Szerző: Dojcsák Dániel

2013. szeptember 20. 14:44:00

Több mint 100 milliárd appot töltünk le idén

A Gartner becslése szerint idén év végéig összesen 102 milliárd appot töltenek le a felhasználók telefonjaikra és tabletjeikre, amivel a fejlesztők összesen 26 milliárd dollár közvetlen bevételhez jutottak. A jóslat szerint a növekedés továbbra sem áll meg, mind a letöltésszám, mint a bevétel hasonló tempóban hízik tovább.

HIRDETÉS

A Gartner által publikált statisztikák szerint 2013-ban összesen 102 milliárd mobilalkalmazást töltenek le világszerte a felhasználók, 2012-ben ugyanez még 64 milliárd volt. Ennél kicsit lassabban, de lendületesen nő az appokból származó bevétel is, a 2012-es 18 milliárdról 2013-ra 26 milliárd dollárra. Az elemzőcég úgy látja, az alkalmazáson belüli vásárlás egyre nagyobb teret hódít, 2012-ben még csak a torta 11 százalékát adta, de 2017-re már a teljes forgalom 48 százalékát teszi ki.

Az előrejelzés normálisnak tartja, hogy a növekedés folytatódik, de annak üteme fokozatosan lassul, ahogy a készülékpiac telítetté válik. Az átlagos letöltésszám többnyire akkor a legmagasabb, amikor egy felhasználó új eszközt, új platformot választ, ilyenkor nagyobb kedvvel fedez fel új alkalmazásokat, később már kialakult rutinokat követ. Az átlagos felhasználó idővel összeállít magának egy személyre szabott gyűjteményt a szükséges alkalmazásokból, így a későbbi években a letöltésszám felhasználónként egyre alacsonyabb. Kivételt ez alól a játékok és a szórakoztató tartalmakat kínáló appok jelentenek, amiket az arra fogékonyak folyamatosan vásárolnak és töltenek le.

Jönnek az aratás évei

Az alkalmazás-piactereken továbbra is többségben vannak az ingyenes alkalmazások, az App Store-ban 60, a Google Play Store-ban 80 százaléka a teljes katalógusnak ingyenesen elérhető. Az ingyenes appok természetesen az in-app purchase révén vagy beágyazott hirdetéssel termelnek bevételt, illetve egyre több az olyan alkalmazás is, ami valamilyen más, a mobiltól független üzleti modellt szolgál ki, itt az alkalmazás nem a termék, hanem csak egy eszköz a termék vagy szolgáltatás könnyebb elérésére, kezelésére.

A Gartner szerint a fejlesztői érdeklődés nem hagy alább, a piacterek és azok toplistái továbbra is aktívak, az ökoszisztéma egyre gazdagabb, újabb alkalmazástípusok jelennek meg, az okostelefonnal elérhető funkciók száma növekszik. Az előrejelzés szerint 2017-ben az appok 90 százaléka származik majd az Apple és a Google piactereiről, legalábbis a jelenleg látható piaci folyamatok alapján erre számít a cég. Amennyiben nem tör elő egy új sikeres platform vagy válik valamelyik mostani követő útmutatóvá, akkor erre minden esély meg is van.

Az emberek addigra már megszokják az alkalmazások használatát, az eszközönkénti, felhasználónkénti átlagos letöltésszám várhatóan csökkenni fog. A Gartner szerint a mostani havi 4,9-ről 3,9-re esik vissza iOS-en az eszközönkénti letöltésszám, míg Androidon ugyanez 6,2-ről 5,8-ra apad. Ez szintén abból fakad, hogy a felhasználók kezdetben több appot próbálnak ki, később pedig a megszokások vezérlik őket.

Éppen ezért van jelentősége a fejlesztők szempontjából az alkalmazáson belüli vásárlásra épülő üzleti modelleknek, ugyanis az egyszeri vagy a kampányszerű eladásokra nehéz folyamatos, fenntartható vállalkozást építeni. A Gartner ugyanakkor megjegyzi, hogy a 2013-2014 körül tapasztalható ugrásszerű növekedésből ne vonjon le senki messzemenő következtetéseket, a mostani növekedésben a korai befogadók vannak benne nagyobbrészt, akik sokkal szívesebben fizetnek az extra tartalmakért.

Másik oldalról viszont az in-app-purchase egy hatékony üzleti modell, ugyanis a felhasználó csak akkor fizet plusz tartalomért, ha elégedett az élménnyel és nem előre kell finanszíroznia egy kétes minőséget. A PC-s játékipar utolsó korszakában az FPS játékoknál látható játékidő-csökkenés, satnyuló történetek, gyenge kidolgozottság trendjével ellentétesen a mobilos platformokon a fejlesztők akkor lehetnek sikeresek, ha kemény munkával jó minőségű és jól kinéző játékokat készítenek.

a címlapról