Szerző: Dojcsák Dániel

2013. szeptember 20. 14:44

Több mint 100 milliárd appot töltünk le idén

A Gartner becslése szerint idén év végéig összesen 102 milliárd appot töltenek le a felhasználók telefonjaikra és tabletjeikre, amivel a fejlesztők összesen 26 milliárd dollár közvetlen bevételhez jutottak. A jóslat szerint a növekedés továbbra sem áll meg, mind a letöltésszám, mint a bevétel hasonló tempóban hízik tovább.

A Gartner által publikált statisztikák szerint 2013-ban összesen 102 milliárd mobilalkalmazást töltenek le világszerte a felhasználók, 2012-ben ugyanez még 64 milliárd volt. Ennél kicsit lassabban, de lendületesen nő az appokból származó bevétel is, a 2012-es 18 milliárdról 2013-ra 26 milliárd dollárra. Az elemzőcég úgy látja, az alkalmazáson belüli vásárlás egyre nagyobb teret hódít, 2012-ben még csak a torta 11 százalékát adta, de 2017-re már a teljes forgalom 48 százalékát teszi ki.

Az előrejelzés normálisnak tartja, hogy a növekedés folytatódik, de annak üteme fokozatosan lassul, ahogy a készülékpiac telítetté válik. Az átlagos letöltésszám többnyire akkor a legmagasabb, amikor egy felhasználó új eszközt, új platformot választ, ilyenkor nagyobb kedvvel fedez fel új alkalmazásokat, később már kialakult rutinokat követ. Az átlagos felhasználó idővel összeállít magának egy személyre szabott gyűjteményt a szükséges alkalmazásokból, így a későbbi években a letöltésszám felhasználónként egyre alacsonyabb. Kivételt ez alól a játékok és a szórakoztató tartalmakat kínáló appok jelentenek, amiket az arra fogékonyak folyamatosan vásárolnak és töltenek le.

Jönnek az aratás évei

Az alkalmazás-piactereken továbbra is többségben vannak az ingyenes alkalmazások, az App Store-ban 60, a Google Play Store-ban 80 százaléka a teljes katalógusnak ingyenesen elérhető. Az ingyenes appok természetesen az in-app purchase révén vagy beágyazott hirdetéssel termelnek bevételt, illetve egyre több az olyan alkalmazás is, ami valamilyen más, a mobiltól független üzleti modellt szolgál ki, itt az alkalmazás nem a termék, hanem csak egy eszköz a termék vagy szolgáltatás könnyebb elérésére, kezelésére.

A Gartner szerint a fejlesztői érdeklődés nem hagy alább, a piacterek és azok toplistái továbbra is aktívak, az ökoszisztéma egyre gazdagabb, újabb alkalmazástípusok jelennek meg, az okostelefonnal elérhető funkciók száma növekszik. Az előrejelzés szerint 2017-ben az appok 90 százaléka származik majd az Apple és a Google piactereiről, legalábbis a jelenleg látható piaci folyamatok alapján erre számít a cég. Amennyiben nem tör elő egy új sikeres platform vagy válik valamelyik mostani követő útmutatóvá, akkor erre minden esély meg is van.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Az emberek addigra már megszokják az alkalmazások használatát, az eszközönkénti, felhasználónkénti átlagos letöltésszám várhatóan csökkenni fog. A Gartner szerint a mostani havi 4,9-ről 3,9-re esik vissza iOS-en az eszközönkénti letöltésszám, míg Androidon ugyanez 6,2-ről 5,8-ra apad. Ez szintén abból fakad, hogy a felhasználók kezdetben több appot próbálnak ki, később pedig a megszokások vezérlik őket.

Éppen ezért van jelentősége a fejlesztők szempontjából az alkalmazáson belüli vásárlásra épülő üzleti modelleknek, ugyanis az egyszeri vagy a kampányszerű eladásokra nehéz folyamatos, fenntartható vállalkozást építeni. A Gartner ugyanakkor megjegyzi, hogy a 2013-2014 körül tapasztalható ugrásszerű növekedésből ne vonjon le senki messzemenő következtetéseket, a mostani növekedésben a korai befogadók vannak benne nagyobbrészt, akik sokkal szívesebben fizetnek az extra tartalmakért.

Másik oldalról viszont az in-app-purchase egy hatékony üzleti modell, ugyanis a felhasználó csak akkor fizet plusz tartalomért, ha elégedett az élménnyel és nem előre kell finanszíroznia egy kétes minőséget. A PC-s játékipar utolsó korszakában az FPS játékoknál látható játékidő-csökkenés, satnyuló történetek, gyenge kidolgozottság trendjével ellentétesen a mobilos platformokon a fejlesztők akkor lehetnek sikeresek, ha kemény munkával jó minőségű és jól kinéző játékokat készítenek.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról