Szerző: Bodnár Ádám

2013. szeptember 19. 12:15:00

Kétségbeesett leépítés a BlackBerrynél

Dolgozóinak 40 százalékától készül megválni a BlackBerry, írja bennfentes forrásokra hivatkozva a Wall Street Journal. A lépés már felkészülés lehet a vállalat küszöbön álló eladására.

Az immáron hivatalosan is vevőt kereső kanadai mobilgyártó mintegy 40 százalékos létszámcsökkentésre készül a Wall Street Journal bennfentes informátora szerint. A cégnek az új generációs telefonok sem hoztak átütő sikert, létszámát a rohamosan csökkenő bevételéhez kell igazítania. Spekulációnk szerint a leépítésnek már köze lehet a cég eladásához, elképzelhető, hogy az elbocsátásokra a vevő igényeinek megfelelően kerül sor.

Felkészülés az eladásra?

A BlackBerry márciusban véget ért pénzügyi évének zárásakor 12700 dolgozóval rendelkezett világszerte, ha igazak a WSJ információi, akkor több mint 5 ezer dolgozó elbocsátásáról lehet szó. A WSJ cikke szerint a most tervezett leépítés a cég összes részlegét érintené és több hullámban kerülne rá sor. A lap megkeresésére a BlackBerry szóvivője csupán annyit mondott, "szükségesek szervezeti változások ahhoz, hogy a megfelelő emberek legyenek megfelelő pozícióban". A 40 százalékos létszámcsökkentésről szóló hírt a vállalat képviselője nem kommentálta.

A mostani bejelentés is jól mutatja, mennyire gyorsan rendeződnek át a viszonyok az okostelefonok piacán. A BlackBerry néhány éve még a legnagyobb gyártók között volt, ám rövid időn belül kiszorult onnan, ahogy késve reagált az érintőképernyős mobilok gyors terjedésére, illetve az iOS és az Android fenyegetésére. A cég a QNX felvásárlásával alapozta meg új szoftverplatformját, amely tetemes késéssel került piacra, és hiába kapott pozitív kritikákat a sajtóban, hiába tették alkalmassá (némileg módosított) Android alkalmazások futtatására, nem váltja be a hozzá fűzött reményeket.

Hét kedvenc előadónk az idei HWSW mobile!-ról (x) 90 fős előadó lesz a konferencián, segítve az eligazodást, kiemeltük neked a hét kedvencünket.

A vállalat nemrég jelentette be, vevőt keres, bennfentesek szerint pedig szeretné már idén ősszel lezárni a tranzakciót. Elemzők szerint ez egyértelműen annak a jele, hogy a tavasszal piacra dobott új generációs készülékek nem hozták meg a várt eredményt. A legutóbbi negyedévben a bevétel ugyan éves szinten 9 százalékkal 3,1 milliárd dollárra emelkedett, de a cég továbbra is veszteséges volt. A vállalat 6,8 millió telefont szállított le, ami jó 1 millióval maradt el az elemzők várakozásaitól. Hogy az eladásokban mennyi volt az új készülékek aránya, a BlackBerry nem részletezte.

A negyedév végén mintegy 3 milliárd dolláros likvid állománnyal rendelkezett a cég, a működése egyelőre nincs közvetlen veszélyben. Ezt az összeget arra is használhatja a BlackBerry, hogy egy, a vevők számára kelendőbb, kisebb, agilisebb, nyereségesebb vállalattá szervezze át magát, hogy ezzel is felgyorsítsa az eladási folyamatot. Egyelőre nem nyilvános, kik környékezik a céget és hogy az milyen konstrukcióban talál majd vevőt, de a HWSW tippje szerint darabokban kel majd el. Ennek megfelelően az elbocsátások várhatóan azokat a részlegeket érintik majd leginkább, amelyek a legkevésbé kelendőnek számítanak.

Hétvégén jön a BBM iOS-re és Androidra

A cég eközben a BlackBerry Messenger alkalmazás iOS-en és Androidon futó verziójának kiadására készül - a hírek szerint az eddig kizárólag BlackBerryken elérhető üzenetküldő hálózat kliensprogramjai a hét végén kerülnek be az App Store-ba, illetve a Play Store-ba. A BBM segítségével a felhasználók szöveges üzeneteket küldhetnek egymásnak, lehetőség van csoportos üzenetküldésre, képküldésre, illetve video- és hangüzenetekre is, a BlackBerry pedig még az év vége előtt új szolgáltatások bevezetését is tervezi, köztük a BBM Channelt, amely az azonos érdeklődésű felhasználók számára kíván közösségi teret nyújtani.

A multiplatformos BB Messenger ugyan a vállalat saját hardvereinek különlegességét csökkenti, azonban a révén a BlackBerry szolgáltatásainak ügyfélszáma növekedhet, ami jó alkualapot képezhet például a cég vagy a szolgáltatásokkal foglalkozó részleg eladásakor. A BBM-nek jelenleg mintegy 60 millió felhasználója van - eközben az egyik legismertebb ingyenes mobilos üzenetküldőt, a WhatsAppot világszerte hozzávetőleg 200 millióan használják, de alaposan elmarad a Skype, a Google Hangouts, az Apple iMessages és egyéb kommunikációs platformok mögött is.

a címlapról

Hirdetés

Hét kedvenc előadónk az idei HWSW mobile!-ról

2019. november 19. 10:43

Idén 90 fős előadói gárdával készülünk a HWSW mobile! digitális termékfejlesztési konferenciára, de hogy segítsünk az eligazodásban, kiemeltük neked a hét kedvencünket.