Szerző: Bodnár Ádám

2013. szeptember 13. 08:59

Tőzsdére megy a Twitter

Részényeinek tőzsdei bevezetését kezdeményezte a Twitter. A mikroblog-szolgáltató kerülni szeretné a Facebook körül tavaly kialakult felhajtást, a pénzügyeit részletező S-1 dokumentum nem is nyilvános egyelőre.

Stílszerűen egy 140 karakteres üzenetben jelentette be a Twitter, hogy megtette az első lépést a részvényeinek tőzsdei bevezetése felé. A vállalat tegnapi tweetje szerint eljuttatta a nyilvános részvénykibocsátási preocedúra megindításához szükséges S-1 dokumentumot az amerikai Értékpapírpiaci- és Tőzsdefelügyelethez.

Csak csendben, csak halkan

A Twitter S-1 dokumentuma egyelőre nem nyilvános. Mivel a vállalat éves árbevétele nem éri el az 1 milliárd dollárt, ezért a JOBS törvény szerint az S-1 iratot elég a papírok tőzsdei bevezetése előtt 21 nappal közzétennie, így a cég pénzügyi adatairól és növekedési kilátásairól is csak később állnak majd rendelkezésre konkrétumok, addig maradnak a szakértői becslések. A lépés egyébként szándékos a Twitter részéről, a vállalat kifejezetten kerülni szeretné a hatalmas felhajtást, ami például a Facebook IPO-ját előzte meg 2012 tavaszán, és hozzájárult ahhoz, hogy a Facebook-papírok rögtön zuhanással kezdjék a tőzsdei pályafutásukat.

Igaz, maga a Twitter is lényegesen kevesebbet ér a Facebooknál. Amikor Zuckerberg cége tőzsdére ment, a felhasználóinak száma már 1 milliárd körül volt, a cég piaci értéke pedig a részvénykibocsátás alapján elérte a 100 milliárd dollárt. A Twitter aktív felhasználóinak száma jelenleg 200 millió körül van, a cég piaci értéke pedig a legutóbbi részvényügyletek alapján 9-10 milliárd dollár közelébe esik.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Emlékezetes, hogy a Facebook tőzsdei bevezetését követően a részvények gyorsan esni kezdtek és a legnagyobb közösségi oldal papírjai 2012-ben végig a kibocsátási árfolyam alatt maradtak. A 38 dolláros szintet csak augusztus elején sikerült áttörnie az árfolyamnak, ami jelenleg 44 dollár felett jár - ez történelmi csúcs. A Facebook-papírok idén közel 70 százalékot drágultak, miután a cég bizonyságát adta annak, hogy monetizálni tudja a mobilos felületét. A legutóbbi negyedévben Zuckerberg cége 1,8 milliárdos bevétel mellett 333 millió dollár nettó profitot tudott kitermelni.

Növekedés, az van

A Privco elemzőcég, amely kimondottan zártkörű részvénytársaságok pénzügyi helyzetének elemzésével foglalkozik, úgy becsli, a Twitter tavalyi árbevétele ezzel szemben 245 millió dollár körül lehetett, amiből 3,1 millió dolláros üzemi nyeresége származott, vagyis a mikroblog-szolgáltató minden tekintetben jóval kisebb a Facebooknál. Az EMarketer előrejelzése szerint azonban a Twitter népszerűsége töretlen, ami magával hozza a hirdetési bevételek meredek emelkedését is: 2015-re a Twitter forgalma megközelítheti az 1 milliárd dolláros lélektani határt.

A 2006-ban indított mikroblog-szolgáltatás az Egyesült Államokban egyre inkább összefonódik a tévével: szinte minden tévés személyiségnek van saját Twitter-csatornája és a legtöbb műsor (beleértve akár a sorozatokat is) jelen van Twitteren. Felmérések szerint a twitteres aktivitás növeli a műsorok nézettségét. A Twitter fő bevételi forrását a szponzorált üzenetek jelentik, amelyek a felhasználók hírfolyamában ugyanúgy jelennek meg, mint az ismerőseiktől származó bejegyzések. A modell sikerét mi sem bizonyítja jobban annál, mint hogy a Facebook is lemásolta azt.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról