Szerző: Bodnár Ádám

2013. július 19. 11:10

Egymilliárdos bukta a Surface RT a Microsoftnak

Egy elegáns étteremben ülsz kellemes társaságban. A pincér figyelmes de nem tolakodó, felveszi a rendelést, amit a Michelin-csillagos szakács a legjobb alapanyagok felhasználásával készít el. A felszolgált ételek állaga, textúrája és íze is tökéletesre sikerül, köszönhetően a legmodernebb konyhatechnológiának és a szakértő kezeknek. Az összes fogás kiváló, a hangulat remek, majd a menü végén felszolgált tányérdesszerten ott ül egy hatalmas csótány.

Leginkább a fenti képpel lehetne jellemezni a Microsoft legutóbbi negyedévének eredményeit. A cégnél minden részleg javította teljesítményét, a vállalati termékek iránt folyamatosan nő a kereslet, a sokat kritizált online részleg bevétele nőtt, vesztesége csökkent, még az Xbox-eladások is emelkedtek éves szinten, azonban ez fel sem tűnik az eladhatatlan Surface RT készletek 900 millió dolláros értékcsökkenési leírásfa mellett.

A Surface RT: bukta

A Microsoft nagy reményekkel vágott bele a Surface projekbe, a cég meg szerette volna mutatni, milyennek kellene lennie egy igazán jó Windows/ARM tabletnek. De hiába az új operációs rendszer, a minőségi anyagok, a különleges formaterv és a sokmillió dolláros reklámkampány, az iPad és az androidos riválisok mellett a Surface RT totálisan és visszavonhatatlanul megbukott, valószínűleg magával rántva a Surface márkanevet is, amelyet csak véres verítékkel lehet a jövőben újra vonzóvá, szexivé tenni.

A Surface RT árát nemrég 499 dollárról 349-re csökkentette a Microsoft, hogy felpörgesse a keresletet, ez is közrejátszik a 900 milliós leírásban. A probléma az, hogy még ha lenne is érdeklődő a készülék iránt, a Surface tableteket egyszerűen nem lehet megvenni, a világ több mint 200 országa közül mindössze 29-ben lehet hozzájuk jutni, és ott is csak kevesebb helyen árulják őket min az iPadeket vagy az androidos tableteket, így ha lenne is kereslet, a hozzáférhetőség tovább korlátozza az eladásokat. Tetszik vagy sem, a Surface bekerül a bukott Microsoft termékek sorába a Zune és a Kin mellé.

Pedig a Windows-részleg bevétele éves szinten 6 százalékot emelkedett annak ellenére, hogy a PC-piac a vizsgált időszakban 11 százalék körüli csökkenést mutatott. A Microsoft tájékoztatása szerint a lakossági vásárlások esnek, az üzleti PC-k iránti kereslet enyhe erősödést mutat. Ennek megfelelően a Windows OEM eladások csökkentek, a céges licenceladások viszont ötödével nőttek éves viszonylatban. A Windows-részleg üzemi profitja a 900 milliós leírásnak is köszönhetően viszont kevesebb mint felére zuhant, de még így is több mint 1 milliárd dollárt tett ki.

Ami vállalati, az nagyon megy

Szépen, 10 százalékkal nőtt a Servers and Tools üzletág, amely a infrasatruktúraszoftverekkel, szervertermékekkel és a fejlesztői eszközökkel foglalkozik. A Microsoft tájékoztatása szerint a SQL Server 2012 a húzótermék, amely mára a második legnagyobb bevételt termelő relációs adatbázis az Oracle mögött, de a System Center eladásai is lendületesen nőttek, valamint a Windows Server is hozta a várt számokat. Az Azure árbevételét is ebben a részlegben könyveli el a Microsoft,, a pénzügyi vezető tájékoztatása szerint a vállalati Azure-ügyfelek száma 25 százalékkal nőtt a negyedév során és már a Fortune 500 lista fele használja a cég platform- és infrastruktúracloudját. A szerverrészleg üzemi profitja 14 százalékkel nőtt éves szinten.

Az Office-szal és más üzleti szoftverekkel foglalkozó Business Division mára a Microsoft messze legnagyobb részlege, az árbevétele meghaladta a 7,2 milliárd dollárt, ami 14 százalékos éves növekedésnek felel meg. A cég tájékoztatása szerint az előfizetéses Office 365 óriási siker, a bevétele "run rate" már évi 1,5 milliárd dollár feletti, a Home Premium csomag előfizetők száma meghaladja az 1 milliót. A lakossági Office-eladások csökkentek, ahogy a PC-vásárlások visszaestek, ugyanakkor ezt hamarosan ellensúlyozni fogják az előfizetésből befolyó összegek, amelyeket másképp könyvel el a cég. A cégek azonban továbbra is úgy veszik az Office-t, illetve a kapcsolódó termékeket mintha kötelező lenne, a Lync nőtte a legnagyobbat 30 százalékot, és belépett a Microsoft évi legalább 1 milliárd dolláros forgalmat termelő termékinek hosszú sorába.

A Microsoft üzleti szoftverekkel foglalkozó részlegének teljesítményét jól jellemzi, hogy az üzemi nyeresége 18 százalékos növekedés után meghaladta a 4,8 milliárd dollárt, ami nem csak a többi részleg összesített profitjánál nagyobb, hanem a Windows-részleg teljes bevételét is felülmúlja.

Javított az online részleg, Xboxból is több fogyott mint tavaly

A története során hatalmas veszteségeket felhalmozó online részleg árbevétele 9 százalékkal 804 millió dollárra emelkedett a most lezárt negyedévben, amihez 372 milliós üzemi veszteség társult. Ezt a tavalyi számmal nehéz összevetni, mivel a cég akkor írta le az aQuantive felvásárlás 6,5 milliárdos értékcsökkenését, így az Online Division vesztesége egy éve megközelítette a 7 milliárd dollárt. A cég ugyanakkor közölte, ennek a tételnek a kiszűrésével a veszteség több mint 110 millió dollárral csökkent egy év alatt. A hirdetési árbevétel 11 százalékkal nőtt.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra?

Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra? Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Az Xboxszal is foglalkozó Entertainment and Devices forgalma 8 százalékkal nőtt, miközben vesztesége 252 millió dollárról 110 millióra csökkent. Az életciklusa vége felé járó Xbox 360-ból 1 millió darabot sikerült eladni, ami 3 százalékkal több mint egy évvel ezelőtt. Ennél sokkal nagyobb szám a Microsoft szerint, hogy az Xbox Live szolgáltatáson keresztül indított tranzakciók forgalma 20 százalékkal emelkedett, illetve hogy a Skype-on keresztül bonyolított beszélgetések időtartalma folyamatosan nő, a most zárt negyedévben 41 százalékkal 162 milliárd percre.

Nem tetszett a piacnak

A Microsoft összességében 10 százalékos növekedéssel és 19,9 milliárd dolláros bevétellel zárta a második naptári negyedévet, ami a cég számára a negyedik pénzügyi negyedév. Az üzemi szintű profit több mint 6 milliárd dollár, szemben az egy évvel korábbi 192 millióval (aQuantive leírás hatása), a nettó eredmény pedig az 5 milliárd dollárt közelíti, míg egy éve közel félmilliárdos veszteséget mutatott a mérleg. A számok azonban nem hatották meg a befektetőket, amelyek több mint 6 százalékkal küldték a mélybe a Microsoft-papírok árfolyamát, mivel sem a bevétel, sem a profit nem érte el az elemzői várakozásokat.

Amy Hood, aki először állt az elemzők elé frissen kinevezett pénzügyi vezetőként, az eredménybejelentő konferenciahíváson elmondta: "Világosan le akarom szögezni, tudjuk, hogy ennél sokkal több kell, főleg a mobil eszközök terén". Hood szerint a múlt héten bejelentett nagyszabású átszervezés jó irányba mozdítja el a céget, azonban a levezényléséhez időre van szükség.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról