Szerző: Bodnár Ádám

2013. július 19. 11:10

Egymilliárdos bukta a Surface RT a Microsoftnak

Egy elegáns étteremben ülsz kellemes társaságban. A pincér figyelmes de nem tolakodó, felveszi a rendelést, amit a Michelin-csillagos szakács a legjobb alapanyagok felhasználásával készít el. A felszolgált ételek állaga, textúrája és íze is tökéletesre sikerül, köszönhetően a legmodernebb konyhatechnológiának és a szakértő kezeknek. Az összes fogás kiváló, a hangulat remek, majd a menü végén felszolgált tányérdesszerten ott ül egy hatalmas csótány.

Leginkább a fenti képpel lehetne jellemezni a Microsoft legutóbbi negyedévének eredményeit. A cégnél minden részleg javította teljesítményét, a vállalati termékek iránt folyamatosan nő a kereslet, a sokat kritizált online részleg bevétele nőtt, vesztesége csökkent, még az Xbox-eladások is emelkedtek éves szinten, azonban ez fel sem tűnik az eladhatatlan Surface RT készletek 900 millió dolláros értékcsökkenési leírásfa mellett.

A Surface RT: bukta

A Microsoft nagy reményekkel vágott bele a Surface projekbe, a cég meg szerette volna mutatni, milyennek kellene lennie egy igazán jó Windows/ARM tabletnek. De hiába az új operációs rendszer, a minőségi anyagok, a különleges formaterv és a sokmillió dolláros reklámkampány, az iPad és az androidos riválisok mellett a Surface RT totálisan és visszavonhatatlanul megbukott, valószínűleg magával rántva a Surface márkanevet is, amelyet csak véres verítékkel lehet a jövőben újra vonzóvá, szexivé tenni.

A Surface RT árát nemrég 499 dollárról 349-re csökkentette a Microsoft, hogy felpörgesse a keresletet, ez is közrejátszik a 900 milliós leírásban. A probléma az, hogy még ha lenne is érdeklődő a készülék iránt, a Surface tableteket egyszerűen nem lehet megvenni, a világ több mint 200 országa közül mindössze 29-ben lehet hozzájuk jutni, és ott is csak kevesebb helyen árulják őket min az iPadeket vagy az androidos tableteket, így ha lenne is kereslet, a hozzáférhetőség tovább korlátozza az eladásokat. Tetszik vagy sem, a Surface bekerül a bukott Microsoft termékek sorába a Zune és a Kin mellé.

Pedig a Windows-részleg bevétele éves szinten 6 százalékot emelkedett annak ellenére, hogy a PC-piac a vizsgált időszakban 11 százalék körüli csökkenést mutatott. A Microsoft tájékoztatása szerint a lakossági vásárlások esnek, az üzleti PC-k iránti kereslet enyhe erősödést mutat. Ennek megfelelően a Windows OEM eladások csökkentek, a céges licenceladások viszont ötödével nőttek éves viszonylatban. A Windows-részleg üzemi profitja a 900 milliós leírásnak is köszönhetően viszont kevesebb mint felére zuhant, de még így is több mint 1 milliárd dollárt tett ki.

Ami vállalati, az nagyon megy

Szépen, 10 százalékkal nőtt a Servers and Tools üzletág, amely a infrasatruktúraszoftverekkel, szervertermékekkel és a fejlesztői eszközökkel foglalkozik. A Microsoft tájékoztatása szerint a SQL Server 2012 a húzótermék, amely mára a második legnagyobb bevételt termelő relációs adatbázis az Oracle mögött, de a System Center eladásai is lendületesen nőttek, valamint a Windows Server is hozta a várt számokat. Az Azure árbevételét is ebben a részlegben könyveli el a Microsoft,, a pénzügyi vezető tájékoztatása szerint a vállalati Azure-ügyfelek száma 25 százalékkal nőtt a negyedév során és már a Fortune 500 lista fele használja a cég platform- és infrastruktúracloudját. A szerverrészleg üzemi profitja 14 százalékkel nőtt éves szinten.

Az Office-szal és más üzleti szoftverekkel foglalkozó Business Division mára a Microsoft messze legnagyobb részlege, az árbevétele meghaladta a 7,2 milliárd dollárt, ami 14 százalékos éves növekedésnek felel meg. A cég tájékoztatása szerint az előfizetéses Office 365 óriási siker, a bevétele "run rate" már évi 1,5 milliárd dollár feletti, a Home Premium csomag előfizetők száma meghaladja az 1 milliót. A lakossági Office-eladások csökkentek, ahogy a PC-vásárlások visszaestek, ugyanakkor ezt hamarosan ellensúlyozni fogják az előfizetésből befolyó összegek, amelyeket másképp könyvel el a cég. A cégek azonban továbbra is úgy veszik az Office-t, illetve a kapcsolódó termékeket mintha kötelező lenne, a Lync nőtte a legnagyobbat 30 százalékot, és belépett a Microsoft évi legalább 1 milliárd dolláros forgalmat termelő termékinek hosszú sorába.

A Microsoft üzleti szoftverekkel foglalkozó részlegének teljesítményét jól jellemzi, hogy az üzemi nyeresége 18 százalékos növekedés után meghaladta a 4,8 milliárd dollárt, ami nem csak a többi részleg összesített profitjánál nagyobb, hanem a Windows-részleg teljes bevételét is felülmúlja.

Javított az online részleg, Xboxból is több fogyott mint tavaly

A története során hatalmas veszteségeket felhalmozó online részleg árbevétele 9 százalékkal 804 millió dollárra emelkedett a most lezárt negyedévben, amihez 372 milliós üzemi veszteség társult. Ezt a tavalyi számmal nehéz összevetni, mivel a cég akkor írta le az aQuantive felvásárlás 6,5 milliárdos értékcsökkenését, így az Online Division vesztesége egy éve megközelítette a 7 milliárd dollárt. A cég ugyanakkor közölte, ennek a tételnek a kiszűrésével a veszteség több mint 110 millió dollárral csökkent egy év alatt. A hirdetési árbevétel 11 százalékkal nőtt.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Az Xboxszal is foglalkozó Entertainment and Devices forgalma 8 százalékkal nőtt, miközben vesztesége 252 millió dollárról 110 millióra csökkent. Az életciklusa vége felé járó Xbox 360-ból 1 millió darabot sikerült eladni, ami 3 százalékkal több mint egy évvel ezelőtt. Ennél sokkal nagyobb szám a Microsoft szerint, hogy az Xbox Live szolgáltatáson keresztül indított tranzakciók forgalma 20 százalékkal emelkedett, illetve hogy a Skype-on keresztül bonyolított beszélgetések időtartalma folyamatosan nő, a most zárt negyedévben 41 százalékkal 162 milliárd percre.

Nem tetszett a piacnak

A Microsoft összességében 10 százalékos növekedéssel és 19,9 milliárd dolláros bevétellel zárta a második naptári negyedévet, ami a cég számára a negyedik pénzügyi negyedév. Az üzemi szintű profit több mint 6 milliárd dollár, szemben az egy évvel korábbi 192 millióval (aQuantive leírás hatása), a nettó eredmény pedig az 5 milliárd dollárt közelíti, míg egy éve közel félmilliárdos veszteséget mutatott a mérleg. A számok azonban nem hatották meg a befektetőket, amelyek több mint 6 százalékkal küldték a mélybe a Microsoft-papírok árfolyamát, mivel sem a bevétel, sem a profit nem érte el az elemzői várakozásokat.

Amy Hood, aki először állt az elemzők elé frissen kinevezett pénzügyi vezetőként, az eredménybejelentő konferenciahíváson elmondta: "Világosan le akarom szögezni, tudjuk, hogy ennél sokkal több kell, főleg a mobil eszközök terén". Hood szerint a múlt héten bejelentett nagyszabású átszervezés jó irányba mozdítja el a céget, azonban a levezényléséhez időre van szükség.

a címlapról