Szerző: Dojcsák Dániel

2013. július 9. 13:35

Szupergyors videós autófókusz a Canon 70D-ben

A Canon a felsőkategóriás DSLR szegmensben nem szorult rá a frissítésre, hiszen a két éves 60D továbbra is a legnagyobb darabszámban értékesített termék a kategóriájában, most mégis érkezik az utód, ami forradalmasíthatja a fényképezővel videózást.

A Canon EOS 70D nyilván a szokásos paraméterekben is fejlődött az elődhöz képest, de a legfontosabb előrelépés az az autofókusz rendszer újjáépítése. Az új technológiával egy sokkal gyorsabb és jobb reagálású autófókuszt kap a fotós, amivel videózás közben nyugodtan lehet mozogni, az élesség a helyén marad.

Ez a nagy dobás

A tükörreflexes gépeknél általában használt kontrasztalapú AF a lencsén keresztül érkező fény erősségét méri az érzékelő különböző pontjain és ahogy a fókusztávolság változik és egyre élesebb lesz a kép, a szenzoron egymás mellett lévő pixeleken úgy lesz egyre nagyobb a fény intenzitásának különbsége. Ezzel a módszerrel nem történik valós távolságmérés, a rendszer akkor véli élesnek a képet, ha az elérhető legnagyobb kontrasztot megtalálta a pixelek között. Amikor az AF oda-vissza állítgat apró lépésekben, akkor ezt a pontot keresi.

Ezzel szemben a most bemutatott CMOS Phase AF-nél a Canon rájött, hogyan lehet minden egyes pixelt egyszerre képalkotásra és fázisértékeléses AF-re is használni párhuzamosan. Az úgynevezett fázisérzékeléses élességmérés általában úgy működik, hogy a beérkező fényt tükrökkel dedikált AF-szenzorokra vetíti, ami viszont már valódi távolságmérőként funkcionál. A Dual Pixel rendszerben nincs szükség külön AF-szenzorra, a CMOS-on lévő minden egyes pixel mér élességet is. A szenzor pixelei mögött két-két független fénydióda kapott helyet, az egyik a képalkotáshoz küldi tovább a bejövő információt, a másik pedig az autófókusznak.

Ennek eredményeképp folyamatos  fázisérzékeléses autófókuszt kapunk, mégpedig a jelenleg ismert hibrid megoldások gyengeségei nélkül. Nincs ugrálás, nincs hullámzás, nincs késés és nincs akadozás videózás közben sem. Ennek bizonyára sok fotós és videós örül majd, akik eddig kizárólag a kézi élességállításra tudtak hagyatkozni felvétel közben. A nagyobb sebesség mellett ezzel a módszerrel az érzékelő 80 százaléka lefedhető, ami miatt a kép közepétől távolabbi részein is nő a teljesítmény, harmadrészt pedig mivel a lencséket nem kell túráztatni a fókuszpont megtalálásához, ezért sokkal finomabban áll be a fókusz, nem hullámzik majd az élesség.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindez az egyre elterjedtebb DSLR-videózásban igen hasznos lehet, ráadásul a Canon állítása szerint a legtöbb már meglévő objektív kompatibilis lesz a képességgel, nem szükséges a váz után azokat is kicserélni. Aki nem hisz az autófókuszban, az is találhat érdekes újdonságokat a 70D specifikációi között. A folyamatos képkészítés sebessége immár 7 teljes felbontású kép másodpercenként, ami már a professzionális 7D-hez közeli érték. Ráadásul a 70D megkapta a 6D minden videókodekjét és videokezelő megoldását, illetve egy érintőképernyős LiveView interfészt is. A mai trendeknek megfelelően persze teljes Wi-Fi támogatás jár hozzá, amivel a gépet vezérelni is lehet, illetve a fájlmásolás is lehetséges.

A gép külsejében viszont nem történt érdemi változás, illetve a főbb tulajdonságokban sincs eget rengető ugrás. A 60D 18 megapixele után a 70D 20,2 megapixeles, a képet egy 22,5x15 milliméteres szenzoron hozza létre. Az átnézeti kereső is 2 százalékot javulva már 98 százalékos lefedettségű, illetve az ISO értéket 100-tól 12800-ig, illetve szoftveresen 25600-ig állítható. Ha valaki nem külső mikrofont használ, akkor már a beépített is sztereóban vesz fel, illetve, a hátsó 3 hüvelykes kijelző érintőképernyő lett. A gép amerikai ára csak váz vásárlása esetén 1200 dollár és elvileg még ebben a hónapban megvásárolható világszerte.

a címlapról