Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Átalakuló elvárások az IT-vel szemben

Bodnár Ádám, Gálffy Csaba, 2013. június 24. 09:18
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A HWSW által május végén tartott App!system konferencia plenáris előadásainak tanulsága az lehetne: a vállalati informatikai részlegek, ahogy ma ismerjük őket, hamarosan teljesen eltűnnek, az érvényes paradigmák megdőlnek, ehhez a helyzethez pedig az informatikai szakembereknek alkalmazkodniuk kell, különben nézhetnek más munka után.

hirdetés

Amennyiben a céges IT nem biztosítja a megfelelő infrastruktúrát, alkalmazásokat és szolgáltatásokat, a céges dolgozók máshonnan fogják igénybe venni ezeket, kialakul egy “árnyék IT”, a céges informatika pedig egyre inkább irrelevánssá válik a szervezetben, értékteremtés helyett buta költségközponttá fokozódik vissza - vázolt egy sötét jövőképet a Gartner hazai képviseletét ellátó i-Tango Kft. vezetője, Papp László. Ez a forgatókönyv persze nem szükségszerűen a cloud vagy a mobilitás figyelmen kívül hagyása, esetleg gáncsolása miatt történik meg, de a vállalati mobilitás és a szoftverszolgáltatások terjedése két olyan trendet jelent napjainkban, amelyek alapjaiban formálják újra az IT-vel kapcsolatos elvárásokat, legyen szó üzemeltetésről, biztonságról, felhasználói élményről és üzleti értékről.

Papp Lászlót a BellResearch tanácsadója, Sugár Mihály követte a színpadon, aki a BYOD jelenség mögötti mozgatóerőkről és a vállalati informatika részleg számára jelentett lehetőségről beszélt. Magyarországon ugyan még nem jellemző igény, hogy a dolgozók a saját eszközeiket szeretnék behozni a céges infrastruktúrába, de az IT-nek ezt a “mozgalmat” Sugár szerint támogatnia és nem pedig hátráltatnia kellene. A dolgozók a saját eszközeiket könnyebben és szívesebben használják, azokkal hatékonyabban termelnek, az informatika ennek támogatásával közelebb tudja hozni az emberekhez a technológiát, miközben saját fontossága is közvetlenül érzékelhetővé válik - az IT jobban láthatóvá válik a cégen belül.

Mobilitás szekció

A vállalati mobilitás szekció Berczik Márton (SAP) előadásával kezdődött, aki megmutatta, a szokásos email-naptár-névjegyzék hármason túl milyen lehetőségek vannak a folyamatok mobilizálására, mik a legnépszerűbb igények: ilyen lehet például egy beszerzés jóváhagyása, egy szabadságolási kérelem okézása vagy a változatos vezetői dashboardok, amelyeken a cég teljesítménymutatói valós időben követhetők. Őt Csepeli Csaba (AFF Group követte), aki abba engedett betekintést, milyen feladatokkal jár egy vállalati folyamat mobilizálása, miért és miben mutat túl ez a feladat egy mobil alkalmazás kifejlesztésén. “A kis képernyő miatt sokan azt gondolják, a probléma és a feladat is kicsi” - idézte az egyik legelterjedtebb tévhitet. Csabát Hans Zoltán (AEGON) követte, aki a biztosítónál bevezetett mobilos alkalmazások kapcsán szerzett tapasztalatokat osztotta meg.

Az ebédet követően Király István (KingSol) mutatta be a Windows Intune mobileszköz-menedzsment rendszer képességeit. Később a mobileszköz-mendzsment megoldások újra átvették a főszerepet, Gömöri Zoltán (Ri-Dent) az Exchange Server mobileszköz-menedzsment lehetőségeit villantotta fel - sokan talán nem tudják, de a Microsoft kommunikációs szervere alapszinten képes a mobil eszközök távoli felügyeletére, kikényszeríthetők a segítségével, jelszóházirendek, titkosítás, távoli törlés mind megoldható - utóbbit demonstrálta is egy iPhone-nal. Az MDM-ek bevezetése körüli problémáiba vezette be a közönséget Michaleczky Péter és Legeza Marcell (Sybase). Egy ilyen rendszer üzembe helyezése távolról sem triviális feladat, számos olyan problémával szembesülhet az IT-részleg, amelyre talán nem is gondolt, ilyen lehet például az, hogy egyes androidos eszközökben az MDM működéséhez szükséges funkciók, API-k nincsenek (megfelelően) implementálva, vagy adott tanúsítványokat a készülék egyszerűen nem kezel. Vásárlás előtt tehát érdemes körültekintően tájékozódni és mindent alaposan tesztelni.

Kocsis Tamás (biztributor) arról beszélt, mitől lesz vállalati a Wi-Fi, milyen elvárások lehetnek egy vállalati Wi-Fi megoldással kapcsolatban, és ezek mennyiben könnyítik meg az üzemeltetők életét vagy csökkentik a biztonsági kockázatokat. A konferencia későbbi szakaszában két vállalati Wi-Fi esettanulmányt is hallhattak a vendégek, Szabó Zsolt (Infobex Kft) elmondta, miért döntött vállalati Wi-Fi bevezetése mellett a három országban számos cégnél informatikát üzemeltető vállalat, és azokat hogyan vetik be extrém körülmények, például szabadtéri mezőgazdasági szakkiállítások alkalmával. Ujvári Dániel (OTP Bank) pedig a banki környezetben szerzett Wi-Fi tapasztalatokat osztotta meg, bemutatva, hogy egy ilyen szervezetben milyen elvárások voltak a vezeték nélküli hálózattal kapcsolatban, és ezeknek hogyan próbált megfelelni az IT-csapat.

Az okostelefonok és tabletek kapcsán gyakran kerül homloktérbe a biztonság, a kártevők általi fenyegetettség. Szappanos Gábor, a Sophos víruskutatója szerint az Androidra érkező kártevők száma ugyan még messze van a Windows szintjétől, de a platform a nagy elterjedtség, a viszonylag ellenőrizetlen alkalmazás-piactér, a külső forrásból történő telepítések lehetősége és más okok miatt a második legveszélyeztetettebbnek számít a Windows mögött. Ezt már a kártevők készítői is felismerték, a dokumentált androidos malware-ek száma napi ezres nagyságrendűvé vált. Az ellenük való védekezés része egy jó víruskereső, hogy melyik a jó, azt szerencsére ma már független tesztek segítenek kideríteni, amelyek nem is rosszak, összegzett Szappanos.

Szoftverszolgáltatások szekció

A SaaS a céges informatika részleges kiszervezése, ezzel nem is érdemes vitatkozni. E kiszervezés terjedő népszerűségének egyszerű oka van, számottevően olcsóbb lehet, mint a házon belüli IT, és az igények függvényében skálázható. A SaaS adoptációs rátáját azonban visszafogja, hogy a legtöbb szervezetnek fogalma sincs, hogy mennyibe került egy-egy tevékenység az IT oldalán, így az összehasonlítás sokszor csak elméleti - mondta el Soós Tamás, a Neostratus vezérigazgatója az indító előadásban. A szolgáltatásközpontú IT témakörével folytatta Czernecki Péter, a 10xOne képviseletében. A cégvezetés számára a házi IT is ugyanúgy fekete doboz, mint a kiszervezett, a büdzséért cserébe ugyanúgy szolgáltatásokat vár. Ezt azonban nagyon sokan képtelenek megérteni, ezzel a rugalmatlansággal pedig a “nagy ellenség”, a SaaS karjaiba hajtják a vezetést.

A céges informatikai beszerzéseknél az ár-érték aránynál is van fontosabb: a beszállító hosszútávú stratégiája. A megbízható partneri viszony és a kecsegtető vízió sokszor többet nyom a latban, mint a beszerzés közvetlen költségei, egy későbbi átállás ugyanis pusztító hatású lehet. Ez így van a SaaS esetében is, érdemes a szolgáltató kiválasztását stratégiai döntésként kezelni, odafigyelni a gyorsan növekvő ökoszisztémákra és a platform fejlődési irányára is - mondta el Szatmári Tamás, a Revevol Hungary üzletfejlesztési vezetője. Az IT-tevékenységek kiszervezése előtt érdemes alaposan elgondolkodni és hosszú távra tervezni - mondta el Gyöngyösi Péter, a Balabit termékmenedzsere. Gyöngyösi a naplózás-mint-szolgáltatás példáján keresztül mutatta be, hogy hogyan érdemes feltérképezni a költségtényezőket, megtervezni a régi és a felhős IT kapcsolatát. Enélkül olyan hibákba futhatunk bele, amelyek kijavítása később fájdalmas lehet.

Az "elméleti" felvezető után az esettanulmányokkal folytatódott a szekció, Fóti Marcell (Netacademia) a saját fejlesztésű közvetítőrendszer tanulságait vezette le a hallgatóknak. Az illúzióromboló előadás végigvette a SaaS mellett szóló érveket, a használat során leszűrt tanulságokat és a különböző szolgáltatások előnyeit-hátrányait. Év elején nagy port kavart, hogy Újbuda önkormányzata (az IT egész kis szeletét) SaaS-alapokra állította át. Janurik Lajos a bevezetett rendszert mutatta be röviden, összehasonlítva a leváltott, kőkori megoldással. Janurik kitért a SaaS kapcsán felmerült jogi aggályokra is, az önkormányzat illetékesei szerint az amúgy is nyilvánossának szánt dokumentumok probléma nélkül lakhatnak a felhőben.

Adatvédelmi kérdések ezerszer élesebben merülnek fel egy ügyvédi iroda dokumentumkezelése esetében, Dr. Tényi Géza, a Koppányi & Tényi ügyvédi iroda képviselője szerint viszont ezt is meg tudják ugrani a SaaS rendszerek. Az irodától egyébként nem áll messze a probléma, szakterületük az informatika, kommunikáció és a hálózatos iparágak, így a SaaS hazai jogi státuszát is kimerítően ismerik és magabiztosan használnak felhős dokumentumkezelést és email-szolgáltatást. Az adatvédelmi aggályokon kívül érdemes a biztonságra is odafigyelni. A felhős rendszerek esetében ezt közvetlenül lehetetlen ellenőrizni, szerencsére mára viszonylag kiforrott audit-rendszerek vonatkoznak a SaaS-szolgáltatókra is, ha kételyeink vannak, akkor (titoktartás vállalása mellett) bele is tekinthetünk a független vizsgálatok eredményébe - mondta el Horváth Csaba, a PwC Magyarország tanácsadója.

Nem kell megijedni az ismeretlentől, van a SaaS-bevezetésre kidolgozott módszer - világított rá Varga Gábor, a Microsoft Magyarország és ismertette a saját “fejlesztésű” Customer Decision Framework legfontosabb szempontjait. A keretrendszer tételesen (és beszállítófüggetlenül) formalizálja e szempontokat, ezzel megkönnyítve a döntés a beszerzés és a bevezetés lebonyolítását.

Az App!system konferencián megtartott előadások prezentációi letölthetők a rendezvény weboldaláról.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
Kotlin alapok Androidhoz, Android refaktorálás, React Native gyorsítósáv, UX és analitika, Azure IoT Edge, fintech élesben: alkalmazásfejlesztés banki aggregátor API-ra, itthon először!