Szerző: Bodnár Ádám

2013. június 20. 10:41

Egész pályás letámadás a Lenovótól

Magyarországon készülnek az EMEA régióba szánt Lenovo asztali PC-k és munkaállomások, hamarosan pedig a szerverek termelése is felfuthat Sárváron. A cég a hazai PC-piac első helyéért verseng, hamarosan az okostelefonok, tabletek, szerverek és kisvállalati tárolók piacára is belép.

A Lenovo PC-piaci részesedése a világpiacihoz hasonlóan alakult Magyarországon is. A két éve vezetőváltáson és személyi frissítéseken átesett helyi képviselet 6 százalék közeléből 15 százalék föl tudta tornázni a részesedését, hamarosan átveheti a PC-piac vezető pozícióját.

A Lenovo az IBM PC-gyártó részlegének 2005-ös megvásárlásával kezdte meg világhódító útját, sikeresen. A cég a Think márkanevű gépekkel sikeresen versenyez az intézményi vevőkért, miközben felépítette fogyasztói Idea brandjét, amely az otthoni felhasználóknak fejlesztett termékeket takarja. Magyarországon is a vállalati és állami szektorban a legmagasabb a cég piaci részesedése, meghaladja a 30 százalékot, de a kisvállalati és konzumer szegmensben is 10-15 százalék közötti. Az eladott gépek között majdnem fele-fele arányban képviselteti magát a Think és Idea család.

Lukács Anita, a Lenovo hazai képviseletének vezetője a HWSW-nek elmondta, a PC-k terén megszerzett részesedést tovább akarja növelni a cég, amely a jelenlegi tendenciák alapján akár már tavasszal átveheti a vezető pozíciót a Delltől. Igaz, a hazai piac kicsi, egy nagyobb vállalati vagy közszférából származó megrendelés megnyerése vagy elbukása a piaci sorrendet érdemben befolyásolhatja.

Sárváron készülnek a PC-k

Az EMEA régióba kerülő asztali PC-ket, all-in-one gépeket és munkaállomásokat Sárváron gyártja a Lenovo megrendelésére Flextronics. Itt történik a gépek összeállítása az alkatrészekből, a konfigurálás, az ügyfél által kért szoftverek telepítse és a tesztelés is - egy PC-t néhány óráig, egy munkaállomást viszont több tíz óráig nyúznak a gyártósor végén.

A Lenovo akkora megrendelője a Flextronicsnak, hogy érdemes volt egy teljesen új épületet felhúzni a PC-k gyártására. Ennek közvetlen szomszédságában, az ajtó túloldalán található a hatalmas alkatrészraktár, ahonnan a megrendelés beérkezésétől számított 1 órán belül átkerülhetnek az alaplapok, processzorok, memóriák, gépházak és más elemek a gyártósorra, ahol a munkások gyors ütemben kész géppé állítják össze őket - egy munkafázisra hozzávetőleg fél perce van a dolgozóknak, a futószalag ezt követően a következő állomásra továbbítja a terméket. A csomagoláshoz az anyagokat helyben gyártják a partnerek, a kész termék a megrendelést követő három nappal elhagyhatja a gyárat, raktárra semmi sem készül - ha kell, akár 1 gépet is összeállítanak az ügyfélnek. Az üzem kapacitása csúcsra járatva napi több tízezer PC, igény szerint heti hét napban folyik a termelés.

A Flextronicsnál minden a hatékonyságról szól, tudtuk meg az üzemlátogatáson. A cég rendkívül büszke arra, hogy a folyamatfejlesztések eredményeképp a Lenovo gyártósorok által igényelt alapterületet közel felére tudták csökkenteni azonos kihozatal mellett - a felszabaduló területet hamarosan a Lenovo szerverek összeszerelésére hasznosítják, a gyárlátogatás alkalmával már láthattuk azokat a szerelőszalagokat, amelyek egyelőre még üresen álltak a fal mellett, de hamarosan elkezdik a termelést. A tervek szerint innen szállítják a Lenovo szervereket egész Európába.

Okostelefonok, tabletek, szerverek, tárolók a kanyarban

A PC-piacon megszerzett előnyét és az itt felépített márkanevet a Lenovo más szegmensekben is szeretné kamatoztatni. A nemzetközi piacokon ez már régóta működik, a Lenovo otthonában, Kínában sikeresen tört be az okostelefon-piacra és rövid idő alatt a második helyet szerezte meg, egy ideje jelen van a tabletpiacon is, illetve újabban a szerverek és az EMC-vel közös megállapodás révén az otthoni és kisvállalat tárolók területén is.

Magyarországon kora ősszel érkeznek a boltokba az IdeaPad márkás tabletek, amelyek kedvező árukkal próbálnak meg kitűnni a tömegből, no meg a Lenovo branddel. A kínálatban 7 és 10 hüvelykes modellek szerepelnek majd, a belépőmodell ára 40 ezer forint körül várható. Lukács Anita szerint Magyarországon is jól látszik a tabletek térnyerése a notebookok kárára, azonban hogy ez tartós lesz vagy divat csupán, azt egyelőre korai lenne megmondani. Mint elmondta, a piackutatók 300 ezer darabosra várták korábban a hazai tabletpiacon 2013-ban, de az eddigi értékesítési adatok alapján ez nem tűnik valószínűnek - igaz, az év nagyja még hátravan. Lukács Anita szerint a tabletpiacon 5-10 százalékos lehet az év végén a Lenovo részesedése.

A januári Consumer Electronics Shpw egyik nagy durranása volt az Intel Atom processzoros Lenovo K900 okostelefon, amelyet kezdetben csak Kínában értékesített a cég, később azonban további országokban is megjelent. A magyar piacon az év végén debütálnak hivatalosan a Lenovo okostelefonok, a vállalat már tárgyal a feltételekről a mobilszolgáltatókkal, mondta el Lukács Anita. Úgy tudjuk, az öt hüvelykes Full HD kijelzővel szerelt K900 árát a piacvezető csúcsmodellek (pl. Samsung Galaxy S4) alá lövik majd be. A rendezvényen az újságíróknak körbeadott mintapéldány jól megépített, igényes készülék benyomását keltette, kijelzője gyönyörű, processzora pedig gyors - részletes tesztre az idő rövidsége miatt nem volt lehetőség.

A Lenovo évek óta kínál saját szervereket, a ThinkServer márkanéven forgalmazott gépek azonban a régióban eddig nem kaptak hangsúlyos szerepet, mivel egyelőre nem épült ki hozzájuk az a szolgáltatási és szervizháttér, amely a vállalati sikerekhez elengedhetetlen. Hamarosan azonban ez is megtörténik, így a Lenovo teljes mellszélességgel megjelenhet a szerverpiacon, illetve a kisvállalati tárolók szegmensében, amelyhez az EMC-vel kötött megállapodás részeként megszerzett Iomega tárolók jelentik a kiindulási alapot.

a címlapról