Már a YouTube is elég a platinalemezhez
A több mint fél évszázados múltú arany- és platinalemez program mostantól a streamingszolgáltatók adatait is figyelembe veszi a díjak kiosztásánál. Az Amerikai Hanglemezgyártók Szövetsége egy évet dolgozott a konstrukció kiépítésén, amely a zeneipar evolúciójának következő lépcsőfokák jelentheti.
Az Amerikai Hanglemezgyártók Szövetsége (RIAA) bejelentette, hogy beépíti az online zenehallgatási adatokat az arany- és platinalemezek programjába, amellyel a zeneiparban elért piaci sikereket díjazza. A bakelit, kazetta, cd és csengőhang eladások, valamint a digitális letöltések mellett, mostantól az online megtekintések mennyiségét is figyelembe veszi az elismerések kiosztásánál. Ezentúl a videó-, vagy audiostreamek megtekintéseit is beleszámítják az eladásokba, melyekből félmillió ér arany-, egymillió platina-, a kétmillió fölött pedig többszörös platina lemezt a G&P (Gold & Platinum) program meghatározása alapján.
A megújult díjazási rendszert felavató első átadáson ötvenhat, a műfajok széles skáláját felölelő dal kapja meg a kitüntetések valamelyikét. A RIAA 11 arany-, 18 platina- és 27 többszörös platinalemezt oszt ki az elegendő letöltést, vagy online hallgatást számláló dalok között. Ez utóbbiak számát olyan online zeneszolgáltatók adatai alapján számolja össze, mint az Xbox Music, a Spotify, a Slacker, a MOG vagy a Yahoo! Music, ezen kívül figyelembe veszik a különböző videomegosztók megtekintéseit is, ilyenek a YouTube, az MTV.com, a VEVO és még sokan mások.
Komoly előrelépés a zeneipar számára
Cary Sherman, a RIAA vezérigazgatója szerint a streaming szolgáltatások bevonása a G&P díjak kiosztásába újabb lépés a zeneipar evolúciójában, és a zenekedvelők sokszínű fogyasztási szokásait tükrözi. Elmondta továbbá, hogy a zeneipar, digitális szolgáltatópartnerei segítségével, minden eddiginél kiterjedtebb hozzáférést biztosít a rajongók kedvenc számaihoz.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A G&P program megújulása, egy egy éves projekt végeredménye, amelyben a RIAA átfogó elemzést végzett a zeneletöltések és a streaming szolgáltatások adatainak összehasonlításával. Folyamatos konzultációt folytattak továbbá az online zene- és videószolgáltatókkal, a zenészek menedzsereivel és a zeneipar további meghatározó vezetőivel. Fontos kiemelni, hogy az új megközelítés, melyben száz online megtekintés lesz egyenértékű egy letöltéssel, csupán megközelítő értéket ad a fogyasztók tevékenységéről. Az elemzők, az egyes megtekintések piaci értékét nem vették figyelembe a díjakhoz szükséges mennyiség meghatározása során.
Itthon egyelőre nem lesz változás
Jeszenszky Zsolt, a Magyar Hangfelvétel-kiadók Szövetségének (MAHASZ) képviselője a HWSW-nek elmondta: itthon a közeljövőben nem várható hasonló változtatás. A jogdíjakkal kapcsolatos hazai szabályozás azonban módosítások elé néz, hogy lépést tarthasson a rohamosan növekvő online piaccal, jelenleg ugyanis a streamingszolgáltatóktól származó jogdíjak beszedése sem teljesen tisztázott. Az esetleges módosítások eredménye leghamarabb jövőre lesz látható, mivel a jogdíjfelosztás mindig az előző naptári évre vonatkozik.