:

Szerző: Hlács Ferenc

2013. május 14. 14:32

Már a YouTube is elég a platinalemezhez

A több mint fél évszázados múltú arany- és platinalemez program mostantól a streamingszolgáltatók adatait is figyelembe veszi a díjak kiosztásánál. Az Amerikai Hanglemezgyártók Szövetsége egy évet dolgozott a konstrukció kiépítésén, amely a zeneipar evolúciójának következő lépcsőfokák jelentheti.

Az Amerikai Hanglemezgyártók Szövetsége (RIAA) bejelentette, hogy beépíti az online zenehallgatási adatokat az arany- és platinalemezek programjába, amellyel a zeneiparban elért piaci sikereket díjazza. A bakelit, kazetta, cd és csengőhang eladások, valamint a digitális letöltések mellett, mostantól az online megtekintések mennyiségét is figyelembe veszi az elismerések kiosztásánál. Ezentúl a videó-, vagy audiostreamek megtekintéseit is beleszámítják az eladásokba, melyekből félmillió ér arany-, egymillió platina-, a kétmillió fölött pedig többszörös platina lemezt a G&P (Gold & Platinum) program meghatározása alapján.

A megújult díjazási rendszert felavató első átadáson ötvenhat, a műfajok széles skáláját felölelő dal kapja meg a kitüntetések valamelyikét. A RIAA 11 arany-, 18 platina- és 27 többszörös platinalemezt oszt ki az elegendő letöltést, vagy online hallgatást számláló dalok között. Ez utóbbiak számát olyan online zeneszolgáltatók adatai alapján számolja össze, mint az Xbox Music, a Spotify, a Slacker, a MOG vagy a Yahoo! Music, ezen kívül figyelembe veszik a különböző videomegosztók megtekintéseit is, ilyenek a YouTube, az MTV.com, a VEVO és még sokan mások.

Komoly előrelépés a zeneipar számára

Cary Sherman, a RIAA vezérigazgatója szerint a streaming szolgáltatások bevonása a G&P díjak kiosztásába újabb lépés a zeneipar evolúciójában, és a zenekedvelők sokszínű fogyasztási szokásait tükrözi. Elmondta továbbá, hogy a zeneipar, digitális szolgáltatópartnerei segítségével, minden eddiginél kiterjedtebb hozzáférést biztosít a rajongók kedvenc számaihoz.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

A G&P program megújulása, egy egy éves projekt végeredménye, amelyben a RIAA átfogó elemzést végzett a zeneletöltések és a streaming szolgáltatások adatainak összehasonlításával. Folyamatos konzultációt folytattak továbbá az online zene- és videószolgáltatókkal, a zenészek menedzsereivel és a zeneipar további meghatározó vezetőivel. Fontos kiemelni, hogy az új megközelítés, melyben száz online megtekintés lesz egyenértékű egy letöltéssel, csupán megközelítő értéket ad a fogyasztók tevékenységéről. Az elemzők, az egyes megtekintések piaci értékét nem vették figyelembe a díjakhoz szükséges mennyiség meghatározása során.

Itthon egyelőre nem lesz változás

Jeszenszky Zsolt, a Magyar Hangfelvétel-kiadók Szövetségének (MAHASZ) képviselője a HWSW-nek elmondta: itthon a közeljövőben nem várható hasonló változtatás. A jogdíjakkal kapcsolatos hazai szabályozás azonban módosítások elé néz, hogy lépést tarthasson a rohamosan növekvő online piaccal, jelenleg ugyanis a streamingszolgáltatóktól származó jogdíjak beszedése sem teljesen tisztázott. Az esetleges módosítások eredménye leghamarabb jövőre lesz látható, mivel a jogdíjfelosztás mindig az előző naptári évre vonatkozik.

Eleged van az eltérő környezetekből és az inkonzisztens build eredményekből? Frusztrál, hogy órákat kell töltened új fejlesztői környezetek beállításával? Többek között erről is szó lesz az AWS hazai online meetup-sorozatának ötödik, december 12-i állomásán.

a címlapról