A Facebook kezébe kerülhet a Waze
Három helyi sajtótermék is állítja, hogy az izraeli közösségi navigációs startup, a Waze felvásárlás előtt áll. A vevő a hírek szerint a Facebook, a tárgyalások pedig több mint hat hónapja elkezdődtek, az üzlet értéke 800 millió és egymilliárd dollár közé taksálható.
A Waze felvásárlásával kapcsolatos híreszteléseket a Techcrunch is ellenőrizte és saját forrásaik szerint mindkét oldal megerősítette, hogy a megállapodás a célegyenesben van és az izraeli Calcalist nevű lap által becsült felvásárlási összeg is helyes. Az egyetlen kérdéses pont, hogy a felvásárlást követően a Waze kutatás-fejlesztése maradhat-e Izraelben vagy a Facebook korábbi gyakorlatához hasonlóan az amerikai irodához kellene csatlakoznia a teljes csapatnak. A Facebook korábbi izraeli akvizícióinak célpontja 2011 márciusában egy butatelefon interfészt fejlesztő cég, a Snaptu (70 millió dollár), illetve 2012 júniusában az automata arcfelismeréses megoldásáról híres Face.com (50 millió dollár) voltak. A Waze ezekhez képest jelentősen nagyobb falat. A felvásárlással kapcsolatos pletykákat eddig egyik fél sem kommentálta hivatalosan.
Ha nincs bevétel, csak az eladás marad
A felvásárlásnak egyébként nagyon is sok értelme van, több oldalról is. A Waze szempontjából semmilyen más megoldás nem volt, mint a cég eladása, hiszen az egyre nagyobb tömeget kiszolgáló, egyre nagyobb működési költségű cégnek semmilyen működő üzleti modellje nem volt, s a piacon lévő szereplők ismeretében, illetve a digitális térképpiacot ismerve erre reális esély nem is igen mutatkozott.
Eközben viszont a Facebook rengeteg energiát ölt bele az elmúlt két évben abba, hogy erős bástyákat állítson az asztali web után mobilon is. A legutóbbi komoly lépés a Home bemutatása, de a lokációs tematikában nem érdemes elfelejteni, hogy a Facebook 2011 végén felvásárolta a Gowalla nevű startupot is, ami akkoriban a Foursquare kihívója volt. A felvásárlást követően a Gowalla csapata is költözött Kaliforniába Texasból, majd a szolgáltatás pillanatok alatt felszívódott. A Facebook bevallott célja ott az volt, hogy technológiát és tudást vásároljon, könnyen előfordulhat, hogy a Waze esetében sem lesz ez másképp.
Abban szinte biztosak lehetünk, hogy néhány hónapon belül a Waze a most ismert formájában megszűnik, amennyiben az üzlet létrejön és a Facebook birodalom arculatára szabott alternatív megoldásként köszönhet majd vissza, akár Facebook Maps, akár más módon. Ugyan a Waze komoly rajongótábort épített fel, többek közt Magyarországon is, de a mostani 47 milliós felhasználói tábor elhanyagolható a Facebook 1,1 milliárdos havi aktív felhasználói bázisához képest, ami még az előző évben is 23 százalékot nőtt.
Hyperscaler vagy hazai felhő? Lehet, hogy nem kell választani! Egy jól felépített hibrid vagy multicloud modellben a különböző felhők nem versenytársai, hanem kiegészítői egymásnak.
A Facebook számára a geolokációs szolgáltatások leginkább akkor izgalmasak, amikor azokkal valamilyen módon a helyi vállalkozásokat tudja kiszolgálni hirdetési vagy kereskedelmi megoldásokkal. A Waze felépítéséből sem feltétlenül a forgalmi dugók vagy úthibák jelentésének lehetősége az izgalmas, hanem a közösségi alapokon építhető komplex térkép- és POI-adatbázis. A Foursquare esetében is a siker azon múlt, hogy egy olyan modellt tudtak a New York-i startupban felmutatni, amivel a felhasználók világszerte létrehoztak egy naprakész és precíz adatbázist. Ráadásul a Waze ehhez térképes hátteret és navigációs funkciót is kínál.
Facebook Maps?
A Waze 2010 óta összesen 67 millió dollár kockázati tőkét kapott befektetőktől, s mindvégig az volt a terv, hogy helyfüggő hirdetésekre alapozott üzleti modellel monetizálják az egyébként kiválóan működő térképszolgáltatást. Ez idáig nem jött össze, viszont a hiányzó láncszemeket a Facebook teheti be az általuk létrehozott technológiába, vagy ha úgy nézzük, akkor a Waze-ben lévő tudás lehet a hiányzó láncszem a Facebook mobilos és geolokációs terveinek következő szintjéhez.
A Waze felhasználói táborának jelentős része nem amerikai, illetve a terjeszkedést is Ázsiára célozta a startup, és a Facebook következő “1 milliárd” felhasználója is innen kerül ki, így a piacismeret is pozitívum lehet a felvásárláskor.