Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Július 19-én SYSADMINDAY: egy teljes security meetup, számos szórakoztató program, és Felméri Péter standupja várja az érdeklődőket!

NNG: Jót tett velünk a Google

Bodnár Ádám, 2013. március 20. 09:02
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

2008-ban kezdődött az akkor még Nav N GO-ként ismert NNG elfordulása az autóipar felé, az erőfeszítések mára meghozták első gyümölcseiket. A vállalat vezetője, Balogh Péter szerint hamarosan a legtöbb autót navigációval adják majd el, amiért a vevőnek ráadásul nem is kell külön fizetnie.

hirdetés

Egyértelmű siker az NNG stratégiaváltása, amelynek keretében a vállalat a személyi navigációs eszközökre és az okostelefonokra fejlesztett szoftverek helyett az autóipart vette célba. A cég árbevétele 2008 óta folyamatosan növekedik, 2012-ben mintegy 40 százalékkal bővült, mondta el a HWSW-nek Balogh Péter vezérigazgató.

Az autóipar meghódítása

Az NNG már az előző évtized második felében felismerte, hogy az okostelefonok teljesen megváltoztatják a navigációs piacot. A navigációs eszközök (PND vagy PNA) piaca 2007-re ért a csúcsra Balogh szerint, ezt követően pedig csökkenésnek indult, ahogy elterjedtek a GPS-t tartalmazó okostelefonok és megjelentek rájuk az egyre jobb navigációs alkalmazások. Az NNG vezetése látta ugyan, hogy a telefonon futó szoftverekkel hatalmas tömeget lehet elérni, nem látszott ugyanakkor a jó üzleti modell. "Tudtuk, hogy a nagy volumen miatt ezt ingyen fogják adni" - fogalmazott Balogh.

Ekkor fordult az NNG az autóipar felé, ahol a hosszú fejlesztési ciklusok miatt komoly összegekkel kell a projekteket megfinanszírozni, ez a vállalat pénzügyi eredményein is látszott. "2008-ban kezdtünk az autóipar felé mozogni, az első NNG technológiát tartalmazó autók pedig 2011-ben jelentek meg a piacon. 2010-ig a bevételünk folyamatosan csökkent, de az eredményt jól tudtuk menedzselni, megtartottuk a fejlesztőcsapatokat, de a nadrágszíjat szorosra húztuk, csökkentettük a költségeket" - magyarázta Balogh.

2011 aztán meghozta a várt fordulatot, 2012-ben pedig az árbevétel fele már autókba épített gyári rendszerek területéről érkezett, további harmada pedig ún. "after market", vagyis utólag beszerelhető, navigációt is tartalmazó fejegységekből folyt be. Idén az autóba épített navigáció árbevétele meg is duplázódhat, avatta be Balogh a HWSW-t. "10 milliárd forint felett vagyunk bőven" - reagált az árbevételt firtató kérdésünkre a cégvezető, hozzátéve, hogy a végleges tavalyi adatok május körül lesznek publikusak.

Az NNG idén is 40 százalék körüli bevételnövekedéssel számol. A vállalat már 26 különböző autómárkával áll kapcsolatban, a beépített navigációk piacán a részesedése tavaly 14 százalék volt, a futó projektek alapján pedig pár éven belül 30 százalék fölé is nőhet. Balogh szerint a reálisan megcélozható részesedés 50 százalék körüli, ennél nagyobb az autóiparban gyakorlatilag nem elképzelhető - a gyártók gondosan vigyáznak arra, hogy egyetlen beszállítótól se függjenek. De az 50 százalékot az NNG belátható időn belül elérheti, mondta a bizakodó cégvezető.

Az Ingyenes navigáció küszöbén

Néhány éve még csak a csúcskategóriás autókba lehetett navigációt rendelni, aminek a felára több ezer euró volt - a gyártók komolyan is gondolták, hogy csak egy S-osztály vagy egy 7-es sorozat vevőköre igényli a navigációt, az alacsonyabb kategóriában erre nem lesz igény. A berendezések drágák voltak és óriási nyereséggel értékesítették őket, a legfontosabb a fejlesztésüknél pedig az volt, mennyire mutatósak. Nem számított, ha a szoftver hardverigénye magas, hiszen az árba belefér - az autós navigációkba több gigabájt memóriát szereltek, miközben az iGO egy 64 megabájtos PND-n is elfutott.

A kisebb kategóriás autókba tömegével vásárolt PND-k funkcionalitásban azonban már lekörözték a prémium modellekbe épített eszközöket, az okostelefonos szoftverek pedig ingyenessé váltak. Így a vásárlók is egyre inkább elvárták, hogy az autós navigációk fejlődjenek, ugyanakkor ingyen elérhetők legyenek. "A Google nekünk jót tett, mert mindenki elvárta az ingyen navit" - fogalmazott Balogh Péter. "Megéreztünk egy trendet, hogy szerintünk a navigáció ingyenes lesz. Tudatosan készültünk erre és pont jókor pont jó helyen voltunk."

A flexibilis motornak és a kis hardverigénynek köszönhetően az NNG technológiára épülő navigációs berendezések nem néhány ezer, hanem pár száz euróba kerülnek mindössze, ezáltal széles tömeg számára megfizethetők - a piaci tapasztalatok pedig azt mutatják, hogy a legtöbb vásárló ennyit már szívesen áldoz a beépített navigációra. A Daciánál például 50 százalék körüli a navigációval eladott autók aránya, ami nem csak ebben a kategóriában számít kiemelkedően magasnak, hanem az egész autópiacra vetítve is, miközben sok konkurens modellt egyáltalán nem is lehet navigációval rendelni.

Balogh Péter szerint a közeljövőben a teljes autópiacon 70-80 százalék körülire emelkedhet a beépített navigációt tartalmazó modellek aránya. Ezt a trendet erősíti az is, hogy az Európában értékesített autókban hamarosan kötelező lesz egy automatikus segélyhívó rendszer, amely baleset esetén a GPS koordináták megadásával együtt értesíti az illetékes szerveket - a navigáció egyik fő komponense, a GPS-vevő tehát benne lesz az autókban. Az Egyesült Államokban pedig vélhetően kötelezővé fog válni a tolatókamera, amit navigációra is lehet majd használni - a képesség felára még tovább csökkenhet ezzel. Mindezt pedig a vásárló ingyen kapja majd, sokszor az alapfelszerelés részeként, mint ma az elektromos ablakot vagy a légkondicionálót.

A telefon és a PND sem tűnik el

Kézenfekvő lenne a feltételezés, hogy az autóipar felé történő erőteljes fordulás miatt a PNA-s és telefonos fejlesztésekkel leáll az NNG, az azonban távolról sincs így, a két terület továbbra is fejlődik a maga útján. Indiában ezeknek a piaca még csak most kezd beindulni, máshol, például Oroszországban vagy Brazíliában pedig az "after market", tehát utólag beépíthető navigációs fejegységek számítanak népszerűnek manapság - ezen a területen az NNG sok nagy gyártó szoftverbeszállítójává vált.

Ugyanakkor a telefon is fontos és az NNG-n belül is megvan a jövője, a jövőben ezek az eszközök integrálódhatnak az autós fedélzeti rendszerekkel, mondja Balogh Péter. Már ma is lehet vásárolni olyan fejegységeket például a Pioneer vagy a Clarion kínálatában, amelyek a telefonon futó navigáció képét jelenítik meg. "Ez jópofa első lépés, de elég sok korlátja van. A felhasználói érték csak egy pontig tud eljutni, ami telefonra van kitalálva az nem mutat jól autóban, nem integrálódik eléggé. A kettő között olyan összhangot találni, amiben a telefon és a fejegység is tudja hozni az előnyeit." A telefon erénye hogy gyors, hogy friss, hogy folyamatosan csatlakozik az internetre, az autós navigációé pedig hogy nagy érintőkijelzővel vezérelhető és integrálódik az autó többi elektronikai rendszerével.

E kettő házasításán dolgozik gőzerővel az NNG, de hogy konkrétan milyen elképzelések mentén, arról Balogh Péter nem árult el részleteket. Mindössze annyit tudni, hogy a fejlesztés már folyik, az első eredmények pedig 2013 végén vagy 2014 elején lesznek láthatóak.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
A IT-üzemeltetők világnapján egy teljes security meetup, számos szórakoztató program, és Felméri Péter standupja várja az érdeklődőket az Ankertbe.