Szerző: Dojcsák Dániel

2013. február 14. 14:08

A cseheknek már van NFC-s mobiltárcája

A magyar Mobiltárca Szövetség még mindig csak a belső pilotprojekt elindítását tervezi, miközben Csehországban a Telefónica (O2) a MasterCarddal és a GE Money Bankkal együtt már elindította az NFC-s mobilfizetést kereskedelmi forgalomban.

A Cseh Telefónica (O2) előfizetőknek mindössze annyi dolguk van, hogy besétálnak bármelyik GE Money Bank fiókba és amennyiben van NFC-képes okostelefonjuk, akkor egy kártyaigénylési procedúrát követően a mobiljukat lendíthetik a kereskedelmi egységekben kihelyezett elfogadóterminálok elé. A cseh pilotprojekt tavaly augusztusban indult, akkor 2000 ügyfél Samsung Galaxy S III készülékekkel kezdhette el használni a mobilba integrált Visa PayWave kártyát, illetve a speciális, a mobiltárca alkalmazást is magában hordozó SIM-kártyát. A teszt sikeresen lezajlott, így január 30-a óta már bármely ügyfél igényelheti az okostelefonos virtuális kártyáját.

PayWave és PayPass Androidon

A GE Money Bank egyaránt támogatja a Visa PayWave és a MasterCard PayPass kártyákat is, minden ügyfél maga döntheti el, hogy melyiket választja. Praktikus jelentősége a választásnak nincs, hiszen technológiailag a kettő teljesen azonos, különbségek a kártyatársaságok elszámolási rendszerében, a díjakban adódhatnak. Az NFC-s vásárlások maximum értéke 500 korona (5700 Ft) PIN kód nélkül, hasonlóan bármely PayPass vagy PayWave kártyához. A 10,5 millió lakosú Csehországban 7200 kártyás elfogadóhelynél használható az érintés nélküli megoldás, ez körülbelül hasonló elterjedtséget jelent mint hazánkban. Az NFC-s készülékkínálat viszont kissé szegényes, a támogatott eszközök listáján mindössze három Samsung mobil van, a Galaxy S III, a Note II és a Galaxy Ace 2.

A HWSW információi szerint Magyarországon a 3000 fős, már valódi ügyfelekkel zajló mobiltárca pilot a nyári hónapok valamelyikében indul majd be, eredmények ősszel várhatóak, a kereskedelmi bevezetés pedig ideális esetben egy év múlva. A korábbi tervekhez képest már most van némi csúszás, de tudomásunk szerint komolyabb akadálya már nincs a kísérletnek. A szolgáltatók és a pénzintézetek a regisztrációs folyamatot is egyszerűsítették, ha egy ügyfél rendelkezik bármilyen szerződéssel a banknál és a mobilszolgáltatónál is, akkor egy egységes online igénylés során tudja a különböző cégeket érintő adminisztrációt elvégezni.

A mobilfizetéses piac beindulásával, illetve az NFC-képes készülékek választékának bővülésével a hirdetői piac is egyre nagyobb figyelmet fordít a mobilt a kültéri reklámkommunikációval kombináló eszközökre. Az IAB (International Advertising Bureau) Agency Snap Shot című, Egyesült Királyságban készült jelentése szerint a médiaügynökségek idén már a top 3 legfontosabb kihívás közt jelölték meg az NFC-t, a HTML5 és a mobil adatvédelem mellett.

A reklámozók még nem fedezték fel az NFC-t

A kép azonban még a szigetországban is nagyon vegyes, a kutatásból az derül ki, hogy a reklámügynökségek 48 százalékának semmilyen tapasztalata nincs az NFC-vel kapcsolatban, fogalmuk nincs róla, hogy pontosan mit jelent, mire lehet használni és hogyan működik. Pedig a kutatás nem régen, 2012 decemberében készült a 350 vezető brit médiaügynökség megkérdezésével. A kutatás azonban úgy találta, hogy a hirdetési piac egyre erősebben kezd rátalálni a mobil platformokra.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A korábbi évekkel ellentétben a médiaügynökségek nem kezelik izoláltan a mobilt, már szinte minden részleg aktívan foglalkozik a mobil felületekkel, egyre fontosabb szerepet kap a valós idejű hirdetés fogalma. Egyre több kampány kapcsán kap szerepet a mérhetőség és a követhetőség, mint a mobileszközök legerősebb előnye minden más formátumhoz képest.

Az idei évben az NFC-s mobilok penetrációja még messze lesz a kritikus tömeg szintjétől, ami azt jelenti, hogy a teljesen általános kampányok nem engedhetik meg maguknak, hogy támaszkodjanak rá, mint ahogy a bankok és a mobilszolgáltatók sem használhatják fő üzenetként a mobilos kártyaintegrációt. A fizetés és a marketing megoldások egymást húzhatják majd, a korán belépők tetszeleghetnek az innovatív vállalat szerepében. Különálló üzleti modellek helyett azonban inkább arra lehet felkészülni, hogy az NFC a meglévő folyamatokba beépülő, azt fejlesztő elemként terjed majd el és válik megkerülhetetlenné viszonylag gyorsan.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról