A Binggel kötött házasság nem segített a Yahoo-n
A Google-től a Yahoo-hoz igazolt vezető két hete már felvázolta, hogy merre látja a Yahoo kitörési pontjait. A szolgáltatások vérfrissítése, a földrajzi terjeszkedés és a célcsoportok bővítése is szerepel a tervekben, de úgy tűnik a Binggel kötött megállapodás nem tartozik a siker zálogai közé.
A 2013-as Goldman Sachs Technology and Internet konferencián San Franciscóban Mayer azt mondta, hogy elégedetlen a Microsoft-Yahoo megállapodás eredményeivel, teljesítményével. A közösködés sem a bevételnövekedést, sem a piaci részesedés növekedését nem hozta, amit vártak tőle.
“A szövetség lényege az volt, hogy közösen növelünk részesedést, ahelyett, hogy egymástól veszünk el forgalmat” - mondta Marissa Mayer, a Yahoo vezérigazgatója a Reutersnek. A két cég tízéves megállapodást kötött 2010-ben, aminek értelmében a Microsoft Bing keresőtechnológiáját használja a Yahoo, miközben a Yahoo válik a Microsoft prémium termékeinek értékesítőjévé. Az üzlet beindulásával a Yahoo évente 500 millió dolláros bevételnövekedésre számított, miközben a költségeket 200 millióval tervezték csökkenteni.
Nem jött a pénz
Az eredmények azonban messze alulmúlták a várakozásokat. Ugyan 2008 óta első alkalommal emelkedett a Yahoo árbevétele, de az előző év közel 5 milliárdos teljesítményét 2012-ben alig 2,4 millió dollárral sikerült felülmúlni, ami nem arra utal, hogy a Bing-szövetség sikeres lenne. Ebből a csőből azonban már nem fog tudni kimászni a cég, az eredményeket a meglévő kontextusban kell javítani.
Ennek első komolyabb lépése, a korábban is hangoztatott személyesebb mobilos felhasználói élmény a Yahoo szolgáltatásaival. A mobilos fókusz kritikus lehet a cégnek, ezért mindenkinél jobban kell teljesítenie, ha szeretne a cég valódi növekedést látni.
A tervek szerint az újratervezés része, hogy a mostani körülbelül 60 mobilos alkalmazásszám jelentősen, 80 százalékkal, 12-15 darabra csökken. Az eddigi elv az volt, hogy a legtöbb app egyetlen funkciót lát el, ami még a mobilos platformszolgáltató Google vagy Apple számára sem egy járható út. A szűkítés eredményeképp hubok jönnek létre, kezelhetőbb felhasználói csoportokkal, jobb eléréssel és az új képességek könnyebb felfedezhetőségével.
Streamline
A töredezett portálmodell helyett a Yahoo stratégiájának központi elemévé a modern és személyre szabott tartalom válik, ezen belül persze a személyesebb hirdetés és felhasználói felületek is fontosak. Eddig a Yahoo fő erénye az átjárhatóság és más nagy csoportokkal való összekötés volt, ilyen például a Facebook vagy az ABC News tartalmainak becsatornázása. A jövőt viszont inkább a csoportkommunikációs, kollaborációs eszközökben látja a cég vezetése, hiszen a mindig jelen levő okoskészülékek ereje nem abban van, hogy mindig megjeleníthető rajta adat, hanem inkább abban, hogy mindig küldhető róla.
Hyperscaler vagy hazai felhő? Lehet, hogy nem kell választani! Egy jól felépített hibrid vagy multicloud modellben a különböző felhők nem versenytársai, hanem kiegészítői egymásnak.
A jelenlegi Yahoo mobilos portfolio ismertebb elemei a klasszikus Yahoo portál app, a Flickr, a hírszolgáltatások, tőzsdei hírek, időjárás vagy a sporteredményeket közvetítő appok. A szűkítés során lesznek olyan alkalmazások, amik egyenesen a kukában landolnak, Mayer szerint nem mindegyikre van szükség. A megmaradó nagyokba beleolvadhatnak a niche programok, de Mayer egyelőre nem árulta el, hogy melyik alkalmazások szerepelnek a fekete listán.A Google esetében is látszik, hogy a rendszer mélyén futó folyamatokat egy közös interakciós felület felé tereli a szolgáltató. A Google Now törekvése azon túl, hogy megvalósítson egy prediktív, illetve szemantikus keresőfelületet, az, hogy a felhasználónak ne kelljen tudnia, hogy egy adott problémára a cég palettáján lévő alkalmazások közül melyik tud megoldást nyújtani, hanem egy egyszerű, egyablakos kiszolgálás révén, hatékonyabbá váljon az ember-gép kommunikáció.