Szerző: Gálffy Csaba

2013. január 23. 14:45:00

A Microsoft is beszállhat a Dell kivásárlásába

Mintegy 2 milliárd dollárral szerezne stratégiai részesedést a Dellben a Microsoft. A bennfentes értesülések szerint Redmondnak is érdeke egy egészséges és hosszú távon életképes PC-gyártó létezése, erre pedig pénzt is hajlandó lenne áldozni.

A Microsoft is beszállna a Dell kivásárlásába - tudta meg a Wall Street Journal belső informátoroktól. Mint ismeretes, a cég tőzsdéről való kivásárlására készül a Silver Lake Partners befektetői csoport, az elnök-vezérigazgató Michael Dell-lel együttműködésben. A tőzsdei kivonulásra a cég alapos átszervezése miatt lehet szükség, amely a hosszú távú tervezést helyezné előtérbe a negyedéves pénzügyi eredmények helyett.

Microsoft balról be

A tranzakció teljes mérete mintegy 22 milliárd dollár, ehhez képest a Microsoft által bedobott 2 milliárd elenyésző összegnek tűnik - a pletykák pedig ekkora összegről szólnak. A pénzért a redmondiak speciális, elsőbbségi részvényekhez jutnak majd, amely egyrészt részesedést jelent a vállalatban, de például csőd vagy felszámolás esetén a többi részvényes előtt jutnának pénzükhöz. A Microsoftnak egyébként nem jelentős összeg a befektetett kétmilliárd dollár, a cég jelenleg mintegy 66 milliárdos likvid eszköz fölött üldögél. Külön előny, hogy mivel a pénzt amerikai vállalatba fekteti, adómentesen hazahozhatja azt a külföldi leányvállalatoktól.

A Microsoft rendszeresen fektet kisebb összegeket más tech-cégekbe, így a Facebookban is szerzett stratégiai részesedést, ettől a ponttól eredeztethető a két vállalat Google-ellenes összeborulása és a Bing beemelése a Facebook keresőjébe. Hasonló vonalon támogatta a Microsoft a bajba került Barnes and Noble könyvkereskedőt (az Amazon ellenében) illetve a Nokia is alapos tőkeinjekciót kapott marketinghozzájárulás címén, igaz, a finn gyártóban nem szerzett részesedést a Microsoft.

Mi történik egy mobilappal a születése után? Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel.

A Delltől a Microsoft a befektetésért cserébe várhatóan azt várja majd, hogy hű maradjon a redmondi operációs rendszerekhez, illetve hosszabb távon is egészséges versenyző maradjon a PC-s és az új tabletpiacon. Az információk szerint a Microsoft semmilyen szinten nem vesz majd részt a Dell mindennapi működésében, így sem a termékfejlesztésben, sem az üzleti döntésekben nem kér majd beleszólást. A Dell és a Microsoft összeborulása ugyanakkor más PC-gyártóknál, partnereknél könnyen "kiverheti a biztosítékot", ezt a két cégnek mindenképpen kezelnie kellene.

"Leveraged buyout"

A Dellt a Wall Street Journal információi szerint a Silver Lake Partners befektetési alap akarja kivásárolni, az alapító-elnök-vezérigazgató Michael Dell-lell együttműködésben. A tranzakció úgynevezett hitelből finanszírozott vállalati felvásárlás, ahol a hitel visszafizetését az új tulajdonos a megvásárolt vállalat nyereségéből fizetné ki. A bennfentes források szerint a tőzsdei kivonulást a cég vezetése azért tartja szükségesnek, mert a Dell jelenleg viszonylag alacsony értékeléssel rendelkezik, amire hatással van többek között a PC-ipar gyengélkedése és a HP elképesztő mélyrepülése is.

A Dell azonban a múltban fokozatosan elfordult ezektől a szegmensektől, ma már igen jövedelmező nagyvállalati üzlettel rendelkezik, hálózatot, tárolót, szervert és az ezeken futó szoftvert, illetve a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatásokat is értékesít. A PC-gyártás felé a Dell kitettsége az évek alatt 90 százalék körülről 60 százalékra esett, és ebben a szegmensben is gyorsan ütemben kapaszkodnak fel a prémium modellek közé (ennek tudható be például, hogy Magyarországon is nagyot zuhantak a cég eladásai).

a címlapról

Hirdetés

Mi történik egy mobilappal a születése után?

2020. február 27. 22:58

Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel. A store-ban való megjelenés az igazi munka kezdete: mérés, mérés, mérés, adat, felhasználói visszajelzések kezelése, ASO, monetizálás, marketing... és így tovább.