Szerző: Gálffy Csaba

2012. november 28. 14:08

Amerikában hajszállal vezet az iOS

A felmérések szerint visszavette az okostelefon-piac vezetését az Egyesült Államokban az Apple. A fordulatot az iPhone 5 megjelenése okozta, idén azonban már az új modell révén is csak hajszállal tudott az almás cég az androidos horda fölé kerekedni.

Tavaly karácsony után újra az Apple az amerikai okostelefon-piac királya, az iPhone 5 bemutatkozásának köszönhetően megtört az Android regnuma - áll a Kantar piackutató cég friss kimutatásában. Az Apple részesedése ráadásul a következő hetekben tovább nő majd, ahogy a gördülő átlagból kiesik az új modell megjelenése előtti időszak. Az amerikai trendekkel szemben mozog ugyanakkor a világ többi része, Európában, Kínában és Latin-Amerikában is köröket ver az iPhone-ra az Android platform, a látványos különbséget az Apple nagyon különleges hazai pozíciója magyarázza.

Külön utakon az amerikai piac

Az Apple messze legfontosabb piaca az Egyesült Államok, a teljes bevétel 40 százaléka innen származik. Az iPhone státusza is ezen a piacon számít a legkülönlegesebbnek, a masszív szolgáltatói támogatás révén egy iPhone 5 árban egy szintre kerül egy Samsung Galaxy S III-mal (200-200 dollár) és számottevően olcsóbb például egy Galaxy Note II-nél (300 dollár). Ez sehol a világon máshol nincs így, a helyi piac sajátossága (és az Apple kezdetektől élvezett speciális pozíciója) miatt azonban a szolgáltatók rákényszerülnek az iPhone különleges árazására - azt a szolgáltatót, amely nem kínál iPhone-t az ügyfelek tömegesen hagyják el. Ezért az AT&T után a Verizon, majd a Sprint is rákényszerült arra, hogy az Apple telefonját nagyobb összeggel támogassa, mint a versenytársakét, az Apple által elkért magasabb összeget így a szolgáltatók fizetik meg, nem pedig a végfelhasználók.

Amerikai piac - 12 hetes gördülő átlagok

A Kantar adatai szerint az Android és az iPhone között az egész nyáron növekedő részesedés-különbséget az iPhone 5 megjelenése gyakorlatilag azonnal lenullázta és az Apple hajszállal, de átvette a vezetést. Az október 28-val végződő 12 hetes periódusban így az iPhone részesedése 48,1 százalékot tett ki, míg az összes androidos készülék együtt 46,7 százalékot. A Kantar várakozásai szerint az iOS a következő néhány periódusban elhúz majd, a gördülő átlag jellegzetességének megfelelően a most jelentett periódus még tartalmazza négy hétnyi időszakot az új iPhone megjelenése előttről (augusztus 6 - szeptember 21), ha ez négy hét múlva kiesik, akkor tisztábban látható majd az új termék megjelenésének hatása. A piackutató szerint az iPhone részesedése a 49,3 százalékot is elérheti, ami történelmi rekordot jelent majd az Apple számára a hazai piacon.

Máshol tarol az Android

Az iPhone anyaországi helyzete a piaci viszonyokban is érezteti hatását, ha a szolgáltatók hajlandóak finanszírozni az androidos csúcsmodellek és az iPhone közötti árrést, akkor az Apple terméke látványosan jobban teljesít. A Kantar felmérése szerint nemzetközi szinten az iOS korántsem áll ilyen jól, a megvizsgált országos piacok között kivétel nélkül mindenhol jobban nőtt az Android részesedése, mint az Apple-é, a legszorosabb verseny az Egyesült Királyságban alakult, ki, az Apple 5 százalékkal, az Android 7,6 százalékponttal tudta növelni tortaszeletét. A két platform közötti verseny Amerikát leszámítva még csak nem is szoros, a zöld robotos rendszer jellemzően legalább kétszeres fölényben van az iOS-es okostelefonokkal szemben, de Spanyolországban húszszoros, Brazíliában pedig 141-szeres különbség van az Android javára. Az egyes országos piacok részletes adatai itt érhetőek el.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Említést érdemel még a Windows Phone teljesítménye, a piackutató szerint a Microsoft rendszere a Symbian európai fellegvárában, Olaszországban a legerősebb és már 11,7 százalékos részesedésre tett szert - a Nokia-vásárlók minden bizonnyal nagy számban ugrották meg a platformváltást a finn gyártóval együtt. Más vizsgált piacon a platformnak még nem sikerült áttörni az 5 százalékos küszöböt sem, így áttörésről egyelőre egyik kontinensen sem beszélhetünk.

Összeomlott a BlackBerry

Az Apple kiváló teljesítményének ellenpontja a periódusban a RIM BlackBerry platformja, a hajdan népszerű rendszer az Egyesült Államokban 2 százalék alá zsugorodott, ezzel gyakorlatilag eltűnt a fogyasztói piacról. A RIM hagyományos fellegváraiban is nagyon kikapott, az Egyesült Királyságban egy év alatt 19 százalékról 8 százalékra zsugorodott, de Brazíliában, Spanyolországban és Franciaországban, a RIM utolsó végváraiban is látványosan zsugorodott a cég termékeinek részaránya. A dél-amerikai országban 9 százalékról 3-ra, a franciáknál 16-ról 7 százalékra, a spanyoloknál pedig 24 százalékról 3 százalékra (!) esett a cég részesedése.

Ahogy a BGR fogalmaz, ezeken a piacokon a RIM részesedése a belépő szintű, billentyűzettel rendelkező termékeken alapult, és mára ezek a felhasználók adják a 80 milliós BlackBerry felhasználói bázis derékhadát. A RIM számára különlegesen nagy kihívást jelent majd e felhasználók pótlása, a jövő év elején bemutatkozó BB10-es platform nem ezt a szegmenset célozza, kezdetekben csak az abszolút csúcskategóriában lesz kapható, a következő negyedévekben pedig kicsúszhat a cég lába alól az olcsó telefont kereső vásárlók tömege.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról