Szerző: Koi Tamás

2012. november 12. 16:11

Január 30-án jönnek az új generációs BlackBerryk

Január 30-án lesz a kanadai Research in Motion nagy napja: a BlackBerryket gyártó vállalat ekkor indítja útjára új mobilplatformját, a BlackBerry 10-et, illetve ekkor jelenti be az első olyan készülékeket, melyek az új operációs rendszerrel érkeznek. A tét óriási, ezen áll vagy bukik minden a cégnél.

A korábbi terveknek megfelelően, a jövő év elején útnak indítja BlackBerry 10 nevű okostelefon-platformját a BlackBerry okostelefonokat gyártó kanadai Research in Motion (RIM). Az Android mindent elsöprő sikere óta mélyrepülésben lévő cég ettől a korábbihoz képest gyökeresen megújított rendszertől várja az áttörést, illetve szerencséjének megfordulását a piacon. A RIM egyelőre a mérleg nyelvét kívánja képezni az iOS és az Android közt, de a legfelsőbb cégvezetés részéről korábban elhangzottak már olyan ambiciózus tervek is, melyek szerint a társaság arra pályázik, hogy visszanyerje korábbi piaci pozícióját.

Harc a harmadik helyért

Rövid távon ugyanakkor sokkal életszerűbb, hogy a teljesen átdolgozott, mikrokernelre épülő QNX-alapú BlackBerry 10-nek a Microsoft Windows Phone platformjával kell megküzdenie, tekintve, hogy alapvetően mindkét rendszernek ugyanazokat a nehézségeket kell legyűrnie ahhoz, hogy megvesse a lábát a piacon, és lassú növekedésbe kezdhessen. Ez leginkább a fiatal ökoszisztémák egyik legnagyobb hátrányát, a szűkös alkalmazás-választékot jelenti, mely ellen a Microsoft és a RIM is igyekszik tenni a maga módján.

A két cég azonban több tekintetben is más helyzetben van, hiszen míg a Microsoftnak nem egyedül, hanem több gyártópartnerrel (pl. Nokia, HTC, Samsung) karöltve kell megküzdenie a vevőkért, addig a RIM egyedül indul harcba. A Microsoft oldalára billenti a mérleget, hogy a Windows Phone, illetve különösen annak legújabb, 8-as változata jól illik a robusztus, több százmillió felhasználóval rendelkező Windows ökoszisztémába, míg a RIM továbbra is a legbiztosabb lábakon álló vállalati mobilmenedzsment-rendszert tudhatja magáénak, ami üzleti és kormányzati körökben versenyelőnyt jelenthet a cégnek.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Az újszülött platformok, így a BlackBerry 10 sikere mégsem itt, hanem a fogyasztói szegmensben dőlhet el, hiába ugyanis a teljesen újszerű és átgondolt kezelőfelület (ilyennel a Windows Phone is rendelkezik), a kulcsfontosságú alkalmazások hiányában nehéz helyzetbe kerülhetnek a feltörekvő piaci szereplők.

A RIM ezt láthatóan megértette, a cég az elmúlt egy-másfél évben igyekszik mindent megtenni annak érdekében, hogy minél több fejlesztőt csábítson arra, hogy alkalmazást gyártsanak a platformhoz. A társaság az elmúlt időszakban tucatnyi programozói konferenciát tartott a világ minden pontján, illetve az alkalmazások fejlesztéséhez, portolásához és teszteléséhez is minden segítséget igyekezett megadni a partnereknek. A vállalat több tízezer PlayBook tabletet (a RIM tabletje éppúgy QNX-alapú operációs rendszer, mint a BlackBerry 10, éppen ezért gyakorlatilag teljes átjárhatóságot biztosít) és több ezer BlackBerry 10 fejlesztői prototípus-telefont osztott ki ezeken a rendezvényeken.

Barátkozás a fejlesztőkkel

A cég emellett olyan támogatói programokat indított, melyek a BlackBerry platformra továbbra is jellemző, a versenytársaknál bizonyos tekintetben kedvezőbb monetizálási lehetőségekre hívják fel a figyelmet. Így egyes minőségi kritériumokért cserébe például vállalta, hogy minden fizetős alkalmazás fejlesztőjének adott időn belül legalább 10 ezer dollár bevétele származik majd az app értékesítése után. Amennyiben ez a vállalás nem teljesül, a RIM állja a befolyt összeg és a felajánlott bevétel különbözetét.

A sikerhez az appok mellett ugyanakkor elengedhetetlenek a versenyképes tulajdonságokkal és versenyképes áron piacra kerülő terminálok is. A kanadai gyártó az új platform január 30-i rajtjával egy időben két új okostelefont jelent majd be. Bár erről nem szól a sajtóközlemény, a cégvezetők eddigi nyilatkozatai alapján a társaság egy érintőkijelzős, illetve a tradícióihoz igazodva egy QWERTY-billentyűzetes BlackBerryt dob piacra, ám hogy pontosan mikor, és hogy ezek a készülékek milyen árszinten és milyen tudással kerülnek a boltokba, azt a januári rendezvényig titok övezi.

a címlapról