Szerző: Gálffy Csaba

2012. november 05. 14:55:00

Látványosan esik a Facebook-oldalak aktivitása

Alulmarad a fizetős posztok ellenében az ingyenes üzleti célú Facebook-aktivitás. Az oldaltulajdonosok panaszai megalapozottak, esik az ingyenes posztok aktivitása, mert kiszorítják őket a fizetős társaik. A Facebook szerint mindez a felhasználók érdekében történik.

A felhasználók érdekeire hivatkozik és tagadja az algoritmus módosítását a Facebook a fokozatosan egyre dagadó ingyenbejegyzés-botrányban. Mint arról egyre többen (egyelőre inkább angol nyelvterületen) beszámolnak, az ingyenes, nem támogatott posztok elérése és aktivitása drámaian visszaesett az elmúlt hónapokban, az oldalak bejegyzései egyszerűen nem kerülnek a lájkolóik falára.

A beszámolók szerint az egy évvel ezelőtti aktivitáshoz képest az organikus (nem fizetős) posztokból származó forgalom felére-harmadára csökkent, pedig eközben a rajongók száma megduplázódott. A Facebookról származó forgalomra aktívan támaszkodó cégek számára ez brutális érvágás, a befektetett erőforrások ugyanis nemhogy nem térülnek meg, hanem a forgalom folyamatosan visszaesőben van.

Csak a felhasználó!

A dagadó vitára a Facebook most hivatalos választ is adott. A blogbejegyzésben ugyan a Facebook közvetve sem ismeri el, hogy az ingyenes posztok aktivitása és elérése csökkent volna, de pontosabban körbeírja a megjelenítési algoritmus egyes elemeit, így gyakorlatilag megmagyarázza a drasztikus visszaesést. A Facebook szerint a hírfolyam algoritmusán gyakran végeznek apróbb módosításokat, finomhangolásokat, a látványos visszaesést magyarázó alapvető módosítást azonban nem végeztek. Eszerint a nem fizetős posztok visszaesését minden valószínűség szerint a fizetős posztok megjelenése indokolja - a Facebook felületét ráfordítás nélkül használókkal szemben ugyanis prioritást kaphattak azok a posztok, amelyek szerzője pénzzel is elősegíti a terjesztést.

A közösségi oldal pontosan tudja, hogy a felhasználók a releváns üzenetekért és posztokért járnak folyamatosan vissza, ha ezt nagyon felhígítja a kisebb-nagyobb cégek kommunikációja, akkor könnyen taszítóvá válhat a felhasználók számára a szolgáltatás. Ennek megfelelően a Facebook nagyon vigyáz arra, hogy az oldalaktól származó bejegyezések aránya kezelhető maradjon, ne szorítsa ki a barátok, ismerősök írásait, ne váljon egyszerűen hirdetési platformmá az oldal.

Ebben a rendszerben  fizetős és ingyenes posztok ugyanazért a helyért versenyeznek, az algoritmus azonban két egyébként azonos aktivitást generáló poszt közül minden esetben a fizetőset fogja elhelyezni a felhasználó hírfolyamában. Ez azt jelenti, hogy az oldalaktól származó ingyenes posztoknak sokkal jobban kell teljesíteniük ahhoz, hogy elérjenek egy-egy felhasználót. Érdemes megjegyezni, hogy ebben az organikus posztok nem indulnak alapvetően vert helyzetből, a friss, "szűz" poszt is megjelenik egy szűk kör számára, és a generált aktivitás arányának függvényében a rendszer fokozatosan bővíti az elért felhasználók körét. A megjelenítéskor az algoritmus nem a lájkok és kommentek abszolút értékét figyeli, hanem a megjelenítés és aktivitás arányát.

Hamarosan nálunk is?

Az organikus forgalom bedőlését egyelőre elsősorban angol nyelvterületen jelezték, a Dangerous Minds és a New York Observer visszajelzései szerint a Facebook-oldalukról származó forgalom drasztikusan visszaesett az elmúlt hónapokban, anélkül, hogy a posztokban vagy a követőkben bármilyen változás állt volna be.

Mi történik egy mobilappal a születése után? Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel.

Ilyen, az organikus posztokból származó forgalom visszaesésére vonatkozó magyarországi panaszokról egyelőre még nem hallottunk. Ez azonban várhatóan a jövőben gyorsan változni fog, ahogy nálunk is egyre többen szánják rá magukat a bejegyzések vásárlására, amelyek gyorsan kiszorítják majd a felhasználók faláról a kevés aktivitást generáló organikus tartalmakat. Ezzel nálunk is felborulhat számos, az ingyenes Facebook-jelenlétre alapozó cég üzleti modellje.

Ez érthető módon rendkívüli módon felháborítja majd e cégeket, sokan sok időt fektettek a rajongógyűjtésbe és a közösség felépítésébe, a Facebook pedig a jövőben e saját közösség eléréséért is könyörtelenül pénzt fog kérni, a közösségi szolgáltatás üzleti modellje egyre inkább ebbe az irányba mozdul el. Hiába van tehát egy-egy oldalnak, legyen az esküvői fotós, étterem, vagy valamilyen fogyasztói brand több ezer vagy akár több tízezer rajongója, e közösségnek csupán apró töredéke lesz a jövőben elérhető ingyen - pontosan úgy, ahogy azt már márciusban megírtuk.

a címlapról

Hirdetés

Mi történik egy mobilappal a születése után?

2020. február 28. 01:32

Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel. A store-ban való megjelenés az igazi munka kezdete: mérés, mérés, mérés, adat, felhasználói visszajelzések kezelése, ASO, monetizálás, marketing... és így tovább.