Szerző: Dojcsák Dániel

2012. október 18. 16:06

Megszűnik a nyomtatott Newsweek

2013-tól a Newsweek kizárólag online formátumban működik tovább, megszakítva a 80 éves folyamatos nyomtatott kiadás hagyományát. Már a bejelentést is az interneten közölte a lap, igaz az eheti címlap már négy nappal ezelőtt ezt sugallta.

Már tavaly elkezdődött az online és a nyomtatott tartalom összefésülése, hiszen a tabletek és okostelefonok használatának növekedése, illetve a nyomtatott hirdetési piac folyamatos csökkenése mellett fenntarthatatlanná vált a papír verzió, mondta el Tina Brown főszerkesztő. “Kilépni a nyomtatott világból egy hihetetlenül nehéz pillanat mindannyiunk számára, akik szeretik a nyomtatott lapok romantikáját. Ahogy a Newsweek a jövő évben esedékes 80. születésnapja felé halad, gondoskodnunk kell az újságírás fenntartásáról, ami értelmet ad a magazinnak. Ezt az egészet be kell csomagolni a teljesen digitális jövőbe” - írja a közlemény.

Az évtizedekig a Washington Post tulajdonában álló Newsweeket két évvel ezelőtt jelképes 1 dollárért és 47 milliós adósságának átvállalásáért vette meg a hangszóróiról ismert Sidney Harman, majd 2011-ben összeolvasztotta a Daily Beast nevű lappal. A legutolsó teljes negyedévben a kiadó médiarészlege 7,3 millió dollár üzemi veszteséget hozott össze, nagyrészt a Newsweek gyengélkedése miatt. A nyomtatott változat az elmúlt évben átlagosan 1,2 milliós eladott példányszámot tudott felmutatni, amihez viszont mindössze 26 ezer elektronikus előfizetés társult -  pedig ajándékba adták hozzá a papír változatot is. Aki az Amazonon fizetett elő heti 73 dollárcentért a lapra, az egy promóció keretében a papír verzióra is jogot formálhatott.

Az elmúlt években hiába látszott egyértelműen, hogy a nyomtatott hetilap műfaja a végét járja, a Newsweek sem tett túl sokat a digitális átállásért, ebből a szempontból úgy tűnik, hogy sok nemzetközi lap nem különbözik a magyar médiatermékektől. A főszerkesztő szerint viszont mostantól teljes gőzzel az elektronikus terjesztésre koncentrálva lehet fordítani. A Pew Research mérései szerint az amerikai lakosság 39 százaléka már csak online forrásokból tájékozódik, egy másik felmérés pedig arra hívja fel a figyelmet, hogy az USA-ban a 2010-es 13 milliós számhoz képest jövőre már 70 millió tabletfelhasználó bámulja majd a 7-10 hüvelykes kijelzőket.

Olvasó még maradt, hirdető nem

Érdekes jelenség, hogy annak ellenére, hogy a fizetett nyomtatott példányszám két nagyságrenddel nagyobb, mint az online, a hirdetési piac sajátosságai miatt mégis a nyomtatott lap bevételei bizonyultak kevésnek, az vált nehezen értékesíthetővé. Hirdetés nélkül pedig egy nyomtatott lap működésképtelen, figyelembe véve, hogy általában az előfizetői díj a nyomtatási költségeket sem fedezi.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Az új kiadvány neve egyébként Newsweek Global lesz, ami azt sejteti, hogy megszűnnek a különböző regionális kiadások - eddig volt külön nemzetközi és kifejezetten az amerikai piacra szánt verzió. A bejelentés nem titkolja azt sem, hogy ez az átalakulás biztosan karcsúsodást jelent a szerkesztőségben. Pontos részletek nem derültek ki, de mind az amerikai szerkesztőség, mind a nemzetközi tudósítók létszáma jelentősen csökken majd.

A hírt valószínűleg a következő időszakban több hasonló követi, nem lenne meglepő, ha a Time vagy épp a Fortune is így döntene rövid időn belül. Az Egyesült Államokban az informatizálódás magas szintje miatt ezt viszonylag könnyen meg lehet tenni, a tabletek és e-könyvolvasók elterjedtségével már most pótolni lehetne elvben a papírt. A kérdés, hogy az ingyenes írott tartalomhoz szokott olvasókat, felhasználókat mivel lehet rávenni arra, hogy fizessenek a minőségi tartalomért.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról