Szerző: Bodnár Ádám

2012. október 18. 13:30:00

Láthatatlanná olvadt a Nokia okostelefonos részlege

Közzétette negyedéves eredményeit a Nokia, a vállalat egyre gyorsuló ütemben zsugorodik, az okostelefonok terén mára jelentéktelen szereplővé törpült. A bevétel meredeken csökkent, a veszteség óriási.

HIRDETÉS

Harmatgyenge negyedéves eredményeket hozott nyilvánosságra a Nokia, amely egykoron magabiztosan vezette a mobiltelefonok és az okostelefonok piacát is, mára azonban mindkét területen elvesztette elsőségét, az okostelefonok szegmensében pedig szinte láthatatlan méretűre zsugorodott.

Összeomlott az okostelefonok forgalma

A vállalat a harmadik negyedévben csupán 82,9 millió mobiltelefont adott el, ami 22 százalékkal kevesebb mint egy évvel ezelőtt. Az okostelefonok terén még súlyosabb a visszaesés, ahogy a Symbianra épülő telefonok kikopását nem tudta ellensúlyozni a Windows Phone-ra épülő modellek felfutása. A finn cég összesen 6,3 millió okostelefont adott el három hónap alatt, ami éves szinten több mint 60 százalékos visszaesés. Ebből csupán 2,9 millió darab volt Lumia. A negyedéves telefonpiaci statisztikák ugyan még nem nyilvánosak, de a Nokia okostelefon-piaci részesedése ezzel 5 százalék környékére zsugorodott, miközben a teljes piac 40 százalék körüli ütemben bővül éves szinten.

A vállalatot  ráadásul a szoftverszállító Microsoft is lábon lőtte: Windows Phone 8-ról már a nyáron kiderült, hogy nem fut a régi készülékeken, ami a Microsoft platformjával szimpatizáló vevőket kivárásra ösztönözhette. A Nokia aztán szeptember elején lebbentette fel a fátylat a Windows Phone 8-ra épülő Lumia 820-ról és 920-ról, amivel végképp hazavághatta a jelenleg piacon levő modellek iránti keresletet - tette mindezt úgy, hogy az új modellek megjelenési idejéről néhány piacot leszámítva a mai napig nincs konkrét információ.

Ennek is köszönhető, hogy a mobilokat gyártó üzletág forgalma 34 százalékkal apadt egy év alatt, mivel a versenyképtelen modelljeit csak árcsökkentés révén tudta eladni. A telefongyártásból származó bevétel 3,56 milliárd eurót tett ki, ebből mindössze 967 millió euróval részesedtek az okostelefonok. A vállalat egy okostelefon eladásából 155 euró árbevételhez jutott átlagosan, ami éves szinten növekedést mutat, vagyis a Lumiákat drágábban tudja adni, de sokkal kevesebb fogy belőlük a megváltozott piaci környezetben a rendkívül erős versenytársak mellett, mint régen a symbianos modellekből. Egy mobiltelefon eladásából átlagosan 43 euró folyik be a céghez, 16 százalékkal kevesebb mint tavaly.

Miért érdemes belevágnod a Scrum képzésünkbe? (x) Október 21-én Scrum alapozó képzést indít a HWSW, íme néhány jó érv a kurzus mellett.

A vállalat termékei iránt minden régióban csökkent a kereslet, különösen feltűnő a kínai telefoneladások 78 százalékos csökkenése, illetve az amerikai bevétel 51 százalékos olvadása. Ezekhez képest már jó hírnek tűnik, hogy Európában és a Közel-Keleten "csak" 29 százalékkal esett vissza a Nokia telefonok értékesítéséből származó bevétel. Jó hírekkel is szolgált a vállalat, a hálózati berendezésekre szakosodott Nokia Siemens Networks forgalma 3 százalékkal 3,5 milliárd euróra emelkedett, miközben a részleg üzemi eredménye 182 millió euróra emelkedett, ami történelmi rekord a szervezet életében.

Gyorsan fogy a pénz

Az átalakulóban levő cég pénzügyi mutatói is siralmas képet festenek. A bevétel tavalyhoz képest 19 százalékkal 7,24 milliárd euróra csökkent, amelyhez 576 milliós üzemi veszteség társult - ennek jelentős részét az átszervezésekkel kapcsolatos kiadások tették ki, illetve olyan tételek mint az eladhatatlan telefonokhoz vásárolt, raktáron levő alkatrészek értékének leírása. A cég nettó vesztesége megközelítette az 1 milliárd eurót.

A Nokia a negyedév során 429 millió euró készpénzt vesztett el, likvid állománya egy év alatt 30 százalékkal csökkent, mára 3,6 milliárd euró mindössze - mivel a cég már így is jelentősen el van adósodva (hitelállománya 5,2 milliárd euró) és a hitelminősítőknél "bóvli" kategóriába került, a túlélés szempontjából kulcsfontosságú, hogy elég gyorsan tudjon szervezetileg is töpörödni, a drasztikusan olvadó bevételekhez igazítva a költségeket. Ez a program már korábban elindult, a vállalat átszervezések és elbocsátások révén évente 3 milliárd eurónyi kiadástól szeretne megszabadulni, ennek a folyamatnak azonban költségei is vannak, amelyek a most lezárt negyedévben közel 0,5 milliárd eurót emésztettek fel.

A bejelentésre meglepően pozitívan reagált a piac, a Nokia részvényei az európai és amerikai tőzsdén is majdnem 10 százalékot ugrottak, vagyis a befektetők még ennél is rosszabb eredményre számítottak.

a címlapról