Szerző: Gálffy Csaba

2012. október 4. 12:04

Fizethetünk barátaink figyelméért a Facebookon

Új funkcióval bővül a Facebook rendszere, ezentúl a mezei felhasználók is fizethetnek a bejegyzéseik kiemeléséért. A Promoted Posts for People megkerüli a szokásos algoritmusokat és nagyobb eséllyel kerül fel ismerőseink falára.

A Facebook tegnap elkezdte élesíteni egyes amerikai felhasználói számára a Promoted Posts for People (PPP) funkciót. A PPP segítségével a felhasználók a valóban fontosnak tartott státuszüzeneteiket emelhetik ki barátaik oldalán, pénzért cserébe. A cégek már régóta fizetnek a minőségi Facebook-hozzáférésért, hirdetések illetve kiemelt posztok formájában is. Ennek hatékonysága és sikere azonban egyelőre nem elegendő a Facebook részvényeseinek kielégítésére, így a cég vezetése (valószínűleg külső nyomásra) vezeti be a PPP funkciót és végre pénzt lásson a több, mint 950 milliós felhasználói bázisból. A rendszer első tesztelése májusban, Új-Zélandon indult, időközben 20 másik országban is bevezette fokozatosan a közösségi szolgáltatás, a legnagyobb hal, az Egyesült Államok csak most került horogra.

Megkerülni az algoritmust

A Facebook persze továbbra is ingyenes marad, az üzenetek megjelenítésének algoritmusa nem változott. A megjelent új funkció így nem egy korábban ingyenes szolgáltatás fizetőssé tétele, hanem egy, eddig felhasználók számára elérhetetlen funkció bevezetése - pénzért. A szolgáltatás fizetőssé tétele mögött még logikát is fel lehet fedezni: ha csupán egy ingyenes flag lenne a "fontos" posztok megkülönböztetése, akkor a legtöbb felhasználó valószínűleg túlzásba vinné a használatát, ami pontosan a kiemelés célját tenné elérhetetlenné. Így azonban, hogy a Facebook egy bizonyos összeget kér a kiemelésért, biztosak lehetünk benne, hogy csak a valóban fontosnak tartott posztok kapják meg ezt a kiemelt státuszt.

Rudimentáris analitika is jár a pénzünkért.

A felhasználók viselkedését persze nem lehet könnyedén feltérképezni, a hasznos és a káros hatás között a Facebookhoz hasonló ökoszisztémában nagyon vékony a vonal. Lehetséges, hogy a PPP teljes siker lesz,  de az is elképzelhető, hogy az üzenőfalak a bevezetés után napokon belül megtelnek eltűnt kutyákkal és eladó kerékpárokkal és hihetetlen MLM-akciókkal, amelyek ráadásul frissítés után sem tűnnek el, fizetett posztként ugyanis kiemelt státuszt kapnak. A Facebook ezért egyelőre fokozatosan, tesztüzemben vezeti be a PPP funkciót, az esetleges negatív reakciókra pedig várhatóan gyorsan és határozottan fognak reagálni.

Hogyan akadályoz meg egy fejlesztő 14 karakterrel egy hackertámadást (x)

Sokszor gondoljuk, hatalmas erőfeszítés ellehetetleníteni egy támadást, pedig nem feltétlenül.

Hogyan akadályoz meg egy fejlesztő 14 karakterrel egy hackertámadást (x) Sokszor gondoljuk, hatalmas erőfeszítés ellehetetleníteni egy támadást, pedig nem feltétlenül.

Az implementáció egyébként nem követ el túl sokat azért, hogy a kiemelt hirdetéseket valóban meg is különböztesse az algoritmus által szelektált posztoktól, a kép vagy üzenet alatt csupán kisbetűs "Sponsored" felirat jelenik meg - sem háttérszín, sem keret nem mutatja, hogy a posztért valaki fizetett. Arról egyelőre nincs információ, hogy a fizetett poszt azon barátok oldalán is megjelenik-e, akik elrejtették bejegyzéseinket, illetve drágább-e a hirdetés, ha több barátunk van.

A demokrácia vége?

A Facebook algoritmusa jelenleg a felhasználók aktivitása alapján listázza a posztokat. Ennek alapján előbb meghatározza az egyes emberek közelségét a kölcsönös interakciók alapján, a közelebbi ismerősök posztjait pedig gyakrabban megmutatja. A távolabbi ismerősök is felkerülhetnek a falra természetesen, az adott posztnak azonban aktívnak, lájkoltnak és kommenteltnek kell lennie mielőtt a szélesebb baráti kör falára felkerül. Ebben a rendszerben a felhasználók maguk határozzák meg minden poszt súlyát, amely folyamatosan és dinamikusan változik. Az algoritmus emellett azt is figyelembe veszi, hogy milyen gyakran frissítjük az oldalt - ha naponta egyszer pillantunk rá, akkor csak az aznapi legfontosabb posztokat látjuk, míg ha 20 percenként megnyitjuk, távolabbi ismerőseink legegyszerűbb posztjai is elénk kerülnek.

A fizetős posztok megbontják ezt a finoman kiegyensúlyozott rendszert és a felhasználó kezébe eszközt adnak ahhoz, hogy felülírják az algoritmust. Ezt nyilván nem olyan esetben érdemes megtenni, mint az eljegyzés bejelentése, amelyet várhatóan a legtöbb ismerősünk lájkolni és/vagy kommentelni is fog, hanem az amúgy érdektelen, azonban valós haszonnal kecsegtető posztokat, mint eladó használt termékeink. A fizetett posztok között egyébként választások előtt például megjelenhetnek a felhasználók politikai aktivizmusának betudható kampányüzenetek is. A néhány hét múlva esedékes amerikai elnökválasztás előtt például hatalmas online kampányt lehetne erre építeni.

4 alkalmas, 12 órás biztonságos szoftverfejlesztés alapjai és Scrum otthonról képzésekkel köszönünk el 2020-tól.

a címlapról