Szerző: Dojcsák Dániel

2012. június 20. 13:06

Nagy rizikót vállal az Apple a saját térképpel

Senki nem lepődött meg, hogy az Apple hosszú idő után saját kézbe vette a térképészetet is az iOS eszközökön. Tipikus lépés, s nem csak az Apple, hanem más cégek esetében is igaz, hogy a kritikus rendszereket érdemes házon belül kezelni.

A Google sokmindent enged másoknak, de a hirdetéskiszolgálás, a kommunikáció és a térkép házon belül marad. Az okostelefonok terén egyre fontosabbak a helyfüggő, geolokációs szolgáltatások és minden ami ezekhez kapcsolódik, mivel a felhasználó kontextusába mindig beletartozik, hogy éppen hol van, hová szeretne eljutni és mi van a környéken. A térkép nem egy egyszerű alkalmazás, hanem a mobilitás metaforája.

Túl nagy a szakadék

Az Apple még így is túl sokat várt ezzel a lépéssel, talán sokkal fontosabb lett volna egy térképrendszer bemutatása mint például a felemás sikereket elérő Siri fejlesztése. A Google az évek alatt fényévekre húzott el minden más térképszolgáltatóhoz képest, sőt, technikailag saját magától is. Ugyanis az Apple-felhasználók még mindig azt a Maps-generációt használják, amit az androidosok már réges-rég elfelejtettek: a vektoros megjelenítés helyett az iOS-en a Maps még mindig bitképes, ennek minden hátrányával. Talán a Google is tudta, hogy előbb-utóbb elbúcsúzik tőle az Apple, ezért nem is igyekezett fejleszteni a platformra.

Érdekes lenne látni, hogy a Google közönye mennyire gyorsította az egyébként is elkerülhetetlen lépést, vagy számított-e egyáltalán. "Az Apple több éve sorban vásárolja fel a térképszolgáltatás szempontjából releváns technológiai cégeket, illetve a platformon belül is jó ideje alapozza a váltást. A kérdést megvizsgáló fejlesztők közül többen úgy nyilatkoztak, hogy az Apple igazán könnyűvé tette az alkalmazásfejlesztőknek a migrálást a Google térképéből az Apple megoldásába, már ami a programozási részeket illeti" - vezeti fel a témát a GigaOM cikke. Problémák nem is itt lehetnek, hanem a funkciók meglétében vagy hiányában, illetve az adatbázisok fejlettségében, amiben a Google lassan szintén verhetetlenné vált.

A váltásra nem is azért van szükség, mert a Google Maps rossz lenne. Nincs vele semmi gond, egyszerű piaci okok miatt szükséges a lépés. Egyrészt a központosítás miatt, másrészt például azért, mert a Google hosszú évek óta kizárólag a saját platformján nyújtja a turn-by-turn navigációt, amivel óriási hiányosság keletkezett az iOS-ben. Ha valaki iPhone-t vett, annak nem járt az ingyenes és mindig friss térképekkel felvértezett navigáció, hanem vehetett TomTomot vagy éppen iGót több tízezer forintért.

Ideiglenes visszalépés?

Ez utóbbi rés befoltozásáért az iPhone-felhasználók biztosan hálásak lesznek, de minden egyéb szempontból fájdalmas lesz a váltás. A Foursquare-en már átélhette bárki, hogy mi történik akkor, ha a jól megszokott és szinte teljesen univerzális térképként elfogadott Google Mapsről átvált a szolgáltató OpenStreetMapsre: hiányos térképek, szokatlan és kevésbé funkcionális megjelenítés, kevesebb képesség. Márpedig az Apple is az OpenStreetMapsre építkezik, illetve a navigációhoz és az egyéb fejlett funkciókhoz a TomTom rendszereit használja majd. Ebben a kombinációban már van némi rizikó, de az ingyen navigáció könnyen feledtetheti a tartalmi visszalépést.

Ráadásul az Apple igen jó a forradalmi irányváltásokban, ennél sokkal rizikósabb, merészebb lépéseket is bevállalt már korábban - elég csak az első floppy meghajtó nélküli számítógépre emlékezni. Igaz, abban az esetben a változás egy vásárlási döntéssel is párosult, itt pedig a meglévő iPhone felhasználókra is rá lesz kényszerítve. Ráadásul egy fejlesztés alatt álló, alacsonyabb szintű szolgáltatásra kell visszaállniuk a jól működő, bejáratott, funkciógazdag Google Maps helyett.

Talán a legszembetűnőbb a tömegközlekedési információk hiánya lesz, ami egy ideig legalábbis biztosan nem lesz olyan sima élmény, mint amit a Google Maps kínál. Úgy tűnik, hogy az Apple minden helyi közlekedési társaság számára engedi, hogy megjelenjen a saját tervezőjével, amit a térképszolgáltatására épülhet. Ez azonban azt is jelenti, hogy egyelőre az Apple nem képes vagy nem szándékozik integrálni a tömegközlekedési tervezőt a rendszerbe.

Jogi veszélyek

A látványos 3D Flyover nézet is kihívások elé nézhet. Az Egyesült Államokban az Apple, illetve a Google is megkapta a politikusoktól a kérdést: mégis, hogyan képzelték, hogy katonai szintű kémrepülőkkel pásztázzák végig a lakott területeket, majd azokat a képeket publikálják. A problémázó politikusok szerint a rendszer élesítése példa nélküli támadás a privát szféra ellen. A kritikusok dühítőnek tartják, hogy a kamerák ilyen részletességgel készítenek közeli képeket az emberek privát lakókörnyezetéről - a körülbelül 10 centiméteres pixelméret elegendő ahhoz, hogy a magánélet érzékeny részletei is kikerüljenek a hátsókertből. Nyilvánvalóan a következő lépés az lesz, hogy az Apple és a Google felületén is kötelező lesz egy opt-out lehetőség, ahol kérvényezni lehet adott részek elhomályosítását. Ez persze rontja majd az élményt, de meg kell találni az egyensúlyt a privát szféra védelme és a látványosság között.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Ha már a jogi problémáknál tartunk, akkor érdemes a rizikók listájára felvenni a turn-by-turn navigáció hibáiból eredő baleseteket is. Az elmúlt években a Google számtalan esetben találta magát alperesként a bíróságon azért, mert a navigáció tilosba vezérelte a vezetőt, illetve bizonyára mindenki olvasott már legalább fél tucat olyan hírt, amikor a navigáció egy-egy kamionost olyan szűk helyre terelte be, hogy csak daruval lehetett kiszedni. A szoftver indításakor megjelenő figyelmeztetés, miszerint nem kötelező követni az utasításokat és mindig a sofőr felelőssége a fizikai térben lévő jelzések figyelembe vétele, nem tart vissza mindenkit attól, hogy butaságot csináljon.

Lehet fogadásokat kötni

Jelenleg az iOS6 még csak egy preview, a fejlesztők is csak az első élményeiket tudják megosztani és az elsőként megjelenő aggályaikat, így nehéz eldönteni, hogyan fognak a valóságban működni a dolgok. Előfordulhat, hogy a piacra kerüléskor a hibák jelentős része felszívódik, a külső fejlesztők alkalmazásai pedig kecsesen simulnak majd a rendszerbe és mindenki boldog lesz. Persze az is benne van a pakliban, hogy az iOS-használók kénytelenek lesznek egy nagyot nyelni és önigazolásként magyarázatokat keresni a kínos hiányosságokra.

a címlapról