Szerző: Dojcsák Dániel

2012. június 19. 10:49

Ejtheti a Samsung az Androidot

A Samsung Electronics új vezérigazgatója hétfőn új irányokat határozott meg a legnagyobb mobilgyártóvá vált vállalat számára. A hardver helyett a cég a jövőben a szoftverre koncentrál.

Az elmúlt évben a Samsungnál is egyre látványosabb igénnyé vált az, hogy az okostelefon-eladások segítésére már nem elegendő jobb hardvereket kiadni, hanem megfelelő szoftverrel kell támogatni a már így is túlszaladó műszaki megoldásokat. A Samung immár a legnagyobb mobilgyártó, akár az okostelefonok piacát nézzük, ahol idén az első negyedévben előzte meg az Apple-t, akár a teljes mobilpiacot, ahol szintén átvette az uralmat a Nokiától. Ez a helyzet kettős, hiszen kényelmes erőpozícióban van a gyártó, de ha nem kezdeményez, akkor könnyen a Nokia sorsára juthat néhány éven belül.

Új szelek fújnak

Kwon Oh-hyun szerint “különleges figyelmet kell szentelni az új felhasználói igények kiszolgálásának, tekintettel a fontos értékekre és az élményekre is azáltal, hogy erősítjük a képességeket szoftverben, felhasználói felületekben, dizájnban és a kínált megoldásokban”. A meglepő módon nem túl tartalmas kijelentés részleteiben nem mutatja meg, hogyan is fogja a Samsung a szoftvert felhúzni, de a tény már önmagában is jelentős változást sejtet. Az előző Samsung-vezér a szoftverágazatot viszonylag hanyagolta, az új vezetővel úgy tűnik, ez meg fog változni.

A lehetőségek közt ott lapulhat az Android helyettesítése és néhány év alatt a saját operációs rendszer elterjesztése - ehhez alapul szolgálhat a Linux-alapú Tizen, amelybe beolvad a Bada. Ez főként azután tűnik valóságos perspektívának, hogy a Google sikeresen lezárta a Motorola Mobility felvásárlását. Habár a Google-Samsung barátság egyelőre tart és a Nexus modellek még jövőre is Dél-Koreából érkeznek, egyáltalán nem biztos, hogy 2-3 év múlva is ugyanez lesz a helyzet.

Az elmúlt években hiába volt saját szoftverfejlesztése a Samsungnak, hiába indult meg a Bada és fejlődött technikailag hasonló ritmusban mint a versenytársak, a legtöbb modellen mégis Android futott. Egy-egy országban érdekes módon teret nyert a Bada, de a globális fogyasztói ízlésnek nem igazán felel meg. A probléma nyilván nem a megjelenéssel van, hiszen a Bada és az androidos Samsung felület laikus szem számára alig különböztethető már meg. A gond a szoftveres ökoszisztémával és a támogatással van: amennyiben a Samsung sokkal nagyobb erőforrásokat áldoz arra, hogy a Badát, és utódát, a Tizent felfuttassa, a következő években komoly piaci szereplővé válhat a szoftverplatformok piacán is a cég.

Vertikális berendezkedés

Ahogyan az Apple-nek, illetve a RIM-nek, a többi gyártónak is az lenne az érdeke, hogy az okostelefon-ökoszisztéma teljes vertikumát házon belülről szolgálja ki, s úgy tűnik, a legtöbb esetben efelé is haladunk, ehhez a filozófiához csatlakozhat most a Samsung is. Miután a cég globálisan a legnagyobb tévé-, memória, LCD- és okostelefongyártója is egyben, ideje lehet a szoftveres világban is nyomot hagyni.

Az új vezető, Kwon, 2008 óta vezette a Samsung chipgyártó üzletágát, illetve tavaly óta a kijelzőgyártó üzletágat. A vezető a Samsung igazgatótanácsának egy találkozón kifejtette, hogy a cég core üzletágainak erősítenie kell a dominanciáját a technológiai és globális piacon. A cél nem kevesebb, mint az abszolút vezetés megszerzése. Nyilvánvalóan a Samsung továbbra sem riad majd vissza a jogi csatározásoktól, de nem érez majd lelkiismeret-furdalást, ha egy-egy jól sikerült megoldást elles a konkurenciától. Pedig a cég akkor is jól jár, ha a konkurenciája erősödik, hiszen a közvetlen versenytársainak is ő szállítja az alkatrészeket. Az Apple a legnagyobb vásárlója a Samsungnak, az iPhone-tól a Macbook Próig mindenben bőségesen találhatóak Samsung alkatrészek.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Ennek ellenére a fenntartható jövőkép, illetve a haszon maximalizálásának kényszere azt kívánja, hogy a piac minél nagyobb részén a Samsung ne csak beszállító legyen, hanem a teljes vertikumot képes legyen kiszolgálni, maga kerüljön kapcsolatba a végfelhasználókkal. Jelenleg ennek két jól járható útja van. Az egyik, hogy egy saját operációs rendszert és ökoszisztémát alakít ki dél-koreai gyártó és azt önti be a piacra. Erejét és marketingcsatornáit figyelembe véve a cég erőből képes lenne száz milliós ügyfélbázist kitermelni 1-2 év alatt.

Maradj talpon!

A másik lehetőség, hogy az Androidot megtartva, azt egyre jobban kisajátítva viszi előre a piacot, s az Amazonhoz hasonlóan előbb-utóbb saját képmására formálja azt. Ehhez már most is adott a Samsung Apps, a felismerhető, egyedi felület és egyre több, csak a Samsung készülékeken elérhető képesség. A Samsung menetelését a többi androidos gyártó nem bírta, a Motorola és a Sony Ericsson is perifériára került és akvirálták. Ha a következő években a HTC is kivérzik, akkor nem marad több potens androidos gyártó, ez esetben még csak nem is kell saját operációs rendszert felfuttatni a sikerhez.

a címlapról