Szerző: Dojcsák Dániel

2012. május 24. 13:01

Rekordbevételek az online zenéből

Az Egyesült Államokban is átfordulni látszik a zenei forradalom. Az ottani egyik legerősebb online zenei streaming zeneszolgáltató, a Pandora első negyedéves adatai erős növekedést mutatnak minden téren, még annak ellenére is, hogy a Spotify is igyekszik megerősíteni pozícióit az USA-ban.

A Pandora 80,8 millió dolláros árbevételt jelentett a 2012-es első negyedévre, ami az egy évvel korábbihoz képest 58 százalékos növekedés, illetve bőven felette van annak a 74,3 millió dolláros várakozásnak, amit a tőzsdei elemzők megfogalmaztak. A bevételek nagy része továbbra is hirdetésekből érkezik, sőt, a növekedés motorja leginkább ez volt az elmúlt évben, hiszen 62 százalékos növekedéssel az első három hónapban 70,6 millió dollárnyi hirdetési pénz folyt be a Pandora szelencéjébe.

Minden mutató a pirosban

A cég vezérigazgatója, Joe Kennedy szerint kitűnő rajtot vett idén a Pandora Media, túlteljesített minden elvárást, így az egész évre nézve emeli az előrejelzéseket. Kennedy szerint a hirdetők mindenhol ott akarnak lenni ahol a fogyasztóik, így az online zenei szegmensben is. A legnagyobb 50 amerikai reklámköltő túlnyomó része vásárolt már multiplatform megjelenési felületeket a Pandorán keresztül, elérve az asztali és a mobilos felhasználókat is.

A növekedés viszont nem a jobb rendszerből vagy a hatékonyabb üzleti modellből származott, hanem egyszerűen növekedett a felhasználói szám. Egy év alatt 53 százalékkal közel 52 milliósra hizlalta regisztrált hallgatóinak táborát a Pandora, azaz körülbelül minden hatodik amerikai használja a szolgáltatást. Összesen 3,09 milliárd percnyi muzsikát szolgáltatott a Pandora három hónap alatt.

Hiába online, helyben is versenyez

Amiben viszont továbbra sem látszik előremozdulás, az a helyi hirdetési piacba való beágyazódás. A fejlett rádiós piaccal rendelkező Egyesült Államokban a Pandora egyre inkább javítja pozícióit a helyi rádiók között is hallgatottságban, ahhoz, hogy ezt bevételre fordítsa, ahhoz viszont szükség van arra, hogy ne csak a nagy, de a kis helyi hirdetőket is elérje. Enélkül ugyanis mindössze piacromboló hatása lesz, elvéve a forgalmat a helyi szereplőktől úgy, hogy nem tud profitálni belőle maga sem.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A következő 1-3 évben az elemzők szerint ez az online zenei szolgáltatók legnagyobb kihívása, illetve az, hogy a magas licencdíjak mellett is gazdaságos és fenntartható működést tudjanak kialakítani. A Pandora a szép növekedési számai ellenére még mindig veszteséges, annak ellenére, hogy az online rádiók amerikai piacán 71 százalékos részesedéssel rendelkezik, a teljes rádiós piacon pedig a hallgatott órák alapján 5,9 százalékot szerzett meg.

Az amerikai piacon pedig minden eddiginél vérengzőbb verseny jön: a Spotify belépése mellett tucatnyi kisebb szolgáltató nőtt fel, illetve az Amazon, Apple és Google is pozícióba állt a cloud-zene harcterén. Észak-Európában a Spotify már az online zenei bevételek jelentős részét szállítja a kiadók felé, ugyanez a tendencia erősödik majd meg mindenhol, leváltva a fizikai hordozós korszakot teljesen, illetve gyengítve a digitális kópiák vásárlására épülő modelleket egyszerre.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról