Szerző: Gálffy Csaba

2012. február 9. 15:01

Rekordnegyedév a Lenovónál

Menetel a Lenovo, gyors ütemben növeli részesedését. Az utolsó negyedévben rekordbevételt és -profitot ért el a vállalat, de a hajszálvékony eredményhányad és az ingatag piac kombinációja hamar az Acer sorsára juttatthatja a céget.

Második helyre kapaszkodott világszinten a Lenovo a PC-gyártók között. A növekedés a pénzügyi adatokon is tetten érhető, a vállalat eddigi történetének legnagyobb bevételét érte el, amelyhez rekordprofit is társult. A Lenovo büszkén jelentette be, hogy sorozatban már tizenegyedik negyedévben nőtt gyorsabban mint a PC-ipar egésze, így pontosan ennyi ideje növeli töretlenül piaci részesedését. Az eredmény nem is maradt el, a Lenovo ma már világszinten a második legnagyobb PC-gyártónak számít.

Az elmúlt év utolsó negyedévében a Lenovo 8,4 milliárd dolláros forgalmat generált, ami 2,5 milliárdos növekedés 2010 hasonló időszakához képest. A cég adózás előtti profitja 192 millió dollárt tett ki, szemben az bázis 121 milliós eredményével. A kínai számítógépgyártónak azonban az eredményhányadokat csak óvatosan sikerült növelnie, a bruttó mutató 11,2-ről 11,4 százalékra, a nettó pedig 1,7-ről 1,8 százalékra nőtt. A hajszálvékony nyereségesség ezen a rendkívül volatilis piacon nem jó előjel - a trendek megfordulása esetén könnyedén fordulhat mínuszba a cég eredménye.

Ettől függetlenül a Lenovo egyelőre sikert sikerre halmoz a világ piacain. A globális piacon már csak 2,2 százalékponttal van lemaradva a piacvezető HP-tól, ilyen dinamika mellett pedig hamarosan átveheti a vezetést is. A Lenovo a második negyedévben előzte meg az Dellt, a harmadikban pedig az Acert, ezzel volumenét tekintve világszinten a második gyártó. Messze a legnagyobb szerepe ennek a kínai piacnak van, ahol a Lenovo hosszú ideje vezető és folyamatosan növelni is tudja részesedését, amely jelenleg 35 százalékos, a második helyért az Acer és a Dell küzd 9,5-9,4 százalékos részesedéssel. A hazai piacon sikerült a profitot is jelentősen növelni, az üzemi nyereség 57 százalékkal nőtt egy év alatt. A feltörekvő piacokon is gyorsabban nő a Lenovo mint a piac, különösen Indiában sikerült előretörni az elmúlt évben.

A Lenovo számára ennek megfelelően a fejlett országok jelentik a legnagyobb kihívást, részesedését azonban itt is jelentősen tudta növelni. Ehhez azonban az organikus növekedésen kívül szükség volt a NEC-szel és a Medionnal kötött partneri kapcsolatra és felvásárlásra is, így sikerült Japánban 17 százalékponttal, Nyugat-Európában pedig 3,8 százalékponttal növelni a részesedést. Visszaesést egyedül az ausztrál-új-zélandi régió mutatott, minimális, 0,2 százalékpontos eséssel. A fejlett országok amúgy érdekes módon kevesebb profitot termelnek, mint Kína, annak ellenére, hogy a két piac bevétele nagyjából azonos. Az üzemi nyereség Kínában 176 millió dollár, a fejlett szegmensben pedig 109 millió, a forgalom pedig 3,5 illetve 3,6 milliárd dollár volt.

A cég piaci értéke (market capitalization) jelenleg 8,6 milliárd dollár, a könyv szerinti érték pedig 2,4 milliárd dollár. A kettő közötti relatíve kis különbség jól mutatja a befektetők óvatosságát - a gyenge profittermelő képesség továbbra is súlyos problémát jelent a PC-gyártásban.

a címlapról