Szerző: Bodnár Ádám

2011. december 16. 10:04

Elhúzódik a RIM szenvedése

Pocsék negyedéves eredményről és borús kilátásról számolt be tegnap a BlackBerry okostelefonok gyártója, a Research In Motion (RIM). Miközben az okostelefon-piac lendületesen nő, a vállalat csak kevesebb készüléket tudott eladni mint tavaly, a bevétele csökkent, profitja a PlayBookkal kapcsolatos értékcsökkenési leírás miatt meredeken visszaesett.

Nehéz időszak előtt áll a RIM: a vállalat jelenlegi készülékei nem fogynak olyan jól mint a versenytárs platformokra épülő okostelefonok, az új generációs modellek viszont csak 2012 végén fognak bemutatkozni. A vezetőség türelmet és bizalmat kér, de a befektetők láthatóan képtelenek tovább várni: a bejelentés nyomán a RIM papírjai közel 8 százalékot estek a tőzsdén és hét éves mélypontra zuhantak.

Úton a jelentéktelenség felé

A RIM vezetői az eredmények kapcsán rendezett konferenciahíváson elmondták, a vállalat történetének legnagyobb átalakulása áll a küszöbön. A megújulás nem csak a termékportfóliót érinti, hanem magát a cég felépítését és folyamatait is. "Minden követ megmozgatunk, számos területet alaposan megnézünk, beleértve a termékmenedzsmentet, a kínált készülékek számát, az ellátási láncot és a gyártás költséghatékonyságát, a marketinget, a reklámokat, a partneri kapcsolatokat, a licencelési lehetőségeket, a szervezeti és vezetési struktúrát" - mondta a vállalat társelnök-vezérigazgatója, Jim Balsillie.

A RIM okostelefon-eladásai millió darabban (11q4 = előrejelzés)

A novemberben véget ért harmadik pénzügyi negyedévben a RIM mindössze 14,1 millió BlackBerryt értékesített, 100 ezer darabbal kevesebbet mint egy évvel korábban. A vezetők szerint a volument erőteljesen befolyásolta a BB7 operációs rendszert futtató új modellek késése - a BB7-es mobilokat állítólag jól fogadta a piac, azonban eladási darabszámokra vonatkozó számokat nem árult el a RIM. A készülékértékesítésből származó bevétel 4,9 milliárd dollár volt a harmadik negyedévben, egy éve ez még elérte az 5,5 milliárd dollárt, vagyis a RIM nem csak kevesebb készüléket adott el mint tavaly, hanem az egy BlackBerryre jutó átlagos eladási ár is bő 10 százalékkal csökkent.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A RIM legnagyobb problémája, hogy legnagyobb piacán, az Egyesült Államokban meredeken csökkennek az eladásai és ezt a nemzetközi színtéren elért sikerek sem tudják ellensúlyozni. Az okostelefonos trendeket pedig egyértelműen az amerikai vásárlók határozzák meg jelenleg, mivel a készülékeken futó legnépszerűbb alkalmazások és szolgáltatások fejlesztői is jellemzően amerikaiak és elsősorban az amerikai piacot célozzák. A RIM ezért nagyszabású marketing- és értékesítési kampányba kezd annak érdekében, hogy visszaszerezze az amerikai vásárlók bizalmát, ennek feltehetően jelentős árcsökkentések is részét képezik majd.

A PlayBook kereskedelmi teljesítményéről pedig jobb nem is beszélni: a negyedév során a társaság csak 150 ezer BlackBerry tabletet szállított, a készülékből a megjelenése óta összesen 800 ezer darabot értékesítettek - a vállalat nemrég közölte, 485 millió dolláros értékcsökkenési leírást kell elkönyveljen az eladatlan, illetve töredékáron kiárusított raktárkészletek miatt. A RIM vezetősége azonban továbbra is bízik a PlayBookban, amelyhez februárban érkezik az operációs rendszer 2.0 verziója többek között androidos alkalmazások futtatásának képességével.

Most jön csak a neheze

A RIM által megváltóként várt új, QNX-alapú BlackBerry 10 platformra épülő mobilok csak 2012 második felében várhatók, hangzott el az elemzői konferencián. A vállalat szerint a késés oka, hogy az új mobilokhoz egy olyan (kétmagos processzort és LTE modemet is tartalmazó) rendszerchipet választottak, amely csak 2012 közepén lesz hozzáférhető. Így 2012 nagy részét a jelenlegi, elavult platformra épülő okostelefonokkal kell kibekkelnie a RIM-nek. Hogy ez mennyire nehéz feladatnak ígérkezik, azt jól mutatja, hogy a jelenleg is zajló, a karácsonyi szezont is magába foglaló negyedik negyedévre mindössze 11-12 millió BlackBerry eladásával számol a cég - a tavalyi negyedik negyedévben 14,9 millió készülék fogyott.

A harmadik negyedévben a RIM bevétele 5,2 milliárd dollárt tett ki, ami éves szinten 6 százalékos csökkenést jelent, a nettó eredmény pedig 991 millió dollárról 256 millió dollárra zuhant, részint a termékmix kedvezőtlen változása, részint a PlayBookkal kapcsolatos 485 millió dolláros értékcsökkenési leírás miatt. A negyedik negyedévre 4,6-4,9 milliárd dolláros bevételt vár a RIM, szemben a tavalyi negyedik negyedév 5,6 milliárdos forgalmával.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról