Szerző: Dojcsák Dániel

2011. december 14. 14:21

Feleslegesnek tartják a kisvállalatok a webshopokat

A magyar kisvállalkozásoknak mindössze 13 százaléka üzemeltet webáruházat, de ami ennél is szomorúbb, hogy azon belül csak minden ötödiknél lehet bankkártyával fizetni.

A fogyasztók már Magyarországon is évek óta az interneten tájékozódnak vásárlás előtt, de gyors ütemben válik egyre népszerűbbé a vásárlás maga is. Az ételrendelés az egyik tipikus online tranzakció, ahol kiszállításkor fizetünk többnyire. Az online kereskedelem terjedésében fontos szerepet játszottak az aukciós oldalak, idén sok új online fizetőt vonzottak a kuponoldalak és a karácsonyi bevásárlás is minden évben sokakat vesz rá, hogy az internetes boltokból rendeljenek.

Az Ipsos ASI által készített, országos kutatás szerint a magyar netezők 90 százaléka már vásárolt online, ennek ellenére a vállalkozások közül csupán 13 százaléka rendelkezik online jelenléttel. A webshop elleni fő érvek, hogy nem releváns termékeik, szolgáltatásaik értékesítésben (52%), illetve a cég nem tapasztalt erre igényt vásárlói körében (20%), vagy nem volt ideje ezzel foglalkozni (15%). Pedig a webshopot üzemeltető kisvállalkozások fele állítja, hogy az internetes áruház jelentős forgalomnövelő hatással bír.

Gyorsan növekszik a hazai online kereskedelmi szegmens

A kutatás eredménye szerint a webáruház önmagában átlagosan 26 százalékkal növeli egy cég forgalmát, ráadásul a gazdasági válság ellenére (vagy éppen amiatt) az online kereskedelem folyamatosan növekszik. A magyarországi, online értékesítő kiskereskedelmi boltok forgalma 2009-ben körülbelül 100 milliárd forint volt, 2010-ben pedig már 133 milliárd, ami a teljes kiskereskedelmi forgalom 1,8 százaléka.

A magyar netezők 90 százaléka már legalább egyszer rendelt valamit online,az 52 százalék több alkalommal is, 30 százalék pedig rendszeresen vásárol az interneten. A webáruházakból rendelők 76 százaléka kiemeli a kényelmet, mint szempontot, 55 százalék pedig az alacsonyabb árat is az online boltok előnyei közé sorolja. A webshopokból leggyakrabban könyvet (59%), műszaki cikket (55%) rendelnek, de népszerű az interneten történő szállásfoglalás (38%) és belépőjegyeket is sokat vásárolnak online (34%) - vagyis általában azok a termékek népszerűek, amelyeket vásárlás előtt nem kell megnézni, kipróbálni, a leírásuk, specifikációjuk alapján el lehet róluk dönteni, melyiket válasszuk.

Kereskedői szempontból a webshop jelentősen növelheti az üzleti működés hatékonyságát: online áruházat üzemeltetve nemcsak az adott településen élőket érhetik el a cégek, hanem országszerte, sőt akár külföldről is szert tehetnek megrendelésekre. Ennek ellenére a magyar kereskedőknek csak kis része él az ebben rejlő lehetőségekkel. A felmérés szerint a kisvállalkozások csupán 13 százalékánál lehet interneten rendelni termékei, szolgáltatásai közül. Jobb az arány, ha a honlappal rendelkezőket vizsgáljuk, ami minden második magyar kisvállalkozásról mondható el - közülük 32 százalék rendelkezik webáruházzal.

Magánemberként a kereskedő is vásárol neten

Érdekes viszont, hogy magánemberként a vállalkozások vezetőinek 86 százaléka vásárolt már online, tehát elvileg tisztában vannak az előnyökkel. A webshoppal rendelkező kisvállalkozások fele állítja, hogy forgalma nőtt ennek az eszköznek a hatására, mégpedig átlagosan 26 százalékkal. A vállalkozások egy része költségcsökkenésről is beszámolt, például az üzletbérlés, hirdetési kiadások terén - ezen cégek esetében az  üzemeltetési költségek átlagosan 24 százalékkal csökkentek.

AI az IT-ban: ennek már fele sem tréfa

Június 16-án érkezik az idei első kraftie meetup!

AI az IT-ban: ennek már fele sem tréfa Június 16-án érkezik az idei első kraftie meetup!

A magyarországi internetes kereskedelemben viszont továbbra sem jellemző az online kártyás fizetés, a vevők továbbra is az utánvételes, készpénzes fizetést preferálják. Ennek okai közt szerepelhet a kereskedők iránti bizalmatlanság, illetve az alacsony kártyahasználati kedv, valamint a netes fizetésre alkalmas kártyák alacsony penetrációja. A legnagyobb probléma, hogy maguk a magyar webshopok sem támogatják ezt a lehetőséget.

A webáruházzal rendelkező vállalkozásoknak mindössze 20 százalékánál van V-POS terminál, 71 százaléknál lehet átutalással fizetni, 61 százaléknál pedig van utánvétes megoldás. Az online vásárlók közül alig 43 százalék fizetett már bankkártyával, alkalmanként átlagosan 5-10 ezer forint értékben. Bizonyos termékcsoportoknál a bankkártyás fizetés lehetőségét a kereskedők azért sem erőltetik, mert nagyon alacsony árrésekkel dolgoznak, a kártyás tranzakciós díj ennek a néhány (3-5) százalékos haszonnak jelentős részét elvinné.

Jó-jó, de mégsem kell

Az online, bankkártyás fizetési lehetőség bevezetésével nem élők úgy érzik, hogy drága és időigényes kifejleszteni (38%) és működtetni (39%), illetve nem mutatkozik rá piaci igény (25%)..A számok ugyanakkor azt mutatják, a bankkártya elfogadásának lehetősége több pozitívummal is jár, ami ellensúlyozhatja a költségeit: a V-POS-sal rendelkező kisvállalkozások 56 százaléka találta úgy, hogy ez a fizetési lehetőség több vásárlót vonz, emellett éves szinten átlagosan 23 százalékos forgalomnövekedésről számoltak be.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról

Hirdetés

AI az IT-ban: ennek már fele sem tréfa

2025. június 15. 05:38

Az AI technológiai és munkaerőpiaci hatásai az informatikában (2025) címmel érkezik az idei első kraftie meetup június 16-án.