Kinek lesz nagy biznisz az NFC-s fizetés?
A Google és az Apple elhappolhatja a mobilszolgáltatók piaci részeit a mobiltárca piacon az Egyesült Államokban, s az AT&T, Verizon és a többi szolgáltató kénytelen megküzdeni az új kihívókkal ezekkel a piacokon is. Az NFC-s fizetés területe ugyan az okostelefonokhoz kapcsolódik, de a szolgáltatók szerepe továbbra is kérdéses - derül ki az ABI Research kutatásából.
Brutális háború bontakozik ki fokozatosan az új generációs fizetési megoldások piacán. A szereplők között megtaláljuk a legnagyobb okostelefonos platformok tulajdonosait, a mobilszolgáltatókat, illetve a változatos pénzügyi szervezeteket. A tét óriási, a szűz területet most osztják fel, a néhány év múlva várhatóan dőlő bevételekért már ma beindult a küzdelem.
Az ABI Research szerint az NFC-alapú mobiltárca megoldások piaca 2016-ig 594 millió dollárra hízik, az elterjedésében viszont a mobilszolgáltatók mellett a platform- és készülékgyártóknak is hatalmas szerepük lesz. Ez óriási lehetőséget jelent a Google, Apple és a RIM számára, ha a következő évben elárasztják a piacot NFC-képes mobilokkal az Egyesült Államokban, Nyugat-Európában, Japánban és Koreában. A mobilos fizetési piacra továbbá felkapaszkodhatnak a kuponoldalak is, amik napi ajánlatokkal teszik hasznosabbá és kézzelfoghatóvá a felhasználók számára az NFC-technológiát a mindennapokban.
A szolgáltatóknak vigyázni kell a piacaikra
Az ABI Research becslései szerint első körben a szolgáltatók kezében lesz ez a piac, 2012-ben még ezek a cégek adják a mobiltárca megoldások 75 százalékát, de az Apple és a Google fokozatos színre lépésével a következő négy évben ez az arány várhatóan folyamatosan csökken majd és 2016-ra már csak 63 százalék körüli részesedéssel bírnak a mobilszolgáltatók. A Google és az Apple kihasználva a saját platform, az erős márka és a fogyasztókkal való közvetlen kapcsolat erejét, egyre több esetben hagyhatja ki a játékból a mobilos cégeket.
A Google előnye, hogy a Wallet már most élesben működik, legalábbis San Franciscóban és New Yorkban az NFC-képes Nexus készülékek tulajdonosai már most vásárolhatnak a mobiljuk meglóbálásával. A felhasználók köre egyelőre a Sprint-előfizető Nexus S tulajokra szűkül, ez azonban gyorsan változhat - jövőre tucatnyi készüléken válhat elérhetővé a Wallet, ami megindíthatja a Google-MasterCard szövetség mobiltárca-piaci menetelését.
A Google mindenre gondolt
Hazánkhoz hasonlóan az USA-ban is kritikus szerep jut a mobilszolgáltatóknak a készülékek terítésében. A ilyen körülmények között a Google akkor lehet sikeres, ha minden szolgáltatónál széles NFC-képes készülékkínálat jelenik meg. Ehhez azonban egyelőre feltétel, hogy a készülékek a szolgáltató saját mobiltálca-megoldásával működjenek. A szolgáltatók árusítják a Google-mobilokat, támogatják saját mobiltárca megoldásukon belül a Google Walletet, amiért cserébe részesülnek a bevételekből. Ez a jövedelemelosztás a Google és a szolgáltatók között már több helyen működik, a keresőóriás a telefonokon kiszolgált hirdetések után is fizet részesedést.
Az Apple-től hasonló manőverre számíthatunk, noha az iPhone-t gyártó cég egyelőre nem mutatta még be a mobilos fizetési szolgáltatását. A meglévő szabadalmakból és az iparági pletykákból azonban szinte biztosra veszi mindenki, hogy 2012 során egy új szoftver és egy új, NFC-chippel felszerelt iPhone érkezik a piacra. Sokan éppen az Apple-től várják, hogy az NFC-s fizetés elterjesztését megtolja világszerte és ha az Apple valóban megjelenik a területen, akkor a szolgáltatóknak a Google Wallet mellé be kell engedniük a cupertinóiak megoldását is - ez az almás gyártó piaci súlyánál fogva könnyen át tudja vinni a szolgáltatókon.
Az AI és a nagy full-full-stack trend Az AI farvizén számos új informatikai munkakör születik, vagy már ismert munkák kapnak új nevet és vele extra elvárásokat is.
Egyedül az úgynevezett “OTT” (over the top) mobiltárca szolgáltatóknak lesz vesszőfutás a következő néhány év. A bankok, pénzintézetek, fizetési platformok és kereskedők hiába állnak majd elő saját megoldásokkal, nehéz dolguk lesz a két nagy okostelefon- platformmal szemben, illetve a mobilszolgáltatók is nehezen fogják beengedni őket soraik közé. A szolgáltatóknak éppen elegendő segítség lesz a piac létrehozásában, hogy beolvasztják saját megoldásaik közé a Google és Apple tárcákat. A többi független szereplőből előnyt már nem tudnak kovácsolni, a beengedésük viszont ugyanúgy veszélyezteti a mobilszolgáltatók bevételi lehetőségeit.
Itthon is indul a menet
Hazánkban hasonló egyensúlyozás folyik. A Mobiltárca Egyesület, ami a három mobilszolgáltató (T-Mobile, Vodafone, Telenor), illetve a MasterCard, OTP és SuperShop közös gyermeke, többek közt azt a feladatot tűzte zászlajára, hogy a magyarországi NFC-s piacot tereli, fejleszti, irányítja. Mivel az amerikai Isishez hasonlóan itt is a mobilszolgáltatóké a kezdeményezés, ezért a kérdés itt is az, hogy ezek a cégek képesek-e saját szerepüket a feljebb pozicionálni, mint adatfolyam-szolgáltató és képesek-e a globális trendeket megelőzve egy olyan működési formát bebetonozni, amiben a mobilszolgáltató is részesül a bevételekből. Magyarországon a 2012 legfőképp arról szólhat majd, hogy kiderül, a SIM-alapú NFC terjed-e el itthon vagy a független.