:

Szerző: Bodnár Ádám

2011. november 3. 09:20

Egymilliárd dolláros veszteség felé menetel a Sony

Csökkent a Sony bevétele a harmadik naptári negyedévre eső második pénzügyi negyedévben és a vállalat jelentős üzemi veszteséget könyvelt el. A cégnek módosítania kellett egész éves kilátásait, a legfrissebb előrejelzés szerint a márciusban véget érő pénzügyi évet 1 milliárd dolláros veszteséggel fogja zárni.

A jen erősödésével és az lakossági elektronikai termékek piacán bekövetkezett előnytelen változásokkal magyarázza a Sony, miért csökkent negyedéves bevétele 9 százalékot tavalyhoz képest.A negyedév során 20,2 milliárd dollárnak megfelelő bevételt ért el a vállalat, amihez 345 milliós nettó veszteség társult. Egy évvel korábban még 397 millió dollárnak megfelelő nettó profitot mutatott a mérleg.

Nyeli a pénzt a tévés részleg

A vállalat szórakoztatóelektronikai üzletága továbbra is szenved, bevétele több mint 12 százalékkal csökkent és operatív szinten 443 millió dollárnak megfelelő veszteségbe fordult a mérleg. A Sonynál évek óta komoly pénzügyi problémát jelent a tévés üzletág, amely későn lépett be az LCD-piacra és technológiai vezető szerepet átadta a koreai riválisoknak, amelyekkel szemben az évek óta egyre erősödő jen miatt költséghátrányból is indul, egyre kevésbé versenyképes. "Ez nem csak a tévérészleg problémája, ezen az egész Sony csoportnak kell úrrá lennie" - mondta az eredmények kapcsán Kazuo "Kaz" Hirai, a szórakoztatóelektronikai üzletág áprilisban kinevezett vezére. A negyedév során a részleg 28,8 milliárd jenes (369 millió dolláros) átszervezési költséget könyvelt el, valamint további 150 millió dolláros értékcsökkenési leírást.

20 millió tévékészülék eladására számít idén a Sony, a vállalat egy éven belül kétszer csökkentette értékesítési előrejelzését. Az évek óta gyászos teljesítmény ellenére a Sony ragaszkodik a tévégyártáshoz, mivel az képezi "négyképernyős stratégiájának" egyik lábát - a többi képernyőt a Sony Ericssontól megvásárolt mobiltelefonos részleg, a tabletek és a VAIO PC-k képviselik. "Mindannyian tudtuk hogy ez nehéz piac, de ez nem jelenti azt hogy el akarnánk hagyni" - mondta korábban Kazuo Hirai. "A kérdés, amit fel kell tennünk, így szól: mit kell tennünk hogy megfordítsuk a részleg teljesítményét?"

A Sony folyamatosan próbálja meg csökkenteni a költségeket a tévérészlegnél, a termelést ma már szinte teljes egészében bérgyártók végzik, de ez még mindig nem elegendő a profithoz. Idén 175 milliárd jenes (2,2 milliárd dolláros) veszteség várható a tévés üzletágnál, jövőre ennek a fele, de a 2014 márciusában záródó pénzügyi évben már nyereséget vár a Sony. A profittermelő képesség javulását további átszervezéstől és költségcsökkentéstől várja a cég, a cél évi 1,6 milliárd dollár megtakarítása. A Wall Street Journal információi szerint a Sonynál felmerült hogy kiszáll a Samsunggal közös LCD-gyártó vegyesvállalatból és a tévéihez a paneleket a nyílt piacon vásárolja, ami nagyobb rugalmasságot biztosít a beszerzéseknél. Az LCD-panel adja a tévék gyártási költségének egyik legnagyobb részét.

A piac kedvezőtlen változásai is hátrányosan érintették a Sonyt, a vállalat tévéeladásból,  PC-eladásból és digitális fényképezők értékesítéséből származó bevétele egyaránt csökkent ahogy a piaci árak csökkentek és a PlayStation-üzletág sem brillírozott. PlayStation 3-ból ugyan 200 ezerrel több fogyott mint egy éve, 3,7 millió darab, azonban az árcsökkentés miatt ebből kevesebb bevétel származott. A PSP-eladások 1,5 millió darabról 1,7 millióra nőttek, a még mindig forgalmazott PS2 volumene ugyanakkor 1,5 millióról 1,2 millióra esett. A konzolokra eladott játékszoftverek száma 7 százalékkal 48,3 millióra csökkent.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét!

A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét! A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

A vállalat többi részlege közül a stúdiófelszereléseket és professzionális videós termékeket gyártó Professional Devices and Solutions a második legnagyobb, ennek bevétele 11 százalékkal csökkent és szintén veszteséges volt üzemi szinten. A Sony Pictures bevétele 17 százalékkal nőtt és a tavalyi veszteséges nyereség váltotta, azonban ez szinte kizárólag a Pókemberrel kapcsolatos merchandising-jogok értékesítésével függ össze. A Sony Music 6,6 százalékkal csökkenő bevétel mellett a tavalyinál kisebb nyereséget ért el.

Újabb veszteséges év

éves előrejelzését is frissítette a Sony, a számok nem mutatnak jól. A vállalat a márciusban véget érő pénzügyi évben 1 milliárd dollárnak megfelelő veszteségre számít, a számokat a jen várható erősödésével, a szórakoztatóelektronikai piac pangásával, valamint a thaiföldi áradások hatásával magyarázza a cég. Sorozatban ez lesz a negyedik veszteséges év a Sonynál.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 25. 09:16

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.