Szerző: Gálffy Csaba

2011. július 21. 15:42

Megszűnik a Google Labs

Túlságosan szétforgácsolta a termékfejlesztést a Labs, ez pedig nem fér össze az új, fókuszáltabb Google-filozófiával - jelentette be a keresőóriás.

HIRDETÉS

Fókuszáltabb termékfejlesztésre törekszik a jövőben a Google, ezért megszünteti az erőforrásokat szétforgácsoló Labs projekteket. A még teljes termékké nem érett szolgáltatásokat nem fújják le mind, az arra érdemesek beépülnek a keresőóriás egyéb termékeibe.

A Labs bezárása arra utal, hogy Larry Page vezetése alatt alaposan átalakulóban van a Google  kultúrája. A Labs eredetileg ugyanis a mára legendássá váló "20 százalékos projektek" kiállítóterme volt, azok a termékek, szolgáltatások kerültek ide, amelyek megérettek a nyilvános tesztelésre, de nem voltak még teljes, bevezethető állapotban. A visszajelzések és a felhasználók száma alapján aztán a termék továbbfejlődött, vagy beépült valamelyik nagyobb szolgáltatásba - a legkevésbé sikereseket pedig teljesen megszüntette a Google.

A keresőcég "áramvonalasítása" már korábban, a Health és a Powermeter szolgáltatások leállításával elkezdődött. A lépést elsősorban a befektetők nyomása indokolta, nem nézték ugyanis jó szemmel a rendkívül drága emberi erőforrások ilyen mértékű pazarlását. A Larry Page-vezette Google már többször bejelentette, hogy jelentősen emelni fogja az alkalmazottak számát, a befektetők ezt csak úgy fogadták el, ha cserébe a túlburjánzó hobbiprojektek megkapják a kaszát. Néhány héttel ezelőtt szivárgott ki az információ, hogy Page felkérte az összes termékmenedzsert, hogy "maximum 60 szóban" magyarázzák el, hogy min dolgoznak. Az ilyen és ehhez hasonló felmérések célja, hogy a megújult felsővezetés megismerje a vállalat haladási irányát, és képet kapjon arról, hogy min dolgoznak az alkalmazottak - illetve lehetőséget adjon az eredménytelen próbálkozások kiszűrésére.

A Google ennek megfelelően a jövőben nem a mérnökökre bízza a "next big thing" kitalálását - az eddig működő rendszerben az a logika érvényesült, hogy a jó ötleteket a véletlen szüli. Ehelyett az "új Google" már jóval több felülről irányított projektet indít, ennek köszönhető például a Facebookot koppintó Google+, valamint a Groupon-t másoló Deals gyors megjelenése is. A jövőben a Google a keresésre és a hirdetésre koncentrál a leginkább, illetve azokra a szolgáltatásokra, amelyek a legnagyobb piaci penetrációt érték el (Youtube, Chrome, Android). A felülről vezérelt fejlesztés azokon a területeken indul be, amelyekben a Google jelentős növekedési potenciált lát, az ilyen szolgáltatások fejlesztését megfelelő menedzsment mellett, gyorsan és hatékonyan végzik, nem bízzák a hobbiprojekteket ápolgató programozók kedvére.

A startup-szellemiséget és a vállalkozószellemet azonban nem eltiporni, hanem megfelelő keretek között ápolni szeretné Page, így a cégen belül inkubátor-programot indítanak, amely a legjobb projekteknek biztosít finanszírozást, pontosan úgy, ahogy a kockázati befektetők kezelik a startupokat. A Labs bezárása nem érinti az egyéb szolgáltatásokon belül működő tesztprojekteket, így megmarad a Gmail Labs is, az összes ott található extra funkcionalitással.

a címlapról