Szerző: Bodnár Ádám

2011. július 14. 09:26

Már a Lenovo a harmadik legnagyobb PC-gyártó

A fejlett piacokon a lakosság továbbra sem nagyon vásárol, a vállalati PC-cserék nem tudják ellensúlyozni a fogyasztói szegmens visszaesését. A Lenovo átvette a harmadik helyet az Acertől és hamarosan befoghatja a Dellt is.

Az első negyedévben enyhe csökkenést mértek a PC-piacon az elemzők, a második negyedévben már némi bővülés volt tapasztalható, de a fejlett piacok továbbra is panganak. Az IDC szerint 2,6 százalékkal 84,4 millió darabra nőtt a PC-piac a második negyedévben, az eltérő metodikával dolgozó Gartner 2,3 százalékos bővülést és 85,2 millió gép eladását jelentette.

Mindkét elemzőcég egyetért abban, hogy a növekedés motorját kizárólag a fejlődő piacok jelentik, például Dél-Amerika és a Távol-Kelet, miközben a fejlett piacokon, az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában továbbra is csökkennek az eladások. Ennek oka, hogy a makrogazdasági bizonytalanság közepette a lakosság továbbra sem szívesen költekezik, ha pedig mégis, akkor a PC-knél sokkalta "izgalmasabb" termékeket, okostelefonokat, médiatableteket vásárol inkább. A vállalati szegmensben javában zajlik a PC-k lecserélése a Windows 7 és az Office 2010 bevezetésével párhuzamosan, azonban ez nem tudja ellensúlyozni a lakossági eladások esését.

Már harmadik a Lenovo

A gyártók igen vegyes teljesítményt nyújtottak a második negyedévben. A piacvezető HP 3 százalékkal tudta növelni PC-eladásait, ami leginkább annak köszönhető, hogy a cég elég erős a vállalati szegmensben, ugyanez az oka annak, hogy a Dell 2,8 százalékkal több PC-t tudott eladni mint tavaly. A HP a piac 18,1 százalékát, a Dell 12,9 százalékát tartotta kézben az IDC adatai szerint.

A legnagyobb meglepetést a Lenovo okozta a második negyedévben, a cég ugyanis fellépett a gyártók képzeletbeli dobogójára, letaszítva onnan az Acert, amely nemrég még a második legnagyobb gyártó volt. A német Mediont, majd az NEC PC-gyártó tevékenységét nemrég lenyelő Lenovo az IBM-től megörökölt ThinkPad és ThinkCentre gépekkel nagy sikert arat a vállalatok körében, rendkívül jól teljesít a feltörekvő piacokon a lakossági szegmensben, illetve a nemzetközi terjeszkedésnek köszönhetően már a fejlett piacok fogyasztóit is sikeresen tudja megszólítani ideaPad és dizájnos IdeaCentre modelljeivel.

A Lenovo a második negyedévben 22,9 százalékkal több PC-t értékesített mint egy évvel korábban, piaci részesedése 12,2 százalékra nőtt. Amennyiben a vállalat lendülete kitart a harmadik negyedévben is, jó eséllyel átveszi a Dell második helyét a PC-gyártók rangsorában.

Zuhan az Acer

Az időszak nagy vesztese az Acer, amely kizárólag a lakossági piacon bír értékelhető jelenléttel, ez pedig most nagyon visszaüt a tajvani cégre. A netbookok hátán feltörő vállalat összeroppant a piacon, az IDC adatai szerint 10,1 százalékkal csökkentek az eladásai, az eltérő metodikával dolgozó Gartner szerint viszont 20 százalékkal - a vállalat piaci részesedését mindkét elemző 10,9 százalékra teszi. Az Acer problémájának nagy része a raktárkészlet-kezelésből ered, a cég korábban elképesztő mennyiségű gépet halmozott fel az értékesítési csatornákban, főleg az EMEA régióban, amelyek a lakossági szegmens gyengélkedése miatt csak lassan ürülnek ki. Az Acer számára Európa az egyik legfontosabb piac, a vállalat bevételének több mint fele származik az EMEA régióból.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A cég 2010 végén még a PC-eladások 20-25 százalékos növekedését jövendölte 2011-re,  J.T. Wang, az igazgatótanács elnöke júniusban viszont már azt közölte, a vállalat idén csak kevesebb notebookot fog tudni értékesíteni mint tavaly. Az Acer különösen a belépő szintű otthoni számítógépek piacán erős, a netbookokét pedig gyakorlatilag letarolta, ez a két szegmens adta a növekedés jelentős részét az elmúlt években. Ami gyorsan jött, gyorsan is ment: az Apple iPad megjelenésével a vásárlók elpárologtak erről a piacról, ami az Acert érintette a legsúlyosabban. A tajvani cég is előrukkolt saját médiatabletjeivel, azonban a piacon teljes közöny fogadta az erőfeszítést, a legfrissebb előrejelzés szerint 2011-ben csupán 2,5-3 millió Acer tablet fogy az 53 millióra becsült piacon.

Felkerült a térképre az ASUS

Egy másik tajvani cég, az Asustek ugyanakkor jól szerepelt: bár a netbookok iránti kereslet eltűnése érzékenyen érintette az Eee PC-vel kategóriát teremtő vállalatot, ma már a mainstream noteszgépei is jól fogynak, főleg a fejlődő piacokon. A második negyedévben 6 százalékkal nőtt az ASUS PC-k forgalma, ezzel a cég megelőzte a látszólag még mindig identitását kereső Toshibát. Az ASUS 5,3 százalékos részesedést szerzett a második negyedévben.

a címlapról