Szerző: Bodnár Ádám

2011. július 14. 09:26

Már a Lenovo a harmadik legnagyobb PC-gyártó

A fejlett piacokon a lakosság továbbra sem nagyon vásárol, a vállalati PC-cserék nem tudják ellensúlyozni a fogyasztói szegmens visszaesését. A Lenovo átvette a harmadik helyet az Acertől és hamarosan befoghatja a Dellt is.

Az első negyedévben enyhe csökkenést mértek a PC-piacon az elemzők, a második negyedévben már némi bővülés volt tapasztalható, de a fejlett piacok továbbra is panganak. Az IDC szerint 2,6 százalékkal 84,4 millió darabra nőtt a PC-piac a második negyedévben, az eltérő metodikával dolgozó Gartner 2,3 százalékos bővülést és 85,2 millió gép eladását jelentette.

Mindkét elemzőcég egyetért abban, hogy a növekedés motorját kizárólag a fejlődő piacok jelentik, például Dél-Amerika és a Távol-Kelet, miközben a fejlett piacokon, az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában továbbra is csökkennek az eladások. Ennek oka, hogy a makrogazdasági bizonytalanság közepette a lakosság továbbra sem szívesen költekezik, ha pedig mégis, akkor a PC-knél sokkalta "izgalmasabb" termékeket, okostelefonokat, médiatableteket vásárol inkább. A vállalati szegmensben javában zajlik a PC-k lecserélése a Windows 7 és az Office 2010 bevezetésével párhuzamosan, azonban ez nem tudja ellensúlyozni a lakossági eladások esését.

Már harmadik a Lenovo

A gyártók igen vegyes teljesítményt nyújtottak a második negyedévben. A piacvezető HP 3 százalékkal tudta növelni PC-eladásait, ami leginkább annak köszönhető, hogy a cég elég erős a vállalati szegmensben, ugyanez az oka annak, hogy a Dell 2,8 százalékkal több PC-t tudott eladni mint tavaly. A HP a piac 18,1 százalékát, a Dell 12,9 százalékát tartotta kézben az IDC adatai szerint.

A legnagyobb meglepetést a Lenovo okozta a második negyedévben, a cég ugyanis fellépett a gyártók képzeletbeli dobogójára, letaszítva onnan az Acert, amely nemrég még a második legnagyobb gyártó volt. A német Mediont, majd az NEC PC-gyártó tevékenységét nemrég lenyelő Lenovo az IBM-től megörökölt ThinkPad és ThinkCentre gépekkel nagy sikert arat a vállalatok körében, rendkívül jól teljesít a feltörekvő piacokon a lakossági szegmensben, illetve a nemzetközi terjeszkedésnek köszönhetően már a fejlett piacok fogyasztóit is sikeresen tudja megszólítani ideaPad és dizájnos IdeaCentre modelljeivel.

A Lenovo a második negyedévben 22,9 százalékkal több PC-t értékesített mint egy évvel korábban, piaci részesedése 12,2 százalékra nőtt. Amennyiben a vállalat lendülete kitart a harmadik negyedévben is, jó eséllyel átveszi a Dell második helyét a PC-gyártók rangsorában.

Zuhan az Acer

Az időszak nagy vesztese az Acer, amely kizárólag a lakossági piacon bír értékelhető jelenléttel, ez pedig most nagyon visszaüt a tajvani cégre. A netbookok hátán feltörő vállalat összeroppant a piacon, az IDC adatai szerint 10,1 százalékkal csökkentek az eladásai, az eltérő metodikával dolgozó Gartner szerint viszont 20 százalékkal - a vállalat piaci részesedését mindkét elemző 10,9 százalékra teszi. Az Acer problémájának nagy része a raktárkészlet-kezelésből ered, a cég korábban elképesztő mennyiségű gépet halmozott fel az értékesítési csatornákban, főleg az EMEA régióban, amelyek a lakossági szegmens gyengélkedése miatt csak lassan ürülnek ki. Az Acer számára Európa az egyik legfontosabb piac, a vállalat bevételének több mint fele származik az EMEA régióból.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A cég 2010 végén még a PC-eladások 20-25 százalékos növekedését jövendölte 2011-re,  J.T. Wang, az igazgatótanács elnöke júniusban viszont már azt közölte, a vállalat idén csak kevesebb notebookot fog tudni értékesíteni mint tavaly. Az Acer különösen a belépő szintű otthoni számítógépek piacán erős, a netbookokét pedig gyakorlatilag letarolta, ez a két szegmens adta a növekedés jelentős részét az elmúlt években. Ami gyorsan jött, gyorsan is ment: az Apple iPad megjelenésével a vásárlók elpárologtak erről a piacról, ami az Acert érintette a legsúlyosabban. A tajvani cég is előrukkolt saját médiatabletjeivel, azonban a piacon teljes közöny fogadta az erőfeszítést, a legfrissebb előrejelzés szerint 2011-ben csupán 2,5-3 millió Acer tablet fogy az 53 millióra becsült piacon.

Felkerült a térképre az ASUS

Egy másik tajvani cég, az Asustek ugyanakkor jól szerepelt: bár a netbookok iránti kereslet eltűnése érzékenyen érintette az Eee PC-vel kategóriát teremtő vállalatot, ma már a mainstream noteszgépei is jól fogynak, főleg a fejlődő piacokon. A második negyedévben 6 százalékkal nőtt az ASUS PC-k forgalma, ezzel a cég megelőzte a látszólag még mindig identitását kereső Toshibát. Az ASUS 5,3 százalékos részesedést szerzett a második negyedévben.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról