Szerző: Gálffy Csaba

2011. június 03. 11:45:00

Megnyugtatta a befektetőket Larry Page

Végre szembenézett a befektetőkkel Larry Page, a Google elnök-vezérigazgatója. Az eddig csak a vállalat ügyeivel foglalkozó Page a Google kaliforniai befektetői konferenciáján tartott előadást, illetve válaszolt a kérdésekre is.

A Google részvényei száz dollárt estek január óta - mikor Eric Schmidt bejelentette távozását a cég éléről és átadta a kormányt Larry Page-nek, a keresőóriás fiatal alapítójának. A befektetői bizonytalansághoz nagyban hozzájárult, hogy Schmidttet már alaposan kiismerték a piaci elemzők és a befektetők is. Page azonban nem sietett felvenni a kapcsolatot a meghatározó emberekkel, néhány perc után kilépett a negyedéves pénzügyi jelentést követő telefonos konferenciáról is. Page az elmúlt időszakban kifejezetten kerülte a nyilvános szereplést, a személyes találkozókat is. Az így generált bizonytalanságot tovább fokozta, hogy a Google 10 százalékos általános fizetésemelést és minden eddiginél nagyobb arányú toborzási hullámot jelentett be.

A befektetők joggal aggódnak, a Google bérköltségei eddig is az iparág egyik legmagasabbjának számítottak, a további munkaerő-felvétellel és fizetésemeléssel járó költségek pedig már alaposan beleharapnak az eredményhányadba. A helyzeten nem segítettek az olyan bejelentések sem, amelyek a Google egyik-másik hosszútávú projektjét tárták nyilvánosság elé. Tipikus példa a vezető nélküli autóké, amelyek fejlesztése folyamatosan pénzbe kerül, azonban még a vállalat szerint sem hoz pénzt legalább még egy évtizedig. Page aktívan támogatja az ilyen és ehhez hasonló projekteket - a befektetők viszont pazarlásnak érzik ezt.

A spórolás kultúrája

Page megjelenése a befektetői konferencián ezt a csendet törte meg, az új vezérigazgató pedig végre válaszolt a kérdésekre is. A Google vezére elsősorban a megugró bérköltségekkel kapcsolatos félelmeket próbálta eloszlatni, szerinte egy gyorsabban mozgó, aktívabb céget kell építeni, amely képes folyamatosan követni a fogyasztói igények változásait és azonnal tud azokra reagálni. Az ezzel járó magasabb költségek azonban gyorsan megtérülnek, ahogy a Google ráugrik a gyorsan növekvő piaci szegmensekre - érvelt Page.

A különböző titkos projekteket Page szintén megvédte. Álláspontja szerint a Google alapvető küldetése, hogy a technológia használatával ma lehetetlennek látszó problémákat oldjon meg. Ugyan ezek a fejlesztések nagy hangsúlyt kapnak a médiában, Page szerint nem jelentős költségtényezők, a legtöbb projekten nem dolgozik több három mérnöknél - ez mintegy 300 ezer dolláros kiadásnak felel meg évente. Az ilyen fejlesztések zöme a továbbiakban is titokban zajlik majd, Page szerint sem a befektetőknek, sem a nagyközönségnek nem kell egyelőre tudnia róluk.

"Nagyon gondos gondnokai vagyunk a részvényeseink pénzének" - jelentette ki Page. "Mint emlékeznek, garázscégként kezdtük, és nagyon óvatosak vagyunk a kiadásokat illetően." Page szerint minden projekt és költség alapos megfontolás alá esik, és csak a valóban ígéretesek és előremutatóak kapnak pénzt. A vezérigazgató szerint erre a spórolásra épül a Google teljes vállalati kultúrája, például ennek köszönhető, hogy az alkalmazottak között annyira kevés az adminisztrációval foglalkozó, és annyira sokan végeznek fejlesztői munkát.

Gyorsabban mozogni

A Google jól teljesít - mondta el Page. A keresés továbbra is húzza a vállalatot, de már milliárdos biznisznek számítanak a display hirdetések is. A YouTube kitermeli a költségeit, így már nem kell önteni bele a milliókat - a jövőben pedig egyre nagyobb profitot várnak a videomegosztótól. Az Android hatalmas siker, a mobil operációs rendszer segítségével a Google megszerezte a mobil eszközökről indított keresések piacának 97 százalékát.

A Google nem akarja megverni a Facebookot. A keresőóriás egyetlen nagy problémája, hogy hogyan tudna hozzáférni a közösségi szolgáltatás falain belül felhalmozódó hatalmas mennyiségű információhoz - a felhasználók aktivitását ugyanis egyelőre nem látja. Page szerint a megoldás nem egy alternatív közösségi szolgáltatás beindítása lesz - inkább a Google-t kell annyira közösségivé tenni, hogy a Facebook rákényszerüljön megnyitni az adatait.

Mi történik egy mobilappal a születése után? Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel.

A konferencián a Google vezére elmondta, hogy továbbra is meg akarja venni a Twittert. Ennek azonban még mindig akadálya, hogy a mikroblog-szolgáltatást alapító ex-Google alkalmazottak egyszerűen nem akarnak visszatérni a keresőóriáshoz. A felvásárlás másik gátja, hogy a Twitter beolvasztásához hatósági jóváhagyásra is szükség lesz - a Facebook térnyerésével ez várhatóan egyre könnyebben megszerezhető.

Fény derült Eric Schmidt folytatódó szerepére is a Google-nél: a volt vezérigazgató tovább építi a vállalatot az alapítók körül, azonban a cég fejlődésének irányába az eddiginél kevesebb beleszólása van. Szerepe gyakorlatilag megfelel Sheryl Sandbergének a Facebooknál, akinek feladata Mark Zuckerberg köré építeni egy jól működő szervezetet.

a címlapról

Hirdetés

Mi történik egy mobilappal a születése után?

2020. február 28. 00:01

Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel. A store-ban való megjelenés az igazi munka kezdete: mérés, mérés, mérés, adat, felhasználói visszajelzések kezelése, ASO, monetizálás, marketing... és így tovább.