Szerző: Dojcsák Dániel

2011. május 6. 14:31

Augusztusra megelőzi az Android Market az App Store-t

Az eladott okostelefonok számát vagy éppen az elmúlt időszakban mért fejlesztői attitűdöket tekintve senki nem kételkedhetett abban, hogy az etalonnak számító Apple App Store hamarosan lekerül a trónról, s az Android Market átveszi a vezetést az elérhető alkalmazások számában.

Az Apple alkalmazás-piactere masszívan növekszik indulása óta, s egyre több iPhone, iPod touch és immár iPad felhasználó egyre több alkalmazásból válogathat. A kezdeti exponenciális növekedés mára némileg lelassult, most ugyanez a mintázat az Android Marketen belül figyelhető meg.

1 milliónál több alkalmazás lesz

Az alkalmazás-piactereket is szemléző Distimo előrejelzése szerint az elkerülhetetlen helycsere már júliusban bekövetkezik. Egy másik cég, a németországi research2guidance jóslata ennél óvatosabb, de ott is idén nyárra, augusztusra várják a trónfosztást. A jelenlegi növekedési ütemből kiindulva az Android Market nyár végére 425 ezer alkalmazást kínál majd, meg fogja előzni az App Store-t, legalábbis darabszámban.

Áprilisban az Android Marketbe 28 ezer új alkalmazást regisztráltak, míg az Apple App Store csak 11 ezer új címmel gyarapodott. Az Apple-rajongók, akik eddig azzal büszkélkedtek, hogy az ő piacterükön van a legnagyobb választék, most kénytelenek lesznek beismerni, hogy a darabszám nem minden, és elkezdeni azzal érvelni, hogy inkább számít az, hogy ezeket az alkalmazásokat mennyien töltik le, ezek közül mennyi a fizetős és mennyi az ingyenes program, illetve milyen a minősége a kínálatnak.

Ebben a három utóbbi kategóriában ugyanis még mindig az Apple vezet. Emellett minden elemzés azt mutatja, hogy az alkalmazás-piactér univerzális sikere fordítottan arányos sikert jelent az átlagos fejlesztő számára. A kínálat bővülése az egy alkalmazásra jutó letöltések számát drámaian csökkenti, ezzel együtt a várható bevételeket is. A long-tail egyre csak nyúlik, egyre többen kell osztozzanak ugyanazon tortán, úgy, hogy közben persze az is dagad, de a kereslet növekedése messze alulmúlja a kínálatét. A tapasztalatok szerint az alkalmazásoknak csak az 5 százaléka hoz igazán s pénzt, a programok 95 százaléka kevés letöltéssel büszkélkedhet, s bevételt is csak keveset termelnek.

A legtöbb pénzt az App Store hozza

Az alkalmazások számának növekedése egy bizonyos pontig érdekes és releváns, de a jelenlegi szinten már teljesen mindegy, hogy 100 vagy 200 ezer olyan program van, amit nem tölt le szinte senki. A fenti számok alapvetően csak azt jelentik, hogy ma már mindkét platform iránt ugyanolyan lelkesedést táplálnak az alkalmazásfejlesztő cégek, s a korábbi évek luxusa, miszerint elegendő az iOS platformra elkészíteni egy alkalmazást, már nem megengedhető.

Hogyan akadályoz meg egy fejlesztő 14 karakterrel egy hackertámadást (x)

Sokszor gondoljuk, hatalmas erőfeszítés ellehetetleníteni egy támadást, pedig nem feltétlenül.

Hogyan akadályoz meg egy fejlesztő 14 karakterrel egy hackertámadást (x) Sokszor gondoljuk, hatalmas erőfeszítés ellehetetleníteni egy támadást, pedig nem feltétlenül.

Sokkal érdekesebb a platformgyártó számára, hogy mennyi bevételt hoznak ezek a piacterek (igaz, a felhasználó szempontjából ez megint érdektelen). Az IHS ISuppli becslései szerint a tavalyi 2,1 milliárdos árbevétel helyett már 3,8 milliárdon osztozhatnak a legnagyobbak, mint az Apple, Google, Nokia és a RIM. A kaliforniai kutatócég szerint 2014-re pedig már 8,3 milliárdos lesz az okostelefonos és tabletes alkalmazások piaca.

Az egész történetet lendületbe hozó Apple annak ellenére, hogy a Google a fejére nőtt darabszámokban, még mindig a teljes piac háromnegyedét birtokolja, ha a vásárlások értékről van szó. Az Apple 2011-ben körülbelül 2,81 milliárd dolláros bevételt termel a fejlesztőknek és az Apple-nek, míg a második helyen lévő Android Market hiába négyszerezte meg tavalyi bevételeit, idén is csak 425 millió dolláros szeletre számíthat. Ennek az is az oka, hogy a két platform filozófiája eltérő: az Apple a vásárlásokból él, a Google viszont hirdetésekből, az Android Marketen ezért sokkal nagyobb az ingyenesen letölthető, de hirdetésekkel támogatott programok aránya, amelyek hosszú távon gyakran több bevételt termelnek, mintha a megvásárlásukért kellene fizetni.

4 alkalmas, 12 órás biztonságos szoftverfejlesztés alapjai és Scrum otthonról képzésekkel köszönünk el 2020-tól.

a címlapról