Szerzők: Koi Tamás, Gálffy Csaba

2011. március 21. 08:32

Amerikai kézbe kerül a T-Mobile USA

Tegnap este bombaként robbant a hír, hogy az AT&T felvásárolja a Deutsche Telekom tulajdonában álló T-Mobile USA-t. A tranzakcióval a legnagyobb amerikai mobilszolgáltató jön létre, mely több mint 130 millió előfizetőt szolgál ki.

A vasárnap, magyar idő szerint este bejelentett akvizíció keretében az AT&T 39 milliárd dollárt fizet a Deutsche Telekomnak a T-Mobile USA-ért. Tekintve, hogy teljes beolvasztásról van szó, a jelenleg német tulajdonú mobilszolgáltató teljes ügyfélállománya, infrastruktúrája, illetve minden vagyona is az amerikai cég birtokába kerül. A Deutsche Telekom a 39 milliárd dolláros vételárból 25 milliárdot készpénzben kap meg, s emellett 8 százalékos részesedéshez jut az AT&T-ben, Egy, a németek által kinevezett vezető helyet kap a cég igazgatótanácsában is.

Nagyot szól

Az egyesüléssel mindkét vállalat sokat nyerhet. A Deutsche Telekom 2002 óta van jelen a tengerentúlon saját márkájával, ekkor vásárolták meg a németek az amerikai VoiceStream Wireless szolgáltatót 35 milliárd dollárért, majd márkázták át. A T-Mobile USA mára bár jelentős, mintegy 35 milliós ügyfélbázissal rendelkezik, ezzel azonban csak a negyedik legnagyobb mobilszolgáltató az országban és az eltelt idő alatt nem tudta megszorongatni egyik riválisát sem - a cég jövője kapcsán ezért korábban már többször is felmerült az akvizíció lehetősége.


T-Mobile szaküzlet a kaliforniai San Joséban: mindent eladnak

A németek már egy ideje vásárlót kerestek az amerikai érdekeltségre, mivel az egyre sürgetőbb  negyedik generációs átállás költségeit már nem találták kifizetődőnek a hatalmas országban. Bár a T-Mobile USA a HSPA+ hálózatot kommunikációjában 4G-nek, saját magát pedig a legnagyobb negyedik generációs hálózati lefedettséggel rendelkező szolgáltatónak állította be, nyílt titok volt, hogy a szolgáltató nem rendelkezik valódi 4G-re vonatkozó tervekkel, így a Sprint WiMax, illetve a Verizon és az AT&T LTE alapú hálózatai rövid idő alatt meg fogják verni sebességben. Az AT&T részére az üzlet egyik legnagyobb hozadéka, hogy a T-Mobile beolvasztásával fontos spektrumszeletekhez jut hozzá, a 2008-as amerikai spektrumaukción ugyanis a legtöbb értékes frekvenciát a legnagyobb riválisként számon tartott Verizon vitte el.

Nincs más út

A T-Mobile az egyetlen nagy kompatibilis szolgáltatóba olvadt be, európai származású GSM-normás hálózattal csak az AT&T rendelkezik a nagyok közül. A Sprint és a Nextel rendkívül problematikus házassága óta fel sem merül a tengerentúli szolgáltatók fejében a különböző szabványokon alapuló hálózatok összeolvasztása - így a T-Mobile számára az AT&T-be olvadás alternatívája valószínűleg a hálózat lekapcsolása volt.

A felvásárlás mintegy 1000 dollárra értékeli a T-Mobile előfizetőit, rövid távon pedig ennyi pénzt biztosan nem hoz az üzlet az AT&T-nek, középtávon azonban a hálózatok egyesítéséből származó méretgazdaságossági előnyök révén jóval nagyobb hasznot is hajthat. Az AT&T számára a redundáns bázisállomások és a többlet sávszélesség különösen hasznos lehet, a szolgáltató hálózata ugyanis a leggyengébb minőségűként él a köztudatban. Az állomások optimalizálásával és a két infrastruktúra összeolvasztásával tehát nemcsak a legnagyobb amerikai szolgáltató jön létre, de az új, egységes hálózat valószínűleg minőségi ugrást is jelent majd a felhasználók számára.

Duopólium felé

Az ügylet washingtoni források szerint a versenyügyi kérdéseket is felvet. Ugyan a méretgazdaságosság sehol nem olyan triviális, mint a telekommunikációban, az Egyesült Államok már többször megégette magát a folyamatosan egyesülni vágyó szolgáltatókkal - a hetvenes években például apró darabokra vágták szét a Bell monopóliumát . Ennek megfelelően ez a felvásárlás is heves vitákat fog kiváltani, a T-Mobile az amerikai piac legagilisebb szereplője volt, itt jelentek meg az első Androidot futtató telefonok is. Amennyiben az AT&T lépésére rábólintanak a fővárosban, valószínűleg a Verizon sem ül tétlenül és megszerzi a kompatibilis hálózatot működtető Sprintet - ezzel pedig két hatalmas szereplőre redukálódna a ma még meglehetősen pezsgő mobilpiac. A Verizon persze taktikusan már most belebegtetheti a Sprint felvásárlását, ezzel pedig akár keresztbe is tehet az AT&T-nek.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Nem mellékes szempont az sem, hogy a T-Mobile felvásárlásával az AT&T tovább növeli előnyét az Egyesült Államok mobilpiacán, a cégnek ugyanis jelenleg körülbelül 95 millió ügyfele van, a T-Mobile USA 35 milliós ügyfélállományával együtt pedig a 130 milliót is meghaladja majd az előfizetői bázis mérete. A Verizon Wireless körülbelül 93 millió, a Sprint-Nextel pedig ötvenmillió ügyféllel rendelkezik. A T-Mobile-t lenyelő AT&T nem csak ügyfélszámban, bevételben is első lesz, 2010-ben a két cég összesen 80 milliárd dolláros forgalmat bonyolított, a Verizon Wireless 63 milliárd dolláros, a Sprint Nextel pedig 32,6 milliárdos bevétellel zárta az évet.

A tranzakcióra a két cég igazgatótanácsa már rábólintott, az összeolvadás a helyi versenyügyi hatóságok jóváhagyása után zárulhat le, ha minden a tervek szerint halad, egy év múlva. Az akvizíció lezártával az AT&T elhagyja a T-Mobile márkanevet, a magenta szolgáltató teljesen eltűnik az amerikai piacról.

a címlapról