Szerző: Dojcsák Dániel

2011. február 24. 15:52

Digitálisra vált a budapesti IMAX

A moziba járók egy részének bizonyára feltűnik majd a következő napokban, hogy két héten keresztül az Aréna Plázában lévő IMAX terem zárva tart. A leállás oka fejlesztés, megy 70 mm-es analóg filmes technológia, helyette március 10-től jön az IMAX Digital.

HIRDETÉS

A klasszikus IMAX vetítési technológia körülbelül 40 éves múltra tekinthet vissza, de a 70 mm-es film által nyújtott extra képminőség felett csak lassan járt el az idő. Az első állandó IMAX vetítőtermet 1971-ben adták át, az első 3D-s IMAX-ez pedig 1986-ban, ami egészen 2009-ig üzemelt. Budapestre csak 2008 januárjában érkezett meg a 3D-t is kínáló 70 milliméteres filmes technológia a 24x18 méteres óriási vászonnal együtt. Ugyan ez éppen 22 éves csúszást jelent Észak-Amerikához képest, de érdekes módon az IMAX még ekkor is látványos megoldásként vonult be a hazai köztudatba.

Masszív technológia

Az analóg vetítő szerkezet egyébként 1,8 tonna összsúlyú, 12 fő darabból áll össze, a 432 négyzetméter területű vászonra való vetítéshez pedig két darab, egyenként 15 kW teljesítményű izzót használtak, amiben 25 bár nyomású Xenon gáz volt. Az ekkora teljesítményfelvétel mellett óriás hőkibocsátás is jelentkezik, így egy komoly vízhűtést is applikálni kell egy IMAX-vetítő mellé. A rendszer által nyújtott filmélménnyel a mai napig nincs semmi probléma, a baj igazából a hordozó. A 3D-s filmek két tekercsen érkeznek, darabja körülbelül 1,5-2 méter átmérőjű és akár 120 kg is lehet.

A tárolószekrényből a vetítőre hidraulikus emelővel teszik át a kezelők. Logisztikailag is problémás egy-egy IMAX-film szállítása, de maga a gyártás kópiánként 7,5 millió forintba kerül, ami miatt egy-egy mozi kétszer meggondolja mielőtt megrendel egy filmet a premier alatt. Gyakran ezért jutottak el hozzánk jelentősen később egyes művek. Az összehasonlítás kedvéért egy normál 35 mm-es kópia előállítási költsége néhány százezer forint maximum, a digitális többszörözés pedig értelemszerűen minimális költségű.

Az IMAX Digital létjogosultsága tehát érthető, s 2008 közepére meg is született a technológia, amire szerencsére Budapestnek ez alkalommal nem kellett 22 évet várnia. Az új vetítő február 25-én délelőtt érkezik meg az Aréna Plázához, és már másnap a helyére is kerül, illetve az új vetítővászon installációjára is szombaton kerül sor. Az ezt követő két hétben a telepítés befejezése, a konfigurálás és a tesztelés zajlik majd.

A digitális átállás az üzemeltetésben a legfontosabb

Látvány tekintetében a nézők nem vesznek majd észre jelentős különbséget az analóg és a digitális jelforrás között. Az IMAX Digital is ugyanúgy képes 2D és 3D megjelenítésre, a rendszer hozza ugyanazt a fényerőt, részletességet, mint a klasszikus vetítő, jobbá ezt csak az automata képjavító mechanizmusok teszik majd. Észlelhető fejlődés inkább a hangrendszerben lesz majd, ahol a jobb térhatás elérésére egy lézeres irányító berendezést használnak majd. Tartalmilag viszont megmaradnak az IMAX természetfilmek is az egyre szaporodó egész estés 3D-s mozik mellett.

A változás leginkább az üzemeltető számára lesz tetten érhető. Egyrészt nem kell mostantól fizikailag befűzni a filmet, nem kell kifizetni a magas kópiaköltséget, sőt, az egész berendezés szoftveres felületét az amerikai központból valós időben képesek szervizelni. A filmek letöltése sem jelent problémát, illetve a digitális forrásból érkező kép beállítása automatikusan történik. A vetítő is egy újabb megoldás, ugyanazt a fényerőt immár két darab 6 kW teljesítményű fényforrásból is ki lehet nyerni, ami fele annyi áramfelhasználást jelent, úgy, hogy az élettartam alatt a lámpák fényereje nem romlik.

Március 10. után elsőként egy vígjátékkal, illetve a Harry Potter 7. és a Karib-tenger kalózai 4. filmek 3D-s IMAX változatával debütál az új rendszer.

a címlapról