Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Tavaszi tabletpiaci trendek

Gálffy Csaba, 2011. január 31. 11:20
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Az Apple egy éves uralkodása után lassan eszmélnek a gyártók, a tavasz folyamán több jelentős táblagép is piacra kerül. Közülük szemelgettünk.

Alaposan alábecsülték a szakértők az iPad potenciálját, a megjelenés előtt mintegy 3,3 millió darab eladására számítottak egy év alatt, a valóság erre alaposan rálicitált: az év folyamán összesen 14,8 millió Apple-logós táblagép fogyott, majdnem ötször túlteljesítve a jóslatokat.

A meglepő teljesítmény magyarázata, hogy a tabletpiac különös "állatfaj". Ugyan a formátumot még a kétezres évek elején személyesen Bill Gates kezdte el nyomni, az akkori technológia és a Windows operációs rendszer halálra ítélte a kezdeményezést. Ennek köszönhetően az Apple iPad egy új, nem létező piacot teremthetett meg, az ujjbegyekre optimalizált kezelőfelülettel és alacsony fogyasztású processzorral felszerelt táblagépét. Ez a terület döbbenetes potenciállal rendelkezik, azonban nincs már beágyazódott inkumbens szereplő. Ennek ellenére valószínű, hogy az eladások nem összeadódóak lesznek - a piaci részesedésért egymással kell majd keményen megküzdeni. Az Apple egyéves előnye és ami talán még fontosabb, egy éves tapasztalata felbecsülhetetlenül értékes lehet a jövőben.

Az iPad sikere a versenytársakat is alaposan meglepte, a legtöbb konkurens cég csak az almás termék döbbenetes sikerét látva kezdte el saját táblagépét fejleszteni. Szerencsére a megfeszített munka meghozta a gyümölcsét, a legtöbb nagy cég még május előtt kihozza a saját versenyzőjét. Persze addigra már nem az eredeti iPaddel, hanem annak továbbfejlesztett, második generációs változatával kell felvenniük a versenyt. A cégek most rugalmasabban reagáltak, az iPhone majdnem három éves egyeduralommal bírt, az iPadnek már csak kevesebb mint év jutott.

Berobbant az Android a karácsonyi szezonban

A Strategy Analytics felmérése szerint a negyedik negyedévben megtízszerezte részesedését az Android a táblagépek piacán, köszönhetően a szeptemberben bemutatott Samsung Galaxy Tabnek. A harmadik negyedéves 2,3 százalékos részesedés év végére 22 százalékra nőtt, ennek megfelelően az iOS 96 százalékos piaci fölénye 75 százalékra olvad.

A múlt év során az iPad egyetlen magas profilú riválisa a Samsung Galaxy Tab volt, a koreaiak táblagépéből több mint kétmillió darabot adtak el, de az okostelefonokra optimalizált Android egyszerűen nem volt lépes felvenni a versenyt a magasan specializált és a nagyobb képernyőt a maximumig kihasználó iPaddel.

Google Android Honeycomb

Ezt a hibát próbálják elkerülni a nemsokára megjelelő tabletek. Az Apple nem hiába oktatja a piacot három éve felhasználói élményből, lassan kezd ragadni valami a versenytársakra. A legjobb példa erre a Google Android következő generációja, amelynek felhasználói felületét az alapoktól újratervezték, végig a táblagépes felhasználást tartva szem előtt.

A Google nagyon jól tudja, hogy az okostelefonok mellett a táblagépek piacán is meg kell küzdenie az Apple-lel, az Android gyári felülete pedig egyszerűen nem elég jó az iPad legyőzéséhez. A probléma megoldása érdekében hatalmas erőforrásokat mozgósított a keresőcég. Végre úgy tűnik nem csak programozók dolgoztak a szoftveren, hanem designerek is keze nyoma is észlelhető. A kész operációs rendszer valószínűleg nem lesz annyira kiforrott mint a versenytárs, de a nyíltság és az Android egyéb jellemzői ezt sokakkal elfeledtetik majd.

A Honeycomb néven érkező Android 3.0 jelentős fejlesztéseket tartalmaz az okostelefonos rendszerhez képest: finomítottak a multitaskingon, látványosan megújult a kezdőképernyő és újragondolták a widgeteket is. Sokat csiszoltak a böngészőn, megjelent az inkognitó-mód és az űrlapok automatikus kitöltése, valamint előrelépett a füles böngészés is.

Motorola Xoom

A Motorola a Droid sorozattal támadt fel, gyakorlatilag a temetés alatt. A cégnek nagyon bejött az Android, az utolsó negyedév során már majdnem 5 millió ilyen telefont adott el, ennek megfelelően nem csak az első Android 2.0-s telefon (Droid) kötődik a Motorolához, hanem valószínűleg az első Android 3.0-s verziót futtató termék is, a Xoom. A kezdetekben 3G-s kapcsolattal kapható Xoom valamikor év középén kap 4G-s elérést, szó szerint: a felhasználó beviszi a boltba a készüléket, ott pedig kicserélik a megfelelő hardverelemet - feltételezhetően némi pénzért vagy előfizetésért cserébe. Ettől eltekintve a Xoom várhatóan az Androidos táblagépek etalonja lesz majd, az utána piacra kerülő termékeket ehhez fogják hasonlítani.

Motorola Xoom

A Motorolával ellentétben a HTC nem várja meg a Honeycombot, már Android 2.3-as alapokon kiadja a táblagépét, a Flyert. A tervek szerint a készülék a gyártó Sense felületének táblagépre optimalizált verziójával kerül majd piacra, erről azonban egyelőre nagyon kevés információ áll rendelkezésre.

RIM Playbook

Szoftveres téren a többi gyártó is rengeteget fejlesztett. A Research In Motion például a nemrég megvásárolt QNX valósidejű operációs rendszerét választotta a táblagépes rendszere alapjául, az elkészült felhasználói felület pedig a videók alapján meggyőzőre sikerült. Úgy tűnik a RIM nem hajlandó az okostelefonok után a tabletpiacon is másodhegedűsként játszani, ezért rendkívüli energiákat mozgósított a versenyképes termék elkészítésére. A Playbook néven tavasszal érkező táblagép célcsoportja hivatalosan megegyezik a BlackBerry telefonok vásárlói csoportjával, vagyis elsősorban üzletembereknek ajánlja a tabletet a cég. Egyértelmű azonban, hogy a táblagép inkább a másik oldalra készül: a készülék inkább tűnik trójai falónak, amellyel a RIM végre betörhet a lakossági piacra.

A RIM ajánlata erősnek ígérkezik, a gép sem szoftveresen, sem hardveresen nem okoz csalódást az előzetes információk szerint. A légy a RIM levesében az ár lehet: ha a PlayBook nem tud igazán egyedit nyújtani a felhasználónak, akkor a kétmagos processzorral és fejlett szoftverekkel rendelkező táblagépek tömegében valószínűleg sokan drágának fogják találni. A tervezett árról még nincs hír, de a gyártót ismerve megtörténhet, hogy túl drágán dobja piacra a PlayBookot.

HP/Palm Topaz és Opal

A HP számára is nagy kitörési lehetőség a táblagép, ennek érdekében szerezte meg a cég a Palmot, annak nagyon fejlett operációs rendszerével, a webOS-szel együtt. A webOS bemutatásakor lenyűgözte a szakmát, a piacon azonban óriásit bukott. A hiba nem a szoftverben keresendő, a Palm egyszerűen nem rendelkezett annyi erőforrással, hogy egy okostelefon világméretű bevezetését végrehajtsa. A harmadrangú amerikai szolgáltatóhoz, a Sprinthez kötve pedig a Palm csöndben elszáradt, anélkül, hogy szépreményű rendszere sikeressé vált volna.

Ezen a helyzeten változtat minden esély szerint a HP: a globális jelenléttel rendelkező cég sikerre viheti a webOS-t, és úgy tűnik eltökélt szándéka pontosan ezt tenni. A HP ugyanis meglehetősen beleszürkült a számítógépgyártók tömegébe, a webOS-szel azonban új, gyorsan növekvő piacokra teheti be a lábát, ráadásul egy igen egyedi rendszerrel felvértezve. Ha az Androidban bízó cégek a pokolba rohannak, akkor ennek senki nem örvend jobban, mint a webOS-re fogadó HP.

HP Palm Tablet

(forrás: Engadget)

A HP rögtön két géppel is készül a rohamra, a két versengő méretosztály mindenikébe beszáll. Ennek megfelelően a Topaz kódnevű termék a 10 hüvelykes gépek, az Opal pedig a 7 hüvelykesek között száll harcba.

Apple iPad 2

És persze ott az Apple. A cupertinói cég nem ült a babérjain, és várhatóan a tavasszal frissíteni fogja az iPadet. A techmagazinok pletykarovata a bejelentés közeledtével beizzik, a titkolózó Apple pedig semmilyen értesülést nem erősít meg - szokás szerint. Bár biztosra menni képtelenség, annyi valószínűnek látszik, hogy az iPad 2 első és hátsó kamerát kap és a kijelző felbontása is megnő. Ez utóbbi azt jelenti, hogy az Apple marketing-gépezete a táblagép kijelzőjére is ráakaszthatja majd a "retina display" kifejezést, az előző generációs alkalmazások pedig probléma nélkül fognak futni az új kijelzőn is (köszönhetően a pixel-dimenziók egész számú többszörözésének).

tablet összesítés

Íme a kiszivárgott adatok, összesítve (kattintásra nagyobb lesz)

Idén egyértelműen az iPadet kell majd megverni a táblapiaci elsőségért, kérdés azonban, hogy ez kinek sikerül majd? Az Androidos armadát nehéz lesz megállítani, de a piaci részesedés a sok gyártó között elaprózódhat. A RIM és a HP mindent egy lapra tesz fel, és mindent elkövetnek majd a kitörés érdekében, de az egyéni operációs rendszer legalább akkora hátrány lesz majd, mint előny.

Az év folyamán érdemes majd figyelemmel követni a különböző platformok alkalmazáspiacait, a magok és megahertzek mellett ugyanis az elérhető alkalmazások száma lesz a legfontosabb vonzerő.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.