Szerző: Dojcsák Dániel

2011. január 14. 08:51

Már itthon is mérhető a mobilos vásárlás

2010-ben már hazánkban is mérhetővé vált, és elérte az 1,5 százalékot az okostelefonok segítségével vásárolt termékek aránya a teljes e-kereskedelmi értékesítésen belül. Hazánk ezáltal követi a fejlett e-kereskedelmi piacokat: lassan kezdenek átalakulni a vásárlási szokások – derül ki a GKIeNET kutatásából.

A GKIeNet és a T-Mobile által készített kutatás szerint 2009-ben már 99 milliárd forint értékben vásároltak a magyarok online, s az előzetes felmérések alapján 2010-ben ez a szám a 135 milliárd forintot is meghaladja, úgy, hogy a turiszikai és a biztosítási szolgáltatásokat nem számolták ide. Pedig ez utóbbi kettő tipikus tematikája az online értékesítésnek, elég csak a fapados repülőjáratokra való jegyvásárlásra, az utazási irodák internetes felületeire vagy éppen a kötelező gépjármű felelősségbiztosításra gondolni.

A 2010-es adatokra még egy keveset várni kell, leginkább azért, mert az online boltok a november közepétől december 20-ig tartó időszakban bonyolítják egész éves forgalmuknak negyedét, a karácsonyi szezon az offline kereskedelemhez hasonlóan itt is csúcsidőszak. A magyar fogyasztók közül egyre többen választják a kényelmes és gyakran kedvezményes árakat kínáló online boltokat, s egyre több ember tapasztalja meg, hogy az online kutakodás közben a véltnél vagy a hagyományos kiskereskedelmi forgalomban látottnál kedvezőbb árakat és nagyobb kínálatot lel.

Jönnek az okostelefonok

A normál, PC-n keresztül bonyolított online vásárlás mellett pedig egyre láthatóbban fejlődik Magyarországon is a mobilos, okostelefonos vásárlás is, holott erre alkalmas készülékből még viszonylag kevés van a hazai felhasználók zsebében. A trend ennek ellenére biztató, hiszen tavaly körülbelül 1,2-1,4 millió magyar vásárolt online, illetve év végére a magyar mobiltelefon-állomány 15 százaléka, körülbelül 1,5 millió darab volt okostelefon. Az arány pedig dinamikusan nő, az idei év végére már az eladott mobilok harmada lesz ide sorolható, hasonlóan a fejlett világ más országaihoz.

Magyarországon 2009-ben még nem is volt mérhető a mobilos vásárlások aránya, ehhez képest 2010 utolsó negyedévében már több mint 1 százalékot tett ki az internetes forgalomból a mobil platform, a karácsonyi szezonban pedig már 1,5 százalék körülire tehető a mobilról kezdeményezett vásárlások aránya a teljes online forgalmon belül. A felmérés szerint egyre többen kezdik el felfedezni az okostelefonban rejlő lehetőségeket, és használják azt fejlett webes funkciók elérésére a napközbeni üresjáratokban, mondjuk utazás vagy várakozás közben, s a tartalomfogyasztás mellett a vásárlás is színre lépett, mint tevékenység.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A leggyakoribb termék továbbra is az autópálya-használati jogosultság, lottó és parkolójegy, amihez még csak okostelefon sem kell, de egyre gyakoribb az árösszehasonlító oldalak mobilos elérése (normál boltokban barangolva a fogyasztók már ellenőrzik az árakat), illetve a webáruházak egy része is számíthat már mobilos látogatókra. Az okostelefonokra külön alkalmazásként telepíthető vonalkód-olvasó még nagyobb segítség, hiszen az árösszehasonlító oldalak némelyike által kínált mobil alkalmazások használata ezek segítségével gyors, egyszerű, kézenfekvő bármilyen üzletben járva.

A globális tendencia nyomában

Mobilvásárlás terén Japán és Dél-Korea egyértelműen élen jár, de már az Egyesült Államokba is mérhetővé vált a fogyasztói szokások ilyen irányú változása. Az amerikai e-kereskedelemmel foglalkozó Coremetrics kutatócég legfrissebb, már a karácsonyi szezont is magába foglaló felmérése szerint az amerikai lakosság 2,4 milliárd dolláros online vásárlásainak mintegy 5%-át kezdeményezték mobiltelefonról, miközben a mobil böngészés 5,8 százalékot tesz ki a teljes tartalomelérésen belül, az okostelefon-penetráció pedig 24 százalék körüli. A globális tendenciák követése Magyarországon is érezhető, s pozitív jel, hogy az elektronikusan kezdeményezett vásárlások ellenértékét már egyre gyakrabban elektronikus úton is fizetik ki.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról