Szerző: Dojcsák Dániel

2011. január 14. 08:51

Már itthon is mérhető a mobilos vásárlás

2010-ben már hazánkban is mérhetővé vált, és elérte az 1,5 százalékot az okostelefonok segítségével vásárolt termékek aránya a teljes e-kereskedelmi értékesítésen belül. Hazánk ezáltal követi a fejlett e-kereskedelmi piacokat: lassan kezdenek átalakulni a vásárlási szokások – derül ki a GKIeNET kutatásából.

A GKIeNet és a T-Mobile által készített kutatás szerint 2009-ben már 99 milliárd forint értékben vásároltak a magyarok online, s az előzetes felmérések alapján 2010-ben ez a szám a 135 milliárd forintot is meghaladja, úgy, hogy a turiszikai és a biztosítási szolgáltatásokat nem számolták ide. Pedig ez utóbbi kettő tipikus tematikája az online értékesítésnek, elég csak a fapados repülőjáratokra való jegyvásárlásra, az utazási irodák internetes felületeire vagy éppen a kötelező gépjármű felelősségbiztosításra gondolni.

A 2010-es adatokra még egy keveset várni kell, leginkább azért, mert az online boltok a november közepétől december 20-ig tartó időszakban bonyolítják egész éves forgalmuknak negyedét, a karácsonyi szezon az offline kereskedelemhez hasonlóan itt is csúcsidőszak. A magyar fogyasztók közül egyre többen választják a kényelmes és gyakran kedvezményes árakat kínáló online boltokat, s egyre több ember tapasztalja meg, hogy az online kutakodás közben a véltnél vagy a hagyományos kiskereskedelmi forgalomban látottnál kedvezőbb árakat és nagyobb kínálatot lel.

Jönnek az okostelefonok

A normál, PC-n keresztül bonyolított online vásárlás mellett pedig egyre láthatóbban fejlődik Magyarországon is a mobilos, okostelefonos vásárlás is, holott erre alkalmas készülékből még viszonylag kevés van a hazai felhasználók zsebében. A trend ennek ellenére biztató, hiszen tavaly körülbelül 1,2-1,4 millió magyar vásárolt online, illetve év végére a magyar mobiltelefon-állomány 15 százaléka, körülbelül 1,5 millió darab volt okostelefon. Az arány pedig dinamikusan nő, az idei év végére már az eladott mobilok harmada lesz ide sorolható, hasonlóan a fejlett világ más országaihoz.

Magyarországon 2009-ben még nem is volt mérhető a mobilos vásárlások aránya, ehhez képest 2010 utolsó negyedévében már több mint 1 százalékot tett ki az internetes forgalomból a mobil platform, a karácsonyi szezonban pedig már 1,5 százalék körülire tehető a mobilról kezdeményezett vásárlások aránya a teljes online forgalmon belül. A felmérés szerint egyre többen kezdik el felfedezni az okostelefonban rejlő lehetőségeket, és használják azt fejlett webes funkciók elérésére a napközbeni üresjáratokban, mondjuk utazás vagy várakozás közben, s a tartalomfogyasztás mellett a vásárlás is színre lépett, mint tevékenység.

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

A leggyakoribb termék továbbra is az autópálya-használati jogosultság, lottó és parkolójegy, amihez még csak okostelefon sem kell, de egyre gyakoribb az árösszehasonlító oldalak mobilos elérése (normál boltokban barangolva a fogyasztók már ellenőrzik az árakat), illetve a webáruházak egy része is számíthat már mobilos látogatókra. Az okostelefonokra külön alkalmazásként telepíthető vonalkód-olvasó még nagyobb segítség, hiszen az árösszehasonlító oldalak némelyike által kínált mobil alkalmazások használata ezek segítségével gyors, egyszerű, kézenfekvő bármilyen üzletben járva.

A globális tendencia nyomában

Mobilvásárlás terén Japán és Dél-Korea egyértelműen élen jár, de már az Egyesült Államokba is mérhetővé vált a fogyasztói szokások ilyen irányú változása. Az amerikai e-kereskedelemmel foglalkozó Coremetrics kutatócég legfrissebb, már a karácsonyi szezont is magába foglaló felmérése szerint az amerikai lakosság 2,4 milliárd dolláros online vásárlásainak mintegy 5%-át kezdeményezték mobiltelefonról, miközben a mobil böngészés 5,8 százalékot tesz ki a teljes tartalomelérésen belül, az okostelefon-penetráció pedig 24 százalék körüli. A globális tendenciák követése Magyarországon is érezhető, s pozitív jel, hogy az elektronikusan kezdeményezett vásárlások ellenértékét már egyre gyakrabban elektronikus úton is fizetik ki.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról