Szerző: Tolnai Ákos, Tóth András

2010. december 27. 12:41

Mit hozhat a jövő az okostelefonok piacán?

Sajátos szempontból elemzik az okostelefon-piac alakulását, a gyártók és platformok szereplését és az előttük álló kihívásokat az AbilityMatrix szakértői.

A cikk szerzői nem a mobiltelefon-biznisz résztvevői. Saját elemzési módszerünk segítségével abban segítünk vállalatoknak, hogy eldönthessék, mely termékeik lehetnek sikeresek és min kell ahhoz változtatni, hogy azok lehessenek.

A modell nem közgazdasági alapú, megtérülési mutatókat előállító eszköz, alapja a puha minőségek és jellemzők elemzése. A legfontosabb megválaszolandó kérdés az AbilityMatrix használatakor, hogy a termék összhangban van-e a gyártó által a fogyasztók szerint képviselt értékekkel? E kérdés megválaszolása a termék vélt minőségeinek és adottságainak elemzése révén történik, a műszaki specifikáció céltalan számháborújának helyét átveszik azok a minőségek, amelyeket a termék funkciói megvalósítanak, kiemelnek (például: senkit nem érdekel, hogy hány megapixeles a telefon kamerája, ha könnyen és gyorsan lehet vele szép képeket készíteni).

Az AbilityMatrix egy-egy termék elemzése mellett kiválóan alkalmas egyéni-személyes fejlesztési irányok meghatározására, szervezeti szintű stratégiák kialakításának támogatására, vagy éppen egy-egy iparág jövőjének felvázolására. Ez utóbbi alkalmazási terület lesz releváns jelen cikkünk kapcsán, amikor is az okostelelefon-piac jövőjéről elmélkedünk. Tesszük mindezt egyéni érdeklődésünk alapján, anélkül, hogy a témában az AbilityMatrix használata során egyébként szokásos interjúkat lefolytattuk volna. Tekintse tehát mindenki írásunkat egyfajta hangos gondolkodásnak, melynek nem célja a teljeskörűség, a bemutatott példák pedig szubjektív válogatásunkat tükrözik.

Quo vadis, Nokia?

A Nokiáról regényt lehetne írni, hosszú évek alatt rengeteg apró csetlés-botlás és nagyobb horderejű tévedések sorozata vezetett oda, ahol a vállalat most tart. Úgy gondoljuk, hogy a Nokiának két kiútja van a jelenlegi helyzetből. Az első, hogy képes a hagyományos telefonjainál még fel-fellelhető eredeti értékeket átültetni az okostelefonjaira is. A második lehetőség, hogy egy teljesen önálló brandet sikerül felépítenie új értékekkel, ami már nem cipeli magával a Nokia okostelefon-piacon nehezen megvalósítható értékeit.

Melyek ezek az értékek? A legfontosabb: a mágikus öröklét, hosszú akkuidő, elnyűhetetlen konstrukció (mindenki ismer történeteket arról, hogy mi mindent éltek túl a Nokia telefonok). Talán ezt a legnehezebb újra megvalósítani. A többi érték pedig az egyszerű, logikus kezelés és a megbízhatóság. A Nokia akkor lehet ismét sikeres, ha az okostelefonjai visszatérnek saját, vásárlói által érzékelt értékeihez úgy, hogy közben egyéb általános siker-kritériumokat is teljesítenek (pl. alkalmazások széles köre, összeszerelés minősége). Kulcsszavak: egyszerűség, megbízhatóság, ”öröklét”.

A BlacBerry-enigma

Szándékosan utalunk a híres titkosítógépre: a BlackBerry a mobil e-mail szinonimájaként vált ismertté és egyet jelentett az üzleti felhasználással, a vállalati szintű biztonsággal, valamint a magas árral - az üzletemberek számára fontos a folyamatos és biztonságos levelezési lehetőség és ezért hajlandók fizetni is. Ezek mellett legalább olyan fontos, ám kevés figyelmet élvező tulajdonsága BlackBerryknek a forgalom tömörítése miatt az alacsony adatköltség. Ez lehetne az igazi érték a RIM készülékei számára – ha létezne egy offline navigációs megoldás, illetve nem kéne kisebb vagyonokat fizetni a BlackBerry internetes szolgáltatásért. Bármennyire kevés forgalmat generál ugyanis az e-mail meg néhány másik program, a folyamatos adatkapcsolatot igénylő navigáció igencsak megdobhatja a számlát.

A vállalatok számára az sem teszi már annyira vonzóvá a RIM szerverén történő levelezést, hogy Indiában és Szaúd-Arábiában a kormányok aggályukat fejezték ki, hogy nemzetbiztonsági szempontból fontos üzeneteket sem tudnak lehallgatni. Az üzleti szféra tehát elveszni látszik, ami katasztrofális a RIM számára két okból is: a nagy profit ugrik, ráadásul ami még nagyobb probléma, hogy a cég identitása kerül veszélybe. A RIM újabban a fiatalokat veszi célba, akik számára a fejlett szövegbevitel (texting) most még vonzó, cserébe viszont annyi kompromisszumot kell kötni, hogy a BlackBerryk nem tudnak konkurálni olyan területeken mint a képernyő mérete vagy a kezelés kifinomultsága (nem csak mi, hanem a piac sem érzi az átütő erőt a Torch kapcsán; akár azt is mondhatnánk: olyan mint halottnak a gyertyaláng, megvilágítja, de fel nem támasztja).

Az utolsó szög a koporsóban a BlackBerry operációs rendszere lehet, ami kísértetiesen kezd emlékeztetni a Nokia symbianos vergődésére. Derekasan küzd a RIM, de az üzleti identitás kényszerű feladása végzetes lehet. Ha történetesen Zuckerbergnek hívnának minket, akkor felhívnánk a RIM vezetőségét egy ajánlattal, jó párosítás lenne. Kulcsszavak: biztonságos, olcsó adatkapcsolat, üzleti felhasználás, texting.

Android: verziók fogságában

Tegye fel a kezét, aki nem örült a Google mobilpiaci megjelenésének! Oké Steve, leteheted a kezed. Szóval mindenki örül az Androidnak, de öröm nem lehet felhőtlen. Ha visszatekintünk az elmúlt év elképesztő fejlődésére, arra kell gondoljunk, a kevesebb néha több. A gyártók is csak kapkodják a fejüket és nemigen képesek lépést tartani az Androiddal. A gyártók szinte naponta rukkolnak elő androidos új modellekkel, melyek egy része szerintünk nem alkalmas megfelelő  felhasználói élmény nyújtására. Így pedig elvész a lényeg, kényszerű kompromisszumokat vállalunk, századjára is felsóhajtunk, ha belassul a telefon, miközben magunknak sem valljuk be, hogy ennél azért jobbat szeretnénk.

A prémium szegmensben komoly probléma, hogy a gyártók láthatóan nem tudják megoldani a verziófrissítéseket. Ez oda vezet, hogy egy viszonylag új telefon is elavultnak számít (nem mindenki szeretné-tudja kéthavonta cserélni telefonját), ami másodlagos tulajdonossá degradálja a vásárlókat. Bármennyire is szeretjük az Androidot, a kaotikus OS-helyzet hamarosan a további térnyerés gátját jelenti, a platform esélyes a következő Windows Mobile szappanopera tragikus hősének szerepére, a tünetek ugyanazok, de a szép külcsín még egy ideig elrejti a tályogos testrészeket. Kulcsszavak: nyitott, rugalmas , túl sok verzió, optimalizálási problémák, alacsony felhasználói élmény.

Vissza a sírból

A Microsoft Windows Phone 7 a legígéretesebb próbálkozás szerintünk. Nagyszerű új rendszer, amely egyesíti a jelenlegi két piacvezető erényeit: egyszerre több gyártó gyárt készüléket (Android), ugyanakkor nagyon egyszerű, szép (tudjuk, ez szubjektív) kezelőfelülete van, egy szoftververzióval, központi frissítéssel (Apple). A Microsoft pedig nem átallott annyi pénzt mögé tenni, amennyi valószínűleg sosem térül meg. És még ott lapul a pakliban az aduász, ami nem más mint az Xbox Live.

Ahhoz hogy megértsük, miért, kénytelenek vagyunk beszélni az úgynevezett érzékelt minőségekről. Mindenki a funkciókat helyezi előtérbe, miközben sokkal nagyobb szerep jut a "puha" tényezőknek, amiket mi érzékelt minőségnek hívunk. Egy ilyen paradigmaváltás volt, amikor az Apple belépett az okostelefon-piacra, és talált magának egy addig ki nem szolgált piaci szegmenst, az “egyszerű és szép” minőségeket fontosnak tartó vásárlók csoportját. Úgy gondoljuk, hogy a játék és a versenyzés élvezete hasonló minőség lehet, bárki, aki ült már Xbox 360 vagy PlayStation 3 előtt és achievement-re illetve trophy-ra vadászott, tudja miről beszélünk.

Jelenleg egy gyártó sem rendelkezik a teljes, keresztplatformos játékélmény lehetőségével. A Sony megpróbálja az okostelefonra rászuszakolni a konzolját, de ez szimplán funkcionális fúzió, hiányzik mögüle a közösségi érzés, az Xbox Live köré felépített miliő. Ülj le egy PS3 és egy Xbox elé és nézd meg a Live tartalmakat, és képzeld el, hogy hazafele ugyanazt a játékot játszod a telefonon, mint a konzolon, majd amikor hazaérsz, ott folytatod, ahol abbahagytad. Ma ez még lehetetlen, de szerintünk ez lehet a következő nagy dobás. Ha a Microsoft az Apple értékeinek a lemásolása mellett tud egy újabb minőséget csatarendbe állítani, akkor a többiek igencsak meg lesznek szorulva.

AI az IT-ban: ennek már fele sem tréfa

Június 16-án érkezik az idei első kraftie meetup!

AI az IT-ban: ennek már fele sem tréfa Június 16-án érkezik az idei első kraftie meetup!

Problémát jelent azonban a windowsos készülékek magas ára: még a legelvakultabb gamereknek is csak egy kis része tud 150 ezer forintot áldozni egy ilyen új készülékre. Ugyanakkor elképzelhetőnek tartjuk azt is, hogy egy WP7 telefon tulajdonosa a remek játéklehetőség miatt fog Xboxot vásárolni. Óriási lehetőség van a WP7-es telefonok Xbox Live funkciójában, mely kapcsán a felhasználói élmény garantált, hiszen e készülékek esetében a Microsoft igen magas belépő követelményeket támasztott. Kulcsszavak: kiemelkedő felhasználói élmény, Xbox.

Nagy lehetőség lett volna egy éve

A Palm az érintőképernyős telefonok feltalálójaként vonul be a történelemkönyvekbe, de hogy innen sikerül-e újra kilépni a technológiai színpadra, egy igazi talány. Sokáig úgy tűnt, a Palm szép csöndben kimúlik, aztán tavaly előrukkolt a Pre okostelefonnal, ami rendkívül ígéretes, mi több, életképes próbálkozásnak tűnt. Nem a vas dobogtatta meg a geekek szívét, hanem a WebOS elnevezésű operációs rendszer, ami intuitív, eredeti, jól használható és szép. A Palm azonban már túl kicsi volt ahhoz, hogy a remek ötletet sikerre vigye.

Ekkor jött a HP és megvásárolta a céget, ami remek húzás lehetett volna. A HP – amely nem számít komoly versenyzőnek a mobiltelefon-piacon – elvileg tudja biztosítani mindazt, ami a WebOS sikeréhez szükséges: gyártási kapacitást, forrást a folyamatos fejlesztésre, illetve egyedülálló szinergiákat egyéb megoldásaival. A bekebelezés óta azonban már jó néhány hónap eltelt, ez pedig a mai mobiltelefóniában egy örökkévalóság. Vártunk valamire, ami eddig nem jött el. Lehet, hogy nagyon dolgoznak a srácok, de a Sony és Nokia látványos zuhanása a bizonyíték arra, hogy nem szabad átaludni az évszázad buliját. Hatalmas lehetőség volt a Palm-HP együttműködésben, ami napról napra csökken, szerintünk ez a hajó elment. Kulcsszavak: innovatív, intuitív, szép, jól kezelhető (Palm), jó minőségű tömeggyártás, fejlesztési potenciál, szinergiák (HP).

Amiről még nem esett szó

És mi lesz az Apple-lel? Szerintünk nagyjából stagnálni fog a piaci részesedése, esetleg még egy kicsit csökken is. Az Apple szintén foglya a saját, jelenleg nagyon pozitív visszhangra talált értékeinek, ezek a minőség, szépség, egyszerűség. Akiknek ezek fontosak, biztosan nem fognak váltani, azok a felhasználók, akik más értékeket keresnek, és jobb híján vettek iPhone-t, valószínűleg a következő 3 évben fognak találni maguknak más platformot, ahogy a hackelő felhasználók jelentős része egyre jobban imádja az Androidot.

Tolnai Ákos, Tóth András, AbilityMatrix

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról

Hirdetés

AI az IT-ban: ennek már fele sem tréfa

2025. június 15. 06:44

Az AI technológiai és munkaerőpiaci hatásai az informatikában (2025) címmel érkezik az idei első kraftie meetup június 16-án.