Közösségi vásárlási szolgáltatót vett a Google
A hírek szerint a Google befejezte a Groupon felvásárlását, s egy belső informátor szerint a Google 2,5 milliárd dollárt fizet a közösségi kereskedelmi szolgáltatásért. Ez az összeg messze meghaladja a YouTube felvásárlására szánt összeget, ami 1,65 milliárd dollár volt négy évvel ezelőtt.
Az akvizícióról szóló pletykák már november 19. óta keringenek az amerikai sajtóban, s már akkor is 2-3 milliárd dollár közti összegről szóltak a hírek. A Groupon ugyan messze nem olyan ismert mint a YouTube, ennek ellenére komoly előnye van a videómegosztóval szemben, mégpedig az, hogy nyereséges, illetve van működő üzleti modellje. A Google a YouTube esetében stratégiai döntést hozott, mikor megszerezte azt, de a vételt követő években folyamatosan küzdött azzal, hogy pénzt termeljen a szolgáltatásból. A Groupon idei becsült bevétele 350 millió dollár, de hogy mekkora nyereséget termel, azt nem tudni.
A Groupon ezzel szemben egy aranytojást tojó tyúk lehet, amit bizonyít az is, hogy a Google előtt a Yahoo is megpróbálta megszerezni a céget, s a Google-nél többet, 4 milliárd dollárt is hajlandó lett volna fizetni érte, miután az 1,7 milliárdos ajánlatból visszakozott a Groupon. A vállalatba áprilisvban 135 millió dollárt fektetett az orosz Digital Sky Technologies, amely többek között tulajdonosa az ICQ-nak és résztulajdonos a Facebookban, valamint a FarmVille-fejlesztő Zyngában.
A céget 2008-ban alapították, de mostanra már 20 millió regisztrált felhasználóval 29 országban van jelen Európában, Észak- és Dél-Amerikában, illetve Ázsiában. A Groupon szolgáltatásának lényege, hogy minden nap különböző, igen kedvező vásárlási ajánlatokat jelenít meg, s amennyiben elegendő felhasználó gyűlik össze, akkor mindenki kedvezménnyel kaphatja meg az adott árut, ha viszont nem sikerül elérni a szükséges vevőszámot, akkor senki nem tudja megvenni az akciós terméket.
Rust? Kubernetes? FinOps? Melyiket válasszam? Egy jó karrierdöntéshez sok apróság szükséges. Egy alapos hazai technológiai körkép azoban még hiányzott. Végre van ilyen, és a 21. kraftie adásban kidumáltuk.
A közösségi vásárlási formát a felhasználók imádják, s a Groupon sikerét látva világszerte közel 500 klónja született, többek közt hazánkban is. Egy ideig az eBay is szóba került, mint lehetséges felvásárló, de akkor még a Groupon függetlenként képzelte el a cég jövőjét. Az eBay kikosarazása viszont nem jelentette azt, hogy ne működnének együtt, s október óta a Groupon tálal az amerikai eBay felhasználóknak helyi, környékbeli kedvezményes vásárlási lehetőségeket a felhasználók aktuális földrajzi helyzete alapján.
A felvásárlás hiteles és hivatalos bejelentésére még előfordulhat, hogy napokat kell várni, de a Google-t ismerve biztosak lehetünk benne, hogy a következő 1-2 év webes trendjének egyik meghatározó eleme lesz majd a közösségi vásárlás és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások.