Szerző: Koi Tamás

2010. november 15. 13:09

A semmiért is számláz a Telenor

Képzeljük el, hogy mobilhívás közben lemerül a telefonunk akkumulátora, vagy kiesik kezünkből a készülék, és megszakad a beszélgetés, a szolgáltatónk viszont tovább számláz a semmiért. Elképzelhetetlen? Igen, kivéve, ha a Telenor percdíjas mobilinternetét használjuk.

Amikor idén szeptemberben kipróbáltuk a Telenor percalapú feltöltőkártyás mobilnet-csomagját, az Internet Praktikumot, még nem gondoltuk, hogy a szolgáltatás egy fura buktatót rejt magában, mely a percdíjas számlázási rendszer alkalmazását alapjaiban lehetetleníti el. A hálózati eszközök működésének sajátosságaiból fakadóan előfordulhat ugyanis, hogy ha nem a modem által telepített alkalmazással bontja az ügyfél a kapcsolatot, a szolgáltató perceket - de akár órákat is - tovább számláz, gyakorlatilag a semmiért.

Netus Interruptus

A jelenség hátterére először szeptember elején próbálták felhívni a figyelmünket fórumunkban, a Telenortól kölcsönkapott SIM-et és modemet azonban addigra már visszaadtuk, így nem tudtuk letesztelni a hozzászólásban jelzett problémát. Időközben egy másik fórumozónk szintén jelezte, hogy a szolgáltató rejtélyes okokból akkor is hosszú perceket, vagy akár egy órányinál is többet számláz, ha csak néhány másodpercre csatlakozott az internetre.

Olvasónk igyekezett utánajárni a problémának, ezért megkereste a Telenort is, ahol az ügyfélszolgálaton többször is arról biztosították, hogy a szolgáltató szerint nem történt túlszámlázás, ugyanakkor felhívták a figyelmét arra is, hogy az általa jelzett jelenség a szolgáltatás "sajátosságaiból" fakadhat. Az ügyfélszolgálat szerint ha a modem "nem megfelelően" jelentkezik le a hálózatról, előfordulhat, hogy a szolgáltató tovább számláz, a kapcsolatot bontását ezért kizárólag a modem vezérlőszoftverével szabad kezdeményezni.

A Telenor a túlszámlázás elkerülése érdekében egyébként az általános szerződési feltételekben lefektetve alkalmaz egy 30 perces időkorlátot, ha a rendszer ennyi idő alatt nem érzékel aktivitást (vagyis adatforgalmat) a modem részéről, a számlázás nem folytatódik - legalábbis elvileg. Olvasónk állítása szerint ez a félórás időkorlát (30 percért egyébként 150 forintot számláz a szolgáltató) bizonyos esetekben működött, bizonyos esetekben nem, mindezt a Telenor online ügyfélszolgálatának egyenlegközlő rendszerében jól nyomon lehetett követni. A szolgáltatótól kapott újabb válasz szerint az online rendszerben megjelenő egyenleg nem minden esetben alkalmas a pontos számlakövetésre, a tényleges használat percdíjai 24 órán belül, több részletben csökkentik a feltöltött összeget.

Kipróbáltuk 2.

Utánajártam annak, hogy a számlázási rendszer olvasónk által felfedezett "sajátossága" más előfizetőt is érint-e, így hétfőn nyitást követően felkerestem a szerkesztőséghez legközelebb található Telenor-üzletet, hogy annak rendje, s módja szerint szerződést kössek a szolgáltatóval. Nem kellett egy percet sem várakoznom, az ügyfélhívó rendszer azonnal egy kedves ügyintézőhöz irányított, akit láthatóan jól felkészítettek: Amikor említettem neki, hogy Internet Praktikum előfizetést szeretnék, ugyan rövid zavarodottságában rákérdezett, hogy a feltöltőkártyás, vagy a havidíjas konstrukciót választom-e, de szerződéskötés során már például felhívta a figyelmem, hogy ha nem használom éppen az internetet, akkor bontsam a kapcsolatot, ne pörögjön feleslegesen a számláló.


Az online felület egyenlegközlője: nem kőbe vésett összegek

A szerződéskötés után kapott SIM pár perc múlva már egy kártyafüggetlen modemben lapult (az eszköz típusa a mi szempontunkból irreleváns), és élt is a mobilnet-kapcsolat minden további procedúra nélkül. A Telenor Online felület egyik menüpontja valóban jelzi a kártyára feltöltött egyenleget - az üzletben ugyan azt mondták, hogy legkésőbb kétóránként befrissít a rendszer, én ezzel szemben azt tapasztaltam, hogy az egyenleg frissítése gyakorlatilag azonnali és folyamatos. Vagyis ha két percet internetezek, majd bontom a kapcsolatot, akkor 10 forintot von le az egyenlegből a Telenor. Az összeg alatt azonban nem szerepel, hogy a feltüntetett érték tájékoztató jellegű, vagyis joggal hiszi azt az ügyfél, hogy ténylegesen ennyi a rendelkezésre álló keret, ebből pedig joggal következtet arra, hogy ténylegesen mennyit forgalmazott az előfizetéssel.

A semmiért számláznak

Miután meggyőződtem arról, hogy a számlázási rendszer valós időben dolgozik, következett az első teszt, melynek során felépített internetkapcsolat mellett egyszerűen kihúztam a modemet a gépből. A Telenor Online egyenlegközlő oldalára ráfrissítve pár percet követően egyértelműen bebizonyosodott, hogy a szolgáltató nem állította le a számlázást. Az egyenleg csökkenése azonban azonnal megállt, amint a modemet újra csatlakoztattam a számítógéphez, anélkül, hogy az internetkapcsolatot fel kellett volna építeni az eszközzel.

A következő próba arra irányult, hogy a szolgáltató állításának megfelelően valóban megszakítja-e a számlázást 30 perc inaktív időszak leteltét követően. Először csatlakoztam a modemmel az internetre, kihúztam a modemet, majd fél óra után ellenőriztem, mennyivel csökkent az egyenleg. Ennyi idő alatt pontosan 150 forinttal lett kevesebb a számlámon (úgy, hogy ezért cserébe nem vettem igénybe semmiféle szolgáltatást), az összeg azonban nem nőtt tovább. A második próba során a Telenor Online alapján már 34 percet számlázott a rendszer, a harmadik esetben pedig több mint egy órát.

Hány adag sültkrumplit bír el 25 Kubernetes klaszter? (x)

Globálisan napi akár 2,5 millió rendeléssel is megbirkóznak az RDI Hungary által fejlesztett háttérrendszerek és mobilalkalmazások.

Hány adag sültkrumplit bír el 25 Kubernetes klaszter? (x) Globálisan napi akár 2,5 millió rendeléssel is megbirkóznak az RDI Hungary által fejlesztett háttérrendszerek és mobilalkalmazások.

Megkérdeztünk egy mobilhálózati szakembert, mégis hogyan lehetséges az, hogy a mobilnetes kapcsolat után tovább számláz egy szolgáltató: a neve elhallgatását kérő illetékes lapunknak elmondta, a jelenség voltaképpen természetesnek tekinthető. Legalábbis abban az értelemben, hogy ha egy mobilinternetes eszköznek minden előzetes jelzés nélkül megszűnik a tápellátása, ezzel együtt a rádiós hálózati kapcsolata, erről a hálózat nem szerez azonnal tudomást, csak az úgynevezett Periodic Routing Area Upgrade után, melynek időtartama paraméterezhető. Ám mivel a hálózati erőforrásokkal takarékosan kell bánni, akár több óra is lehet, míg a modem állapota "befrissül".

Nem rendeltetésszerű

A Telenor joggal hívhatja fel az ügyfelek figyelmét ezért, hogy az Internet Praktikum csomagot használók esetében csak az számít rendeltetésszerű használatnak, ha a modem szoftverével bontják a kapcsolatot (más kérdés, hogy a szerződési feltételekben erről egy szó sincs), csakhogy az eszköz más okból is lecsatlakozhat a hálózatról. Így például előfordulhat, hogy a számítógép a használat közben lefagy, vagy áramtalanítás miatt kikapcsol (például áramszünet vagy egy laptop akkumulátorának lemerülése esetén). Ami ennél akár ijesztőbb is lehet: szakértőnk szerint akkor is előfordulhat a jelenség, ha a rádiós hálózattal történik valamilyen üzemzavar, de elég annyi is, hogy az internetező például egy mozgó vonaton vagy autóban ülve olyan területre érjen, ahol nincs térerő.

Természetesen megkerestük a Telenort is, ahol arról érdeklődtünk, hogy miként fordulhat elő, hogy a számlázási rendszer bizonyos esetekben - az előfizetőnek legalábbis kérdőjelesen felróható okból - nem valós adatok alapján számláz az ügyfélnek, valamint hogy a 30 perces maximális tétlenségi időablak néhány esetben jóval több fél óránál. A szolgáltatónál lapunknak azt nyilatkozták, hogy a Telenor tud a jelenségről és dolgozik a megoldáson, addig is arra kéri a problémát tapasztaló ügyfeleit, hogy jelezzék a túlszámlázást az ügyfélszolgálaton.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról

ICQ

13

28 év után búcsúzik az ICQ

2024. május 27. 10:38

Számos tulajdonosváltás után itt az ideje annak, hogy elhagyja a terepet az egykor népszerű üzenetküldő kliens, ami idővel domaninciáját vesztette a WhatsApp és társaival szemben.