Szerző: Koi Tamás

2010. szeptember 10. 11:05

Hatvanmillió forintra büntették a Vodafone-t

Nem adott megfelelő tájékoztatást a Vodafone az Internet Basic mobilinternet-csomagjának akciós feltételeiről, ezért hatvanmillió forintos bírság megfizetésére kötelezte a céget a Gazdasági Versenyhivatal.

A hatvanmilliós bírság egy tavalyi reklámkampány folyománya: a Vodafone az Internet Basic nevű mobilinternet-csomagját – annak bevezetésével egyidejűleg - 2009. május 2. és 2009. július 31. között intenzív kampányban népszerűsítette. A 2009. május 2-án kezdődő promóció során az Internet Basic tarifacsomagot 2 év hűségnyilatkozattal vásárló fogyasztók számára a Vodafone a 4000 Ft-os havidíj felét 2009. július 31-ig elengedte.

Az akciós csomag havidíja így 2000 forint volt, amely kedvezményes díjtétel – az előfizetés időpontjától függően – maximum három hónapon keresztül érvényesülhetett, a szolgáltatás ára a kedvezményes időszak elteltével 4000 forint volt. Az akcióban úgynevezett fogyó kedvezmény érvényesült, vagyis a potenciálisan elérhető kedvezmény az akciós időszak előrehaladtával csökkent. Az érintett időszakban az Internet Basic mobilinternet-csomagra mobilinternettel már rendelkező ügyfél nem válthatott.

A Gazdasági Versenyhivatal álláspontja szerint az akciót különböző hordozókon népszerűsítő kampány nem nyújtott megfelelő tájékoztatást az akció igénybevételének feltételeiről, valamint az akció lejártát követő igénybevételi díjakról. A hivatal szerint a legfőbb problémát az okozta, hogy a reklámokban a kedvezményes árat tüntették fel anélkül, hogy utaltak volna rá, hogy ez egy kedvezményes, adott időszakban igénybe vehető havidíj.

A hivatal határozatában kifejtette, hogy bár kiegészítő információként ezúttal is megjelentek az apró betűs feliratok a legtöbb hordozó (óriásplakát, tévéreklám) esetében, ezek azonban a reklám "rövid észlelhetősége", valamint az olvashatatlanul kis betűk miatt gyakorlatilag olyanok voltak, mintha ott sem lettek volna. Egyes esetekben a kiegészítő információkban foglaltak ráadásul tovább fokozták a megtévesztés lehetőségét. Itt ugyanis a fogyasztó úgy kellett, hogy értelmezze az apró betűs, továbbá a csillag alatti tájékoztatást, hogy az általában 2000 Ft/hó díjért igénybe vehető Internet Basic szolgáltatás ellenértéke, kétéves hűségnyilatkozat vállalása esetén mindössze 1000 Ft. E tájékoztatások alapján a fogyasztóban semmilyen kétség sem merülhetett fel a szolgáltatás havi díjának mértékével kapcsolatban.

A hatvanmillió forintos bírság kiszabása során a GVH több, a honi távközlési piacot és a Vodafone "bírságolási múltját" érintő körülményre is tekintettel volt. Így például - áll a hivatal határozatában - a vizsgált piacon rendkívül magas az "információs zaj": a szolgáltatásokról mindhárom szolgáltató folyamatos reklámkampányokat tesz közzé, a termékpaletta rendkívül széles és változatos, az egyes rész-szolgáltatások szabadon kombinálhatóak egymással, az árak rendkívül változatosak és változékonyak. Ebből következően az átlagfogyasztónak különösen nehéz a számára megfelelő megoldást megtalálnia és kiválasztania.

A GVH a kiszabott bírság összegének meghatározása során figyelembe vette – a honlap elkészítése és a szórólapok költségei kivételével – a reklámkampány költségeit, valamint a súlyosító körülmények között többek között azt, hogy a Vodafone-t az elmúlt években a versenyhivatal többször elmarasztalta. A cég idén egy SMS-játék kapcsán kapott negyvenmilliós bírságot, tavaly ősszel pedig tízmillió forintot kellett fizetnie a cégnek, amiért korlátlannak nevezett olyan mobilinternet-szolgáltatást, mely valóban nem volt korlátlan. Az akkori határozatban a hivatal a Pannont (most már Telenor) is elmarasztalta, a norvég tulajdonú operátorra tizenötmillió forintos bírságot szabtak ki.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról