Szerző: Koi Tamás

2010. június 9. 16:01

Bezárulhat a kör az emelt díjas SMS-eknél

A Telenornak és a Vodafone-nak is alapesetben tiltania kell ügyfeleinél az emelt díjas SMS-ek fogadását, vagyis a folyamatban lévő jogvita ellenére azonnali hatállyal végre kell hajtaniuk a Nemzeti Hírközlési Hatóság tavaly hozott határozatában foglaltakat, tudta meg a HWSW hatósági forrásból.

A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) a tavalyi év során a számos beérkezett panasz alapján mindhárom mobilszolgáltatónál vizsgálta a fogadott emelt díjas SMS szolgáltatásról szóló tájékoztatást, az általános szerződési feltételek (ÁSZF) vonatkozó szakaszait és az ellenőrzés nyomán mindhárom szolgáltatót arra kötelezte, változtasson gyakorlatán. A hatóság tavalyi határozataiban a T-Mobile, a Telenor (korábban Pannon) és a Vodafone számára előírta, hogy ügyfelei érdekében alapesetben ne továbbítsa az emelt díjas SMS-eket, illetve az azokhoz kapcsolódó tartalmakat (csengőhangok, háttérképek stb.) az előfizetőknek, utóbbi két szolgáltató azonban bíróságon támadta meg a határozatot.

Nem mindegy, ki a rosszfiú

A bírósági tárgyalás idejére a végrehajtás felfüggesztését kérték az érintett szolgáltatók, lapunk azonban az NHH szóvivőjétől, Márton Györgytől úgy értesült, hogy a felfüggesztést nemrég mindkét eljárás során megszüntették, vagyis a Telenornak, valamint a Vodafone-nak annak ellenére alkalmaznia kell a határozatban foglaltakat, hogy a bírósági szakasz a mai napig nem zárult le. A két szolgáltató nem késlekedhet sokáig a rendszer átalakításával, mivel a jogrend szerint a végrehajtás felfüggesztésével kapcsolatos kockázatot vállalniuk kellett.

A Telenor a HWSW-hez eljuttatott állásfoglalásában kifejtette: A cég azért tett jogi lépéseket a határozat végrehajtása ellen mert hiszi, hogy az NHH döntése kevesebb, nem pedig több védelmet biztosít az ügyfélnek és emellett nem a megfelelő kört célozza. A vállalatnál ugyanis úgy látják, a szabályozásnak a tartalomszolgáltatókra kellene irányulnia, nem pedig a szolgáltatóra. A végrehajtás felfüggesztése tárgyában a Telenor a bíróság határozatát 2010. májusában kapta kézhez, mely ellen fellebbezéssel élt – így az eljárás jelenleg is folyamatban van. A Vodafone-tól egyelőre nem érkezett válasz a megkeresésünkre.

A T-Mobile határidőre átalakította rendszerét a határozatban foglaltaknak megfelelően. A cég ügyfelei emelt díjas SMS-szolgáltatás megrendelése esetén előbb tájékoztató üzenetet kapnak a tiltásról, majd SMS-ben, illetve a szolgáltató ügyfélszolgálatán kérhetik a tiltás kiiktatását.

Csak beleegyezéssel jöhet az emelt díjas SMS

Az NHH a vonatkozó határozatokban többek közt azt írta elő, hogy alapbeállításként az kerüljön rögzítésre az előfizetésekben, hogy ilyen típusú szolgáltatás automatikusan nem vehető igénybe. Előírta továbbá, hogy a harmadik félnél (tartalomszolgáltató) megrendelt fogadott emelt díjas SMS-t a mobilszolgáltató csak abban az esetben továbbíthatja, ha a felhasználó a saját mobilszolgáltatójánál előzetesen egyértelműen jelezte és engedélyezte, hogy ilyen típusú szolgáltatásokat igénybe akar venni.

Az emelt díjas SMS-szolgáltatások igénybevétele kapcsán a legnagyobb aggályt az jelenti, hogy az ügyfelek a legtöbb esetben nincsenek tisztában azzal, hogy az SMS lekérésével valójában egy folyamatos szolgáltatásra fizetnek elő. A gyanútlan fogyasztók ezért akár több tízezer forintos számlát is kaphatnak a szolgáltatást továbbszámlázó operátoroktól, akik egyébként az üzleti modell alapján rendszerint komoly részesedéshez jutnak az emelt díjas SMS-ek árából. Különösen aggályos, hogy az efféle szolgáltatások elsősorban a fiatalkorúakat célozzák, akik többnyire jóval kevesebb figyelmet fordítanak a tájékoztató üzenetek, apró betűs részletek elolvasására.

A hatóság mindazonáltal nem csak szabályozási eszközökkel, hanem hatékonyabb tájékoztatással is meg kívánja előzni az emelt díjas SMS-ek okozta számlasokkot, ezért a HFJK a Magyar Mobilmarketing és Tartalomipari Egyesülettel együttműködve idén év elején létrehozta a www.mobilozzokosan.hu weboldalt, ahol az emelt díjas szolgáltatásokon felül egyebek mellett a mobilinternet megfelelő használatáról is tájékoztatják a látogatókat. Az oldalon egy kereső is működik, ahová az emelt díjas szolgáltatás telefonszámát beírva információ kapható az üzemeltetőről és az általa kötelezően létrehozandó ügyfélszolgálat elérhetőségéről.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról

Hirdetés

AI az IT-ban: ennek már fele sem tréfa

2025. június 15. 23:57

Az AI technológiai és munkaerőpiaci hatásai az informatikában (2025) címmel érkezik az idei első kraftie meetup június 16-án.