Szerző: Koi Tamás

2010. június 9. 16:01

Bezárulhat a kör az emelt díjas SMS-eknél

A Telenornak és a Vodafone-nak is alapesetben tiltania kell ügyfeleinél az emelt díjas SMS-ek fogadását, vagyis a folyamatban lévő jogvita ellenére azonnali hatállyal végre kell hajtaniuk a Nemzeti Hírközlési Hatóság tavaly hozott határozatában foglaltakat, tudta meg a HWSW hatósági forrásból.

A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) a tavalyi év során a számos beérkezett panasz alapján mindhárom mobilszolgáltatónál vizsgálta a fogadott emelt díjas SMS szolgáltatásról szóló tájékoztatást, az általános szerződési feltételek (ÁSZF) vonatkozó szakaszait és az ellenőrzés nyomán mindhárom szolgáltatót arra kötelezte, változtasson gyakorlatán. A hatóság tavalyi határozataiban a T-Mobile, a Telenor (korábban Pannon) és a Vodafone számára előírta, hogy ügyfelei érdekében alapesetben ne továbbítsa az emelt díjas SMS-eket, illetve az azokhoz kapcsolódó tartalmakat (csengőhangok, háttérképek stb.) az előfizetőknek, utóbbi két szolgáltató azonban bíróságon támadta meg a határozatot.

Nem mindegy, ki a rosszfiú

A bírósági tárgyalás idejére a végrehajtás felfüggesztését kérték az érintett szolgáltatók, lapunk azonban az NHH szóvivőjétől, Márton Györgytől úgy értesült, hogy a felfüggesztést nemrég mindkét eljárás során megszüntették, vagyis a Telenornak, valamint a Vodafone-nak annak ellenére alkalmaznia kell a határozatban foglaltakat, hogy a bírósági szakasz a mai napig nem zárult le. A két szolgáltató nem késlekedhet sokáig a rendszer átalakításával, mivel a jogrend szerint a végrehajtás felfüggesztésével kapcsolatos kockázatot vállalniuk kellett.

A Telenor a HWSW-hez eljuttatott állásfoglalásában kifejtette: A cég azért tett jogi lépéseket a határozat végrehajtása ellen mert hiszi, hogy az NHH döntése kevesebb, nem pedig több védelmet biztosít az ügyfélnek és emellett nem a megfelelő kört célozza. A vállalatnál ugyanis úgy látják, a szabályozásnak a tartalomszolgáltatókra kellene irányulnia, nem pedig a szolgáltatóra. A végrehajtás felfüggesztése tárgyában a Telenor a bíróság határozatát 2010. májusában kapta kézhez, mely ellen fellebbezéssel élt – így az eljárás jelenleg is folyamatban van. A Vodafone-tól egyelőre nem érkezett válasz a megkeresésünkre.

A T-Mobile határidőre átalakította rendszerét a határozatban foglaltaknak megfelelően. A cég ügyfelei emelt díjas SMS-szolgáltatás megrendelése esetén előbb tájékoztató üzenetet kapnak a tiltásról, majd SMS-ben, illetve a szolgáltató ügyfélszolgálatán kérhetik a tiltás kiiktatását.

Csak beleegyezéssel jöhet az emelt díjas SMS

Az NHH a vonatkozó határozatokban többek közt azt írta elő, hogy alapbeállításként az kerüljön rögzítésre az előfizetésekben, hogy ilyen típusú szolgáltatás automatikusan nem vehető igénybe. Előírta továbbá, hogy a harmadik félnél (tartalomszolgáltató) megrendelt fogadott emelt díjas SMS-t a mobilszolgáltató csak abban az esetben továbbíthatja, ha a felhasználó a saját mobilszolgáltatójánál előzetesen egyértelműen jelezte és engedélyezte, hogy ilyen típusú szolgáltatásokat igénybe akar venni.

Az emelt díjas SMS-szolgáltatások igénybevétele kapcsán a legnagyobb aggályt az jelenti, hogy az ügyfelek a legtöbb esetben nincsenek tisztában azzal, hogy az SMS lekérésével valójában egy folyamatos szolgáltatásra fizetnek elő. A gyanútlan fogyasztók ezért akár több tízezer forintos számlát is kaphatnak a szolgáltatást továbbszámlázó operátoroktól, akik egyébként az üzleti modell alapján rendszerint komoly részesedéshez jutnak az emelt díjas SMS-ek árából. Különösen aggályos, hogy az efféle szolgáltatások elsősorban a fiatalkorúakat célozzák, akik többnyire jóval kevesebb figyelmet fordítanak a tájékoztató üzenetek, apró betűs részletek elolvasására.

A hatóság mindazonáltal nem csak szabályozási eszközökkel, hanem hatékonyabb tájékoztatással is meg kívánja előzni az emelt díjas SMS-ek okozta számlasokkot, ezért a HFJK a Magyar Mobilmarketing és Tartalomipari Egyesülettel együttműködve idén év elején létrehozta a www.mobilozzokosan.hu weboldalt, ahol az emelt díjas szolgáltatásokon felül egyebek mellett a mobilinternet megfelelő használatáról is tájékoztatják a látogatókat. Az oldalon egy kereső is működik, ahová az emelt díjas szolgáltatás telefonszámát beírva információ kapható az üzemeltetőről és az általa kötelezően létrehozandó ügyfélszolgálat elérhetőségéről.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról