:

Szerző: Bizó Dániel

2010. május 5. 11:00

Még nem találta meg a kitörési pontot a Pannon

Az első negyedévben tovább folytatódott a Pannon kitartó mélyrepülése, a vállalat az eddigi pályáján mozog tovább is, ami erőteljesen olvadó bevételeket és romló nyereségességet jelent. A Pannon egyelőre nem találta meg a kitörési pontot.

A Pannon az első negyedévben a korábbi évek szezonalitásának megfelelően visszaeső árbevételt szenvedett el a negyedik negyedévhez képest, ahogyan várható volt, és annak 11,5 százalékos nagysága is megfelel a szezonalitásnak. Ez ugyanakkor azt jelenti, hogy a 39,2 milliárdos forgalom a tavalyi, válság sújtotta első negyedévet is alulmúlta 9,5 százalékkal, mivel tavaly év közben alig tudott negyedéves növekedéseket elérni, szemben a korábbi évekkel.

A névváltozás alatt álló szolgáltató üzemi, vagyis adózás és kamatfizetés előtti nyeresége (EBIT) 10,5 milliárd forintot tett ki, ami 19 százalékkal alacsonyabb a tavalyinál, és 7,3 százalékkal magasabb a negyedik negyedévesnél, amit az alacsonyabb marketing- és ügyfélakvizíciós költségek magyaráznak. A cég 29 ezer előfizetést vesztett egy év alatt, ebből 12 ezer az elmúlt három hónapra esik, az aktív forgalmazók száma pedig a negyedévben 28 ezerrel csökkent, miután a teljes piacon összesen 61 ezer magyar előfizetést szüntettek meg az ügyfelek. Mindeközben az előfizetésenkénti árbevétel (ARPU) 8 százalékkal 3470 forintra olvadt a Pannonnál. A cég költséghatékonysági intézkedései nyomán 250 alkalmazottól szabadult meg az első negyedév folyamán, beruházásait pedig 38 százalékkal 1,7 milliárd forintra mérsékelte.

A cég közlése szerint elhúzódó recesszió tapasztalható a piacon, és a hatósági szabályozás akadályozza alkalmazkodási törekvéseit. A Pannon az elmúlt időszakban elsőként vállalta fel a magyar mobil távközlési szabályozás nyílt kritizálását. A kritika egyik sarkalatos pontja, hogy minden egyes bázisállomás után igen magas frekvenciahasználati díjat kell fizetni, ami üzletileg ellenérdekeltté teszi a szolgáltatót egy maximális lefedettségű és olcsóbb szolgáltatás kidolgozásában, mint amilyen a pico- és femtocellák alkalmazása, ami különösen városi környezetben lenne kritikus.

A Pannon árbevételének szezonálisan szabályos alakulása arra utal, hogy az operátor továbbra is a piaci trendekkel teljes összhangban mozog, és nem tudott elszakadni attól, annak ellenére sem, hogy a vállalat láthatóan jelentős erőfeszítéseket tett és tesz erre, az elmúlt hónapokban záporoztak a változtatások - viszonyítási pontként a Magyar Telekom szolgál majd, amely jövő héten jelent. A Pannon a tavalyi harmadik negyedévben előbb behúzta a kéziféket a készüléktámogatás visszafogásával, majd a negyedik negyedévben nagy offenzívát indított az ügyfélszerzés érdekében, a kampányokon és akciókon kívül megalkotott egy kifejezetten alacsony havidíjú csomagot is, aminek egyelőre nem látszanak a hatásai a teljes előfizetői bázison.

A vállalat most névváltásba kezdett, valamint önállósította a fiataloknak célzott djuice márkát, amely a márkakép megtisztításának és a márka későbbi sorsa eldöntésének első lépése. Ha beváltja a hozzá fűzött reményeket a djuice, és megfelelő mennyiségű ügyfelet tud szerezni, akkor akár önálló virtuális szolgáltatóvá is fejlődhet, míg ellenkező esetben minden bizonnyal megszünteti azt a cég. A Pannon elnök-vezérigazgatója, Anders Jensen a HWSW-nak adott interjújában elmondta, hogy hisz a változtatás és a növekedés lehetőségében, és újszerű termékekkel nagy várakozással tekint 2010 elé. Ennek egyik előfutára annak a csomagnak a megjelenése, amely hívásonként, nem pedig időalapon számláz, valamint az idősávos internetcsomag bevezetése, amely lehetővé teszi a nagyobb éjszakai letöltéseket. A vállalat eközben olyan, Magyarországon új ötletekkel igyekszik egyszerre figyelmet szerezni és költségeit csökkenteni, mint amilyen az áthelyezésre váró bázisállomásaira történő licitálás.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 25. 21:54

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.