Szerző: Koi Tamás

2010. április 27. 11:04

Platformsemlegessé válik a vezetékes hangpiac szabályozása

Továbbra is három kötelezettségnek kell megfelelniük a jelentős piaci erejű vezetékes hangszolgáltatóknak, de a megújuló szabályozás új platformokra is kiterjed - derül ki a Nemzeti Hírközlési Hatóság tegnap konzultációra bocsátott határozattervezetéből.

Az új határozattervezet szerint a vezetékes telefonszolgáltatás kiskereskedelmi piacán továbbra is jelentős piaci erejűnek számítanak a korábbi koncessziós szolgáltatók, a Magyar Telekom, az Invitel, valamint a UPC/Monortel. Az új határozatban foglaltaknak megfelelően ezekre a szolgáltatókra a továbbiakban is vonatkozna az eddig alkalmazott három alapvető kötelezettség, a szövegezést azonban az EU-s jogharmonizáció részeként módosítják az újabb platformok bevonásával.

A határozattervezetben foglaltak a korábbi szabályozásnak megfelelően kimondják, hogy mindhárom szolgáltatónak biztosítania kell ügyfelei számára a közvetítőválasztás lehetőségét, a cégek nem emelhetik havi előfizetési díjaikat az éves fogyasztói árindexnél nagyobb mértékben és nem alkalmazhatnak indokolatlan megkülönböztetéseket az előfizetők között. Ez utóbbi azt jelenti, hogy ha az előfizető a hűségidő lejárta előtt mondja fel a szerződést, vagy vált másik díjcsomagra, a szolgáltató nem \"büntetheti\" az ügyfelet aránytalan kötbérrel.

A mostani határozattervezet közvetlen elődjének tekintett, 2007-ben életbe lépett hatósági szabályozás megsértése miatt az NHH Tanácsa tavaly áprilisban százmillió forintra bírságolta a Magyar Telekomot, mely jogorvoslattal élt a határozattal szemben. Az NHH szerint az új határozatnak is az a legfontosabb célkitűzése, hogy megakadályozza, hogy az olyan, jelentős piaci erejű szolgáltatók, mint a Magyar Telekom, a fogyasztók indokolatlan \"röghöz kötésével\" gátolják a piaci versenyt.

Újdonság a mostani határozattervezetben, hogy a kötelezések immár kiterjednek a hagyományos vezetékes telefonszolgáltatás mellett a nagy szolgáltatók által az egykori koncessziós területen valamennyi egyéb technológián, optikai hálózaton, internetprotokollon, kábeltelevíziós hálózaton, bérelt vonalon nyújtott hangszolgáltatásra és az úgynevezett \"házi zóna\" típusú mobilszolgáltatásokra is.

Az NHH legfrissebb, februári statisztikái szerint Magyarországon valamivel több, mint hárommillió bekapcsolt vezetékes hangátviteli csatornát tartanak nyilván a szolgáltatók, ezeken belül a kábeltelevíziós hálózatok infrastruktúráját használó vonalak (VoCATV) száma eléri a 475 ezret.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról