Szerző: Dojcsák Dániel

2010. március 17. 09:16

Megmaradhat egymás mellett a Google Wave és Buzz?

Tavaly az év nagy dobása volt a Google Wave, idén felpezsdült, de annál hamarabb csendesült el a Google Buzz körüli zsongás. Egyelőre nem kell leírni a keresőóriás közösségi kommunikációs törekvéseit, a két rendszer közelebb állhat egymáshoz, mint ahogy azt a legtöbben gondolják.

A Google Wave ígéretei között többek közt ott volt a közös munka szervezése, tematikus beszélgetések lebonyolítása, médiamegosztás, illetve a közösségi hálózatos kapcsolatteremtés is egy, az e-mail kliensekhez hasonló felületen. Ha valaki jobban meggondolja, akkor a Goolge Buzz ezeket meg is valósítja. Az összeesküvés-elméletek kedvelői már el is kezdhetnek variálni, hogy a Buzz vajon csak egy lépcső a Wave valódi beindításához, vagy éppen a vállalati belső kommunikációs eszközök piacára készülő újabb eszköz? - elmélkedik az amerikai Cnet újságírója.

Egyik, másik, mindkettő?

A választ bizonyára nem fogjuk egyszerűen megkapni a Google-től, hanem a szokásos hirtelen szembesítés, vagy a lassú átalakulás folyamatai adnak megerősítést a teóriák valamelyikére. Sőt, az is elképzelhető, hogy a Google újra azt a megoldást választotta, hogy több vasat tart a tűzbe, s idővel az erősebb kezét fogja meg, s a gyengébb elhullik, csakúgy, mint ahogy a YouTube és a Google Video esetében is történt.

[+] Kipróbáltuk a Google Wave-et

A Google Wave fejlesztők a Buzz megjelenése óta viszonylag csendben vannak, csak ígéretek voltak új API-k élesítésére, amik újabb lökést adhatnak a mára sok millió ember által kipróbált, de rendszeresen csak egymillió felhasználó által életben tartott szolgáltatásnak. A Google Buzz felhasználási statisztikáiról viszont keveset tudunk, mindössze a saját praktikus megfigyeléseink és a médiavisszhang sugallja azt, hogy ez sem egy átütő siker.

A két rendszer közti hasonlóságok viszont nem csak a feltételezett kudarcban érhetőek tetten. A Wave anno úgy definiálta önmagát, hogy újra feltalálta az e-mailt, a Buzz pedig egy olyan közösségimédia-eszközként tűnt fel, ami alkalmas gondolatok, üzenetek és tartalmak megosztására adott hálózatokon belül. Szintén közös pont, hogy a Google Wave fejlesztők 2010-re ígérték, hogy termékük bekerül a professzionális felhasználásra szánt Google Apps csomagba, de most ugyanezt ígérik a Google Buzz háza táján is.

Még a különbségekben is van hasonlóság

Ha ellentéteket keresünk, akkor talán a termékbevezetés módját érdemes feszegetni. A Wave nagy hirtelenséggel robbant be a köztudatba, s az óriási felhajtás motorja a meghívásos rendszer volt. Ezzel szemben a Buzz-ra senkinek nem kellett várnia, az indulás után mindenki azonnal hozzáférhetett az újdonsághoz a Gmail-fiókján keresztül. Talán a Buzz tanult a Wave hibájából, s ez mindössze csak egy korrigálás a Buzz javára.

[+] Kipróbáltuk a Google Buzz-t

A Wave másik nagy hibája, hogy teljesen izolált megoldásként indult, s a meglévő kommunikációs csatornák közé nehezen lehetett befésülni. Nem elég, hogy csak Google-fiókkal lehet hozzáférni, de egy jó ideig értesítést sem kaptak a felhasználók ha valamilyen aktivitás történt a Wave-ek között. Ezt böngésző plug-inek tudták orvosolni, de egészen mostanáig kellett várni az e-mail értesítés bevezetésére, ami hidat képezhet a klasszikus felületekkel. A Buzz ebben is előrébb jár, hiszen a felhasználó, ha bekapcsolódik egy beszélgetésbe, vagy megoszt valamit, akkor a kommentárok a Gmail-fiókban jelennek meg a megszokott \"thread\" nézetben.

A Wave csak júniusban lesz teljesen publikus

Ugyanez a Wave esetében várhatóan idén júniusban jön majd csak el, akkor válik nyilvánossá és mindenki által szabadon használhatóvá a rendszer. Akkora viszont a Google Buzz is felnőhet, s amennyiben a kezdeti botlásokat megbocsátja a közönség, s mégis hozzászokik, akkor a Google két körülbelül egyenlő erejű szolgáltatást engedhet egymásnak.

Lars Rasmussen, a Wave egyik mérnöki vezetője úgy látja, \"a két projekt teljesen különálló, s míg a Wave egy produktív, közös munkát segítő eszköz, addig a Buzz inkább fókuszál a közösségi és a passzív megosztásra az olyan emberek felé, akiket érdekelnek a gondolataink.\" Rasmussen csapata természetesen a belső tesztelés során már hónapok óta használta a Buzz-t is, így pontos képe van arról, hogyan működik a gyakorlatban. Azzal viszont ő sem tud kalkulálni, hogy a két viszonylag fiatal termék hogyan viselkedik hosszú távon. Szerinte a Google helyett a közönségnek kell eldöntenie, hogy melyik megoldás lesz a nyerő, hogy a kettő összeolvadjon vagy esetleg párhuzamosan működjenek egymás mellett.

A Google-nél nincs forgatókönyvíró

\"Bárcsak azt mondhatnám, hogy volt egy óriási terv, de a dolgok nem így működnek a Google-nél\" - mondta Rasmussen. Elmondása szerint a Google \"függőségben van az innovációtól\", ami azt jelenti, hogy a 2009-es év nagy durranását könnyen túlragyoghatja akár egy éven belül egy másik  fejlesztés, akár úgy is, hogy az előző sosem éri meg a publikus startot. Mivel a cégnél félig önálló csapatok fejlesztenek, ezért előfordulhatnak ütközések, de általában nem aggódnak amiatt, hogy milyen hatással lesz egy új termék a többire.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról