Szerző: Koi Tamás

2010. március 08. 11:08:00

Itthon még szabad a mobilos Skype

Az elmúlt hét egyik legjelentősebb telekommunikációs eseménye volt, hogy a Nokia és a Skype együttműködése révén széles körben is elérhetővé vált a Skype teljes funkciójú symbianes változata. A program az ingyenes VoIP-hívásokat is támogatja, ami komoly veszélyt jelenthet a mobilszolgáltatók hangbevételeire, és egyenlőtlen piaci helyzetet teremthet.

HIRDETÉS

A Skype azonnali üzenetküldő kliens teljes változata a legtöbb platformon mindeddig nem, vagy csak a WLAN-hálózatot használva támogatta a VoIP-hívásokat. A natív klienst tekintve bizonyos platformoknál (pl. iPhone-készülékeknél) mindmáig él ez a korlátozás, mely valójában a mobilszolgáltatók érdekeit tartja szem előtt. A szolgáltatók orra alá leginkább a Skype és Skype kliensek közti VoIP-hívás ingyenessége tör borsot, hiszen a program segítségével nem csak belföldi, hanem nemzetközi hívásokat is bonyolíthatnak úgy az ügyfelek, hogy az operátorok adott esetben minden, a hanghíváshoz kapcsolódó bevételtől elesnek.

Emlékezetes, hogy tavaly áprilisban a Deutsche Telekom németországi T-Mobile részlege nyíltan felvállalta, hogy tiltja hálózatán a Skype és a hasonló, VoIP-hívásokra is használható alkalmazások által generált forgalmat. Az operátornál két okból szűrték a forgalmat: egyrészt álláspontjuk szerint a VoIP-hívások túlzott terhet rónak a mobilinternet-hálózatra, másrészt mert a változó minőségű hívások miatt az előfizetők a szolgáltatónál reklamálnak. Bár az indokok közt nyilvánvalóan nem szerepelt, de a szolgáltatóknak hosszabb távon komoly bevételkiesést okozhat a VoIP-forgalom erősödése. Persze ehhez előbb az kell, hogy a szolgáltatás széles körben elérhetővé váljon - ehhez lehet az első lépés a legnagyobb mobilgyártó és a legnépszerűbb VoIP-szoftver mögött álló Skype múlt heti bejelentése.

\"A helyzet mindenképpen rendezésre szorul\"

Itthon egyelőre egyik szolgáltató sem szűri általánosan a VoIP-forgalmat mobilinternet hálózatán, ugyanakkor a három cég némileg eltérő megközelítéssel kezeli a kérdést. A T-Mobile saját bevallása szerint nem alkalmazza a németországi testvércég nagy port kavart gyakorlatát, ettől függetlenül a cégnél úgy vélekednek, belátható időn belül rendezni, tisztázni kell a viszonyokat a magyar piacon is.

\"A VoIP kapcsán azonban nem szabad elfeledkezni arról a tényről, hogy az ingyenes internetes hangátvitelt nyújtó cégek nem járulnak hozzá az infrastruktúra fejlődéséhez, annak ellenére, hogy annak üzleti előnyeit élvezik\" - nyilatkozták a HWSW-nek a T-Mobile sajtóosztályán. \"A hálózatot kiépítő és üzemeltető szolgáltatók számára viszont az infrastruktúra minden költsége, valamint az egyéb díjak (pl. frekvencia és licencdíjak) az üzleti modell kötelező, kikerülhetetlen elemeit képezik. Ez az ellentmondásos, az infrastruktúrát fejlesztő és üzemeltető szolgáltatók számára előnytelen helyzet mindenképpen rendezésre szorul.\"

A cégnél ezzel együtt úgy látják, hogy a VoIP-hívások - hiába lehetnek adott esetben ingyenesek -, a távközlési szolgáltatások díjainak folyamatos csökkenése, és a konstans rendelkezésre állású, számonkérhető és megbízható szolgáltatások miatt egyre kevésbé jelentenek vonzó alternatívát az előfizetők számára.

Több fáradság

Hasonló véleményt osztanak a Pannonnál is, ahol úgy látják, a tömeges VoIP-használat elterjedésére még több évet kell várni, rövid távon több ok miatt sem lesz fellendülés. \"A mobilszolgáltatók folyamatosan csökkentik a mobil hívások percdíját - így kevésbé éri meg az ügyfél számára több fáradsággal járó Skype-hívást bonyolítani\" - nyilatkozta lapunknak Niklas Lind, a Pannon internetért felelős igazgatója.

\"Másodsorban előfordul, hogy a mobilinterneten továbbított hang minősége nem felel meg az elvárásoknak, mivel a 3G, 4G és EDGE hálózatokat alapvetően adatátvitelre és nem hangátvitelre tervezték\" - tette hozzá Lind. A szolgáltató illetékese szerint emellett nagyon fontos szempont, hogy az ügyfelek megszokták a telefonban található hagyományos névjegyzék használatát, amiről nehezen térnek át más kapcsolati listára (jóllehet az új symbianes Skype ezt a problémát éppen kiküszöböli azzal, hogy szinkronizálja a Skype-kapcsolatokat a névjegyzékkel).

A Pannon igazgatójának elmondása szerint a mobil Skype-ot a nagy mobil penetrációval rendelkező Svédországban sem használják széles körben, pedig két helyi szolgáltató is széles körű kampányt folytatott a szolgáltatás népszerűsítésre. \"Az árkülönbség ugyanis nem elég nagy ahhoz, hogy rábírja az embereket hívási szokásaik megváltoztatására\" - mutatott rá az okra Lind.

A szegmentáció lehet a megoldás

Az operátorok közül láthatóan a Vodafone-t foglalkoztatja a leginkább a VoIP-forgalom térnyerése, olyannyira, hogy tervei szerint a jövőben többek közt ez alapján szegmentálja mobilinternet-tarifacsomagjait. \"Vélhetően lesznek olyan tarifacsomagok amelyek választói nem VoIP-ozhatnak, és lesznek olyan tarifacsomagok melyek tartalmazni fogjak a VoIP-ozás lehetőségét. Vélhetően az előzőek olcsóbb az utóbbiak drágább csomagok lesznek\" - vetítette előre a jövőt Suba János, a Vodafone Magyarország vállalati kommunikációs igazgatója.

A szolgáltató fontosnak tartotta leszögezni, hogy nem kívánja korlátozni hálózatán a VoIP-forgalmat, ugyanakkor lehetőséget akar adni az ügyfeleknek arra is, hogy ha nincs szükségük a VoIP-szolgáltatásokra, akkor azokért ne kelljen plusz terheket vállalniuk. A Vodafone egyelőre nem közölt további részleteket arról, hogy mikor és pontosan hogyan módosítaná adatforgalmi tarifacsomagjait a VoIP-felhasználási igényekhez igazítva.

a címlapról