Szerző: Koi Tamás

2010. február 2. 14:48

A föld alatt nincs szélessáv

A budapesti metróhálózaton naponta közel egymillióan utaznak hosszabb-rövidebb ideig. Bár több mint tíz éve mobilozhatunk a föld alatt, az internetet a szolgáltatók szerint nem akarjuk magunkkal vinni az alagutakba.

Még csak két mobilszolgáltató működött Magyarországon, amikor felmerült, hogy a budapesti metróhálózaton is ki kellene építeni a GSM-hálózatot, tekintettel arra, hogy a lefedettség akkor már a földalatti alagutakat és állomásokat leszámítva csaknem teljes volt a fővárosban. Az 1998-tól zajló munkálatok 2002-re fejeződtek be, a Pannon GSM és a T-Mobile jogelődje, a Westel 2003. január 9-én jelentette be, hogy közös projektjük keretén belül teljes hosszában lefedték a 2-es és 3-as vonalat, valamint a kis földalattit. A két szolgáltatóhoz 2004-ben csatlakozott a Vodafone, azóta viszont gyakorlatilag változatlan szolgáltatói technológiai háttérrel használhatjuk mobiltelefonunkat a föld alatt.

Gyere le velem, legyere a föld alá

Az évek során közben bebizonyosodott, hogy a metrón telefonálni nem minden esetben jár együtt a felhőtlen mobilkommunikáció nyújtotta élménnyel: egyrészt a lassan matuzsálemkorú metrószerelvényeken bizonyos szakaszokon olyan magas a zajszennyezés, hogy esély sincs beszélgetés - nemhogy mobiltelefonos beszélgetés - lefolytatására, másrészt bár a hálózat száz százalékos lefedettséget ígér, a hívások stabilitása az alagutakban nem vethető össze a felszínivel.

Gyorsan csak a grafikamentes mobiloldalak jönnek be

A szolgáltatók közül a T-Mobile és a Pannon elismeri, hogy akadhatnak problémás alagútszakaszok: "Ellátatlan alagút nincs, de az alagutak sajátosságaiból, a szerelvényekből és a sebességből adódóan vannak olyan szakaszok, ahol a megszakadó hívások aránya magasabb az átlagosnál. Ezen alagutakban megtörtént az átállás többi szolgáltatóval közös antennarendszer és kábelhasználatra, azt reméljük, ez csökkentheti ezen szakaszok számát" - mondták el a HWSW-nek a T-Mobile sajtóosztályán. "Az alagutak teljes hosszát lefedjük, ám az alkalmazott technológiából adódóan elméletileg előfordulhat, hogy két antenna között mozogva átmeneti kiesés jelentkezik" - tudatta lapunkkal a Pannon.

A budapesti metró GSM-lefedése óta tehát sok víz folyt le a Dunán, és nem csak a szolgáltatók ügyfélszáma bővült - ami értelemszerűen a földalatti hálózat üzemeltetési szempontjaiból is új kihívásokat jelentett -, de egyre nagyobb teret hódít magának a mobilinternet is, amiből egyenesen következik az is, hogy egyre több mobilhasználó szeretné levinni magával az internetet a metróba.

Kérem vigyázzanak, az ajtók záródnak!

Bár a szolgáltatók kampányaiban és üzleti terveiben kiemelt szerepet kap a szélessávú mobilinternet, a metrón egyelőre ugyanazzal a technológiával lehet internetezni, mint 2003-ban, vagyis aki az utazás idején sem szeretne elszakadni az internettől, vagy éppen jobb dolga nem lévén, mobiltelefonja segítségével kedvenc weboldalainak olvasgatásával múlatná az időt, az kénytelen beérni a GPRS (a Pannonnál esetenként EDGE) technológia nyújtotta "szédítő" sebességélménnyel.

De a metrón néha már 2G sincs

Ez a gyakorlatban azt jelenit, hogy a legtöbb alagútban nemhogy a weboldalak (különösen, ha nem optimalizálták mobiltelefonra az oldalt), de az e-mailek letöltése is percekbe telhet, vagyis a mobilnet rendeltetésszerű használata praktikusan lehetetlenné válik. A szolgáltatók szerint egyelőre nincs is erre valós igény: a Pannon egyáltalán nem foglalkozik a HSxPA-hálózat föld alá vitelével, a Vodafone később dönt, a T-Mobile pedig elsősorban a felszíni kapacitásbővítésre koncentrál, de az operátor szerint várható a metróhálózatok lefedése is szélessávú mobilnettel - igaz azt nem árulták el, mikor.

Jobb lesz mobilozni a négyes metrón

Egyelőre nem egyértelmű, hogy az épülő 4-es metró nyomvonalán milyen hálózatot építenek a szolgáltatók, biztató mindenesetre, hogy a mobilkommunikációs hálózatok igényeit is figyelembe vették az alagútrendszer tervezése során. "Műszaki szempontból alapvető eltérés nem várható a megvalósítás módjában, de a megvalósítás idejének függvényében előfordulhat, hogy a ma használtakhoz képest már újabb generációs berendezések kerülnek majd ide" - vetítette előre a terveket a Vodafone.

"A korábbi metróvonalak építésekor még nem merült fel a mobilkommunikációs hálózatok telepítésének igénye, így a már meglévő metróvonalak esetén nem voltak kialakítva a rádiótechnikai helyiségek, az eszközöket néhol előnytelen (falon, folyosón, poros-olajos részen, távol az antennáktól) helyen kellett elhelyezni. Az új metróvonal építésekor a DBR projektigazgatóság figyelembe vette kéréseinket, így a rádiótechnikai eszközök számára megfelelő területet biztosít és a kábelvezetés is lényegesen hatékonyabban tervezhető. A hálózat szempontjából az előzetes együttműködés kisebb csillapításokat, jobb architektúrát, azaz az ügyfelek számára még jobb minőségű hálózatot jelent majd" - nyilatkozták a T-Mobile-nál.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról