Szerző: Bodnár Ádám

2010. február 1. 09:52

Tilos vezetés közben mobilozni, mégsem kevesebb a baleset

A vezetés közbeni mobiltelefonálás betiltása nem csökkentette a balesetek számát, derül ki egy amerikai kutatásból.

Az amerikai Highway Loss Data institute (HLDI) adatai szerint a vezetés közbeni mobilhasználat betiltása nincs hatással a balesetek (biztosítási esetek) számára. Az intézet a mobilhasználat betiltását megelőző és azt követő hónapok baleseti statisztikáit vizsgálta négy amerikai államban (New York, Connecticut, District of Columbia, California) és azt találta, hogy a tiltás nem volt hatással a baleseti statisztikákra. Az adatokat összevetették más államokból származó számokkal is, ami megerősítette a következtetést és egyben cáfolta azt a tézist, amely szerint a vezetés közbeni mobilozás tiltása csökkenti a balesetek számát.

\"Bár tudjuk, hogy a törvények miatt csökkent a vezetés közbeni mobiltelefon-használat, és hogy számos kutatás megerősíti az összefüggést a telefonálás és a baleset kockázata között, a balesetek száma mégsem csökkent\" - mondta Adrian Lund, az HLDI vezetője. \"Ha a mobilozás növeli a baleset kockázatát és a tiltás miatt kevesebben telefonálnak vezetés közben, azt kellene látnunk, hogy a balesetek száma csökken. De nem ezt látjuk.\"

A gépjármű-biztosítókat tömörítő Insurance Institute for Highway Safety nonprofit szervezet berkein belül működő HLDI tudományos kutatásokkal próbálja segíteni a biztonságos közlekedést. A szervezet a District of Columbia statisztikáit összevetette a szomszédos Virginia és Maryland adataival, valamint a közeli Baltimore város adataival is, de az eredmény nem változott.

\"\"

Lund szerint ennek az lehet az oka, hogy a kézben tartott mobiltelefonról a legtöbben kihangosítóra váltottak, ez azonban semmivel sem kevésbé kockázatos, a beszélgetés ugyanúgy megosztja a sofőr figyelmét mintha kézben tartott készülékkel telefonálna. A Utah Egyetemen 2005-ben készült felmérés kimutatta, hogy nem a készülék kézben tartása az, amely igazán megnöveli a vezetés közbeni telefonálás kockázatát, hanem a beszélgetés által lekötött figyelem, szellemi erőfeszítés.

Az az autós, aki telefonál, szellemileg rosszabb állapotban van, mint egy ittas vezető, akinek véralkoholszintje meghaladja a 8 ezreléket. A kutatás rámutatott, hogy telefonálás közben átlagosan 18 százalékkal romlik a fiatalok reakcióideje. Bár ez század- vagy tizedmásodperceket jelent csak látszólag, a valóságban ez több méterrel megnövekedett féktávot is jelenthet, sebességtől függően. \"Ha berakunk egy húszéves vezetőt a kormány mögé mobiltelefonnal, a reakcióideje egy 70 éves sofőrével lesz azonos\" - mondta el David Strayer, a Utah Egyetem pszichológiaprofesszora.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról