Szerző: Koi Tamás

2010. január 18. 15:28

Tavaly a Pannon bukta a legtöbb fizető ügyfelet

Egyelőre nem tudni, hogy pusztán az ünnepi szezon hatására, mindenesetre úgy tűnik, megállt a magyar mobil hangpiac mélyrepülése, mely kisebb-nagyobb mértékben az egész tavalyi évet jellemezte.

A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) frissen kiadott statisztikái szerint 2009-ben - a februári minimális emelkedést nem számítva - egyedül decemberben nőtt a teljes ügyfélszám, de akkor is jóval kisebb mértékben, mint egy évvel korábban. 2008 decemberében a növekedés 275 ezres, 2009 decemberében pedig 105 ezres volt. Az elmúlt év folyamán így a 100 főre jutó előfizetések, azaz a hívásfogadásra alkalmas kártyák száma a 2008 decemberi 121,83-as rekord értékről november végre 116,65-re csökkent, majd a mutató 117,7-en zárta az évet.

A három hazai operátornál tavaly decemberben mintegy 11 792 475 hívásfogadásra alkalmas SIM-et tartottak nyilván, azaz nagyjából 431,6 ezerrel kevesebbet, mint egy évvel korábban. Az utolsó három hónapban forgalmat bonyolító SIM-ek (azaz a tényleges fizető ügyfelek) száma ennél jóval kisebb mértékben csökkent tavaly, vagyis a legtöbb, nem használt SIM kikopott a piacról - ezt erősíti meg az a statisztika is, mely szerint egy év alatt a teljes ügyfélbázison belül körülbelül 363 ezerrel emelkedett a havi előfizetéssel rendelkezők száma.

Az NHH kalkulációi szerint a 2008 végi állapothoz képest piaci részesedését tavaly egyedül a Vodafone növelte, 1,03 százalékponttal, míg a T-Mobile részesedése 0,45 százalékponttal, a Pannoné pedig 0,57 százalékponttal csökkent. Mindebből könnyedén kiszámolható, hogy a hívásfogadásra alkalmas SIM-ek közül a legtöbbet (nagyjából 242,4 ezret) a T-Mobile számolta fel tavaly, ezt követte 218,7 ezerrel a Pannon, a Vodafone ellenben valamivel több mint harmincezerrel növelte teljes ügyfélállományát.

A ténylegesen is használt SIM-ek száma is csökkent tavaly a három operátornál, igaz lényegesen kisebb arányban, és eltérő mértékben. A cégek itt összességében körülbelül 65,6 ezer ügyfélnek mondtak búcsút 12 hónap alatt (ezzel az ügyfélbázis 10 931 322-re csökkent) úgy, hogy a Vodafone piaci része 0,68 százalékponttal, a T-Mobilé 0,22 százalékponttal nőtt, a Pannoné pedig 0,9 százalékponttal csökkent.

Mindez azt jelenti, hogy a Vodafone valójában nagyjából 60 ezer új aktív ügyfelet tudott magának szerezni, miközben a T-Mobile-nál csupán ötezerrel volt több aktív előfizető 2009 végén, mint 2008 ugyanezen időszakában. Az aktív ügyfelek számát tekintve az év legnagyobb vesztese minden kétséget kizáróan a Pannon: a Telenor tulajdonában álló cég 12 hónap alatt 120 ezernél is több aktív előfizetőt veszített.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról