Szerző: Dojcsák Dániel

2009. december 2. 14:18

Jön a fizetős YouTube TV

A YouTube ma a világ legnépszerűbb videós szolgáltatása, emelett már kezd kibontakozni a videotéka funkció, lehet klipeket Full HD (1080p) felbontásban feltölteni, de még ez sem elég. A Google tuladonában lévő videó megosztó most a TV-s piacra kíván betörni egy előfizetéses konstrukcióval.

A YouTube arról próbálja meggyőzni a tévétársaságokat, hogy engedjék adásaikat online streameken keresztül is terjeszteni, amit a szolgáltató előfizetéses szolgáltatásként értékesítene. Már jelenleg is van \"fizetős\" tartalom a YouTube-on, de egyelőre csak sorozatokat és filmek szűkebb kínálata érhető el. Ráadásul nem a felhasználó fizet, hanem a hirdetők cserébe a reklámfelületért, amit a kölcsönözhető tartalmak elé szúr be a Google.

Nem újdonság

Az Apple és az Amazon már most is kínál friss, aktuális adásokat, filmeket rendszerein keresztül, de ez a két cég reklámok nélkül, fix kölcsönzési díjért cserébe. A YouTube illetékesei ugyan nem nyilatkoztak, de a Wall Street Journalhoz tartozó All Things Digital értesülései szerint a kiadókkal és a tévétársaságokkal folytatott megbeszélések optimista hangulatban telnek, hisz itt nem egy meredeken újszerű ötletről van szó, hanem a piacon már működő modellről, melyhez a YouTube is csatlakozna. Az együttműködés lényege így inkább abban van, hogy a YouTube az Apple-nél és az Amazonnál jóval több embert képes elérni.

Nem elhanyagolható technológiai különbség, hogy míg az eddigi szolgáltatások esetében a felhasználók letölthették a videókat a saját eszközeikre, addig a YouTube TV szigorúan streaming alapú lenne. Ez amiatt lehet kényelmetlen, mert mindenképp élő internetkapcsolat szükséges a tévézéshez, illetve lehetetlen eltárolni az adást. A felhasználók nagy részének ez persze nem okoz gondot, hiszen egy showműsort vagy egy sorozatepizódot egyébként is egyszer néznének meg, majd letörölnék.

Letöltés vagy stream?

A két megoldás közt jelentős a felhasználói akarat szabadságának különbsége, ennek ellenére a médiacégek azonos áron szeretnék elérhetővé tenni a filmeket. Ez viszont hátrányt jelentene a YouTube-nak, ajánlata messze nem lenne olyan csábító, mint a teljes letöltést kínáló Apple-é vagy Amazoné. Egy esetleges alternatíva lehet, hogy a cég kihagy néhány nagyobb kiadót, s csak azzal kezdi el a szolgáltatást, amelyikkel sikerül egyezségre jutni. Pedig a tévétársaságoknak illene nyitottabbnak lenni és lelkesedni a lehetőségért, hiszen ez egy újabb bevételforrás, ráadásul nem veszélyezteti a meglévő üzleteket.

2010 valószínűleg az online televíziótás éve lesz, a YouTube mellett több nagy szolgáltató is azon töri a fejét, hogy pozíciót vesz fel ezen a területen. Az Apple a meglévő ajánlata mellé egy havi előfizetéses konstrukciót tervez kifejezetten sorozatok és show-k terjesztésére, illetve az egyébként ingyenes, illetve reklámokkal szponzorált Hulu is ilyen megoldáson dolgozik. Az amerikai kábeltelevíziós is online szolgáltatásokkal erősítenék jelenlegi megoldásaikat, a Comcast például a \"TV Mindenhol\" termékét szélesítené ki, hogy az online adások valóban bármilyen felületről elérhetőek legyenek.

Itthon nem nagyon érdemes lelkesedni

Habár hivatalos bejelentés még az amerikai változatra sem érkezett, de szinte 100 százalékig biztos, hogy Magyarországon a YouTube TV nem lesz elérhető, akkor sem, ha az előfizetési díjjal elviekben rendezni lehetne a jogdíj kérdését is. A szerzői jogok bonyolult rendszere még ma sem jutott el arra a szintre, hogy földrajzi-politikai egységektől mentesen legyen képes kezelni az audiovizuális művek terjesztését. Így azon országokban, ahol nem lehet, vagy nem éri meg megállapodni a helyi jogvédő szervezetekkel, ott egyszerűen nem indul el a szolgáltatás. Ugyanúgy, ahogy hiányzik itthon a Hulu, a mostani filmes YouTube tartalmak, az iTunes és a Spotify is.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról