Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Az integrált szupergyárakban hisz a Sharp

Bodnár Ádám, 2009. november 30. 12:53
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Újraértelmezi az ipari termelés modelljét a Sharp új LCD-gyára. A Szakai városában, a tengerre épített megalétesítményben a beszállítók is helyet kaptak, így egyszerűbb a logisztika.

hirdetés

Nemrégiben indult be a termelés a Sharp legújabb LCD-gyárában, azonban a létesítmény továbbra is fejlesztés alatt áll, ugyanis az LCD-panelek előállításához szükséges alkatrészek beszállítói is ideköltöznek, hogy minél hatékonyabb és így olcsóbb legyen a gyártás. A Sharp várakozásai szerint így jobb versenypozícióba kerül a riválisaival szemben mint amilyen a koreai Samsung és LG Display, illetve a feltörekvő tajvani gyártók, mint amilyen az AU Optronics és a Chi Mei Optoelectronics. "Ha 10-20 évre előre tekintünk, a jelenlegi ipari modellnek nincs jövője" - mondta Toshihige Hamano, a gyári igazgatója. "Alapjaiban meg kellett változtatunk a gyár működését"

A gyárban tizedik generációs (10G) LCD-paneleket állítanak elő. Az LCD-gyártásban a generáció a megmunkált üveglapok méretére utal, minél magasabb generációról van szó, annál nagyobbak a lapok. A nagyobb üveg alaplapokkal gazdaságosabbá tehető a termelés, egyúttal lehetővé válik nagyobb méretű LCD-panelek kivágása is, piacképes költségek mellett. A 10G-s gyártósorok 2,85x3,05 méteres üveg alaplapokat munkálnak meg, így akár 65 hüvelykes (165 centiméteres) panelek is költséghatékonyan gyárthatók, míg a nyolcadik generációs üzemekben legfeljebb 52 hüvelykes (132 centiméteres) paneleket lehetett gazdaságosan előállítani. Az LCD-piacot vezető Samsung és LG Display jelenleg csak nyolcadik generációs üzemekkel rendelkeznek.

Annak érdekében, hogy a termelés a leghatékonyabb legyen, a Sharp az üzem területére költöztette azokat a beszállítókat, amelyek az alkatrészeket adják a panelekhez. A beszállítók saját maguk építik a saját gyáraikat, a szükséges földterületet pedig a Sharptól bérlik. A cégek termelésirányítási rendszereit integrálták, így ha a Sharphoz megérkezik egy rendelés, az alkatrészgyártók azonnal értesülnek róla. A vállalat szerint a konszolidáció lerövidíti a gyártás időt és olcsóbbá is teszi azt, azonban hogy pontosan mennyivel, arról nem közölt adatot. Piaci szakértők szerint 5-10 százalékos megtakarítás érhető el ezzel a megközelítéssel, ami egy telített, költségvezérelt piacon döntő lehet.

A Sharp tőszomszédságába összesen 17 beszállító költözött, közöttük a Corning, amely a világon a legnagyobb gyártója az LCD-panelekben használt üveglapoknak. A Corning szerint a fizikai közelségnek köszönhetően a szállítási idők a megrendeléstől számított 1-2 hétről néhány órára rövidültek. A hatalmas üveglapok szállítása valóságos logisztikai rémálom, nem csak drága, de rendkívül kockázatos is. Az új termelési modellben az üveglapokat nem teherautók viszik egyik gyárból a másikba, hanem automatizált kocsik, amelyek az épületek között mozognak, ezzel csökken a sérülésből eredő selejt aránya.

Azt egyelőre nehéz lenne megmondani, hogy a Sharp óriásberuházása valóban hozza-e az eredményt, amit várnak tőle, vagyis a Sharp LCD-piaci pozíciójának javulását. Hiába a versenytársaknál jóval fejlettebb gyártástechnológia, ha az erős jen miatt az árakat magasan kell tartani, miközben a koreai és tajvani riválisok kíméletlenül kihasználják az árfolyamkülönbözetből adódó előnyeiket. Szakértők arra figyelmeztetnek, hogy korábban már sokszor előfordult, hogy a japán cégek a technológiai tökéletességre törekvés közben szem elől vesztették a valós piaci viszonyokat és a vevők a kevésbé kifinomult, de sokkal olcsóbb megoldásokat részesítették előnyben.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.