Szerző: Bizó Dániel

2009. november 25. 10:59:00

Tőzsdei bevezetésre készülődik a Facebook

A tőzsdei bevezetésre készül fel a Facebook, ugyanakkor egyelőre nem vonul be a börzére, közölte a vállalat tegnap. A világ legnagyobb közösségi oldala a Google öt évvel ezelőtti stratégiáját követve biztosítja a jelenlegi menedzsment pozícióit.

A Facebook megkezdte egy esetleges tőzsdei belépés, vagy nagyobb befektető bevonásának előkészületeit. A cég két részvényosztály vezet be, melyek közül a kiemelt részvények az általuk reprezentált tulajdonrésznél nagyobb szavazati erővel rendelkeznek, összevetve a közönséges részvényekkel. Tőzsdére lépesekor a Google hasonló módon alakította ki az A és B osztályú részvényeket, ahol a jegyzésre és kereskedésbe nem is került B papírok szavazati ereje tízszeres - a Facebook pontosan ugyanezt a sémát követi, értesült a Wall Street Journal.

A kiemelt részvényeket tipikusan a meglévő tulajdonosok kapják, míg a jövőbeni befektetőknek már a kisebb szavazati joggal járók jutnak, így kisebbségi részesedés mellett is megtarthatja az igazgatótanácsi posztok többségét a jelenlegi vezetőség. A megoldás a média világában egyáltalán nem szokatlan, sok kiadó ilyen formában működik, biztosítva a szerkesztési alapelvek tulajdonosi befolyástól való függetlenségét. Egy további biztosítékként a B osztályú papírokat nem lehet eladni, ez esetben ugyanis A osztályúvá kell konvertálni azokat.

A Facebook ezzel együtt közölte, még nem kíván azonnal tőzsdére lépni, ugyanakkor a 25 éves Mark Zuckerberg alapító és jelenlegi elnök-vezérigazgató többször hangoztatta, hogy egyszer meglépi ezt. Zuckerberg a kockázati és szakmai befektetők megjelenését követően is a legnagyobb részvényes, állítják a Journal forrásai. A cég működése veszteséges ugyan, azonban gyorsan növeli bevételeit is, és szeptemberben közölte, hogy készpénzforgalma már pozitív, vagyis meglévő működési költségeinél már több bevételt hoz. Meg nem erősített források szerint idénre 550 millió dolláros forgalmat prognosztizál.

A Facebook a világ legnagyobb közösségi oldalaként 316 millió felhasználóval rendelkezik, és rohamosan nyer teret Magyarországon is: a hazai felhasználók száma már meghaladta az 500 ezret a CheckFacebook.com adatai alapján, és hetente átlagosan további 15 ezren csatlakoznak jelenleg, vagyis a valós szám mára valahol 550 ezer magasságában lehet, és a növekedés egyelőre gyorsulni látszik.

A Facebook aktuális értékelésében az orosz Digital Sky nyári befektetése irányadó, mikor előbb 200 millió dollár értékben vásárolt újonnan kibocsátott, és 100 millió dollár értékben dolgozói részvényeket, mely tranzakciók 10,2 és 6,5 milliárd dolláros értékelést jelentenének. A cég értékelésében utóbbi valószínűleg inkább mérvadó, ugyanis közelebb áll a várhatóan tőzsdei kibocsátásra kerülő A osztályú részvényekhez. A Facebookban részesedése van a Microsoftnak is, és Redmond stratégiai szövetségese is a cégnek, melynek keretében a Microsoft is értékesíti a Facebook hirdetési felületeit.

a címlapról

Hirdetés

Python everywhere!

2020. február 23. 17:44

Gyere Pythonozni a HWSW rendezvényeire! Megmutatjuk, hogy a Python nem csak a fejlesztők nyelve, hiszen egyszerűsége miatt előszeretettel használják az üzemeltetők és DevOps szakemberek, tesztelők, illetve az adattudósok is, és elfut szinte bárhol, a mikrovezérlőktől egészen a böngészőkig.